=\ C(BSC
CCNR

Canadian Broadcast Standards Council
Conseil canadien des normes de la radiotélévision

1997 / 1998
Annual Report

“Encouraging Excellence in Broadcasting”



P.O. Box 3265, Station D
Ottawa, Ontario K1P 6H8
telephone: (613) 233-4607
fax: (613) 233-4826
website: www.cbsc.ca
email: info@cbsc.ca




Table of Contents

1. Message from the National Chair 1
2. Overview of Decisions 6

3. Summary of Complaints 42



Annual Report 1997-1998 Page 1

Message From The National Chair

As my Message has noted for several years, decisions continue to be the most important single activity of
the Canadian Broadcast Standards Council. They are, at the end of the day, the flesh on the broadcaster
Codes. They provide the Regional Council members' collective detailed opinion on the content issues
they are asked to review every year. They constitute the perspective of these thoughtful, diligent,
dedicated Canadians on the extent and the boundaries of broadcast speech.

Of note this year is the substantial number of decisions released by the CBSC, an improvement to
streamline decision-making in straightforward cases, and enhancements to our web site. | am also
pleased to report on the continuing expansion of our member base, key international and domestic
contacts and the contributions of our small but effective staff. Finally, | close with some observations on
the implementation of broadcast standards in this extraordinary year.

Extraordinary Levels of Activity

In a normal year, the Canadian Broadcast Standards Council opens about 250-275 files. 1997-98 was not
normal. Spearheaded by the large number of complaints relating to The Howard Stern Show on CHOM-
FM in Montreal and CILQ-FM in Toronto and J.E. and J.E. en direct, TVA's public affairs shows
originating in Montreal, the CBSC opened 1,281 files (representing complaints filed individually or by
petition from 2,463 individuals), of which 946 related to those two programs. Even if one excises the Stern
and J.E. figures, there was an increase in "other" files of 26% over a typical year. In addition to the
correspondence generated by the record number of complaints, supporters of the Stern Show both before
and in the aftermath of the two decisions in the CHOM and CILQ files (which are discussed at greater
length within), themselves generated considerable correspondence, all of which was responded to by the
Council's staff.

Even taking into account the obvious skewing of statistics as a result of the large number of complaints
relating to (essentially) two programs alone, the majority of complaints continue to be resolved at the level
of broadcaster and complainant discourse.

New Efficiencies in Responding to Complaints

Due to the huge increases in both complaints and decisions, the Council has looked to new methods to
help speed up its processes. One of these was adopted at the National Executive Meeting in October and
put into effect this year.

Where a complainant raises an issue on which the CBSC has a clear position in its large decision base,
the National Secretariat has been empowered to reject the request for a Regional Council adjudication. It
has used the mechanism twice in this fiscal year and has, in each case, provided reasons for its decision.
At the end of the fiscal year, more matters of this kind were under consideration and | fully expect that the
process will assist the Council in speeding up its handling of matters submitted for adjudication. Needless
to say, any complaints which are simply viewed to be frivolous, vexatious or harassing will also be dealt
with summarily.

Although the National Secretariat will examine all matters submitted for potential adjudication of its own
volition, any broadcaster will be entitled to request such treatment for a particular complaint which it
considers meets any of the above criteria.

CBSC on the Web

While the 1995-96 Annual Report introduced the CBSC web site, the site only became operational in
1996-97. In the current fiscal year, web site "hits" more than tripled over last year. On average, the
CBSC's English and French web sites had more than 49,000 "hits" per month. While this figure principally

Canadian Broadcast Standards Council



Annual Report 1997-1998 Page 2

consists of Canadian visitors, in a typical month persons from more than 40 countries stop by. A total of
83 countries were represented in this year and, overall, in the 22 months since the web site has been
open, statistics show that the identifiable "hits" have come from 90 countries. We noted last year that an
average of 67.5 megabytes of information were transferred to web site visitors in an average month. That
figure has almost quintupled this year, rising to nearly 330 megabytes per month.

The greatest importance of the web site is that it has rendered the CBSC's activities both transparent and
accessible. It contains the details of our history, an explanation of how we function on a day-to-day basis,
the names and brief biographies of our Regional Council members, a list of all of our conventional
broadcast and specialty service members, links to all of their web sites and so on. It also includes the
texts of the four broadcaster Codes we administer, related CBSC decision excerpts, full decision texts, all
current and past press releases, the current and past Annual Reports (from that for 1994-95), the texts of
all legal and regulatory documents which relate to our self-regulatory process, and links to all
broadcaster, government, self-regulatory, communications policy and other relevant web sites in Canada,
the United States and around the world.

The web site has also maximized the efficiency of the CBSC's small but effective staff. It has enabled us
to provide a more effective dissemination of our decisions with far less effort and at lower cost than the
postal option formerly used. Even the facility and economy of response to queries about Codes, current
and past decisions, related CRTC Public Notices, the composition of Regional Councils, and other such
matters are greatly aided by the Secretariat's ability to point to the web site as the caller's best option for
access to such details. It is hardly necessary to add that, as the CBSC becomes better known, the web
site gives it the ability to provide a broader public with the details of its operations without any
concomitant need to increase its own infrastructure on that account.

All this information also aids those members of the public who wish to make complaints. The web site
includes an easy-to-access and easy-to-use template for that purpose. While the substantial increase in
complaints and files opened this year does not appear to be related to that facility, a growing percentage
of the complaints are received via e-mail.

Enhancing Accessibility to Our Web Site

This year the CBSC released more decisions than ever before. The total of 45 represented over 33%
more decisions than the record total of 33 in 1996-97. As always, the reader-friendly version of these
decisions can be found in this Annual Report in the section entitled "An Overview of Decisions Released
in 1997-98"

Last year was the first in which the Council began to post its decisions to its web site so that they were
then instantly accessible to the public, the broadcaster members of the Council, the media, and all
interested parties around the world. We began by posting decisions rendered prior to the existence of the
web site and continued with every one of the new decisions, gradually adding the remaining older
decisions as time and resources permitted. By August 31, 1998, all decisions released between June
1993 and the end of this year were fully accessible at <www.cbsc.ca>.

To make it easy for web site visitors to find decisions relating to specific clauses of the various broadcast
Codes, we added a section called "Commentary" following each clause for which one or more decisions
had been rendered. By clicking on that hyper-linked word, web site visitors can access the relevant
excerpts from all CBSC decisions as they relate to each of those Code clauses. We have also added a
search engine to the web site so that users can enter a key word or words from any location on the web
site and immediately have access to all decisions (as well as any other locations on the CBSC web site)
in which the selected word or phrase can be found.

The Council also published a hard copy version of the "Commentaries" entitled the Canadian Broadcast
Standards Council Annotated Codes which can be purchased from the CBSC. The updated CBSC digest

Canadian Broadcast Standards Council



Annual Report 1997-1998 Page 3

was also published in the biennial McCarthy Tétreault Canadian Broadcasting Regulatory Handbook, an
outside indication that these decisions have both interest and utility which extends to a broader audience.

Specialty Service Membership in the CBSC

The CBSC was pleased to note the arrival of Vision TV as its first specialty service member in its 1996-97
Annual Report. Our pleasure has multiplied in the current fiscal year by the addition of a host of new
specialty members. These include Bravo!, the Comedy Network, CTV News 1, the Discovery Channel,
Fairchild Television, History Television, Outdoor Life Network, Prime TV, Showcase Television, TeleToon,
and WTN. These new members represent a wide spectrum of Canadian viewing interests.

We fully expect that the 1998-99 fiscal year will bring even more specialty service members into the
CBSC's fold and that the Council will create a new National Council to deal with matters arising from what
is, after all, a national scale of broadcasting by the various specialty service members. While the regional
perspective of content may differ from one part of the country to the other, single-feed services cannot
fairly be expected to accommodate such potential taste differences. Moreover, the purpose of multiple-
feed services, where they exist, is related to issues of time-appropriateness and not to enable program
content differentiation.

International and Domestic Contacts

Due in part to the huge decision demand this year, there was less time available for the maintenance of
international contacts although we were visited by broadcasting experts and consultants from Germany,
the Slovak Republic and the United States. The German visitors represented the Bertelsmann
Foundation, whose Annual Symposium Coordinates for Tomorrow's Communications | attended last year
in Gutersloh, Germany. (The Foundation determined that the Carl Bertelsmann "Innovation and
Responsibility in the Information Society" Prize should in 1998 be awarded to the CRTC.)
Representatives from the Slovak Republic were looking into Canadian self-regulatory approaches in the
broadcast area and we were glad to renew and strengthen our relationship with the UCLA-based Center
for Communication Policy.

On the domestic front, | attended the CAB's Annual Convention in Toronto, as well as those of the Atlantic
Association of Broadcasters in St. John's and the Ontario Association of Broadcasters in Toronto. As will
be discussed at greater length in the body of the Annual Report, talk radio and Howard Stern were
subjects of considerable interest. In the result, | participated on a panel entitled Talk Radio - How far is
too far? at Canadian Music Week 1998 in Toronto and delivered a paper at the Law Society of Upper
Canada's biennial conference in Ottawa, New Developments in Communications Law and Policy:
Towards the Millennium. The panel in question was called Controversial Programming and Self-
Regulation.

| also participated on a panel entitled Regulating Media for the Public Good at the Canadian
Communications Association annual meeting as a part of the Learned Societies in Ottawa and, finally,
delivered a paper having nothing to do with talk shows or open-line radio on a panel at the Radio and
Television News Directors Association Annual Convention in St. John's. Called Enforcing the Code!, it
was the first RTNDA Annual Convention at which the CBSC and the RTNDA had the opportunity to
dialogue publicly on the well-established RTNDA Code of Ethics which the CBSC has been administering
since 1993. | also had the pleasant opportunities of lecturing at Prof. Catherine Murray's Communications
class at Simon Fraser University and Prof. Jerry Good's Communications class at Ryerson College.

As the CBSC has become better known, interviews were requested by the written and electronic press in
Canada, the United States and abroad from time to time throughout the year but Ann Mainville-Neeson,
our Executive Director, did our most electronically energetic interview ever on Musique-Plus in Montreal.

Infrastructural Change

Canadian Broadcast Standards Council



Annual Report 1997-1998 Page 4

The position of Executive Director was vacated when British Columbia lawyer Jennifer Monaghan
returned to Vancouver. Despite this significant loss to the Council midway through the fiscal year, we
were fortunate to obtain the services of Ann Mainville-Neeson, a trilingual Ontario lawyer who came to us
from the CRTC's legal staff. The key roles played by Jennifer and Ann at the Executive Director level and
by Lucie Vincent, our Executive Assistant, enabled the Council to cope efficiently with the huge demand
created by the extraordinary number of complaints generated this year.

Broadcast Standards

Whenever a commercially successful program runs up against the standards which have been adopted
by Canadian broadcasters, a bally-hoo results. This was no different in the case of the Howard Stern
Show. As is always the case, broadcasters stand behind their principles, often with innovative solutions.
Thirty days following the first Stern-related decision, CHOM-FM put in place an additional producer, legal
advice regarding Code-related content issues, and digital time shift recording equipment which enabled
them to edit out offending portions of the show, seamlessly and on the fly. CILQ-FM adopted the same
solutions very shortly thereafter. To the extent that this U.S. show was broadcast in Canada, it basically
did so in a Canadian incarnation. | believe that this was the first time that any broadcasters of the show
insisted that a version respected a set of their standards. This has been a remarkably positive result of
the Canadian private broadcasters' self-regulatory mechanism. In the end, CHUM Limited, parent
company of CHOM-FM, chose to withdraw the radio show from the Montreal station in late August 1998.

Classification System for Violence on Television

In Public Notice CRTC 1996-36, the CRTC determined that an essential component of its Violence Policy
would be a rating or classification system for television programming which ultimately could be used in
conjunction with V-chip technology by viewers and parents to screen out programming considered
undesirable for their families. As an interim measure, broadcasters agreed to display rating levels as on-
screen icons in order to provide useful information to potential viewers and parents. In its Public Notice
1997-80, the CRTC reiterated that "the CBSC should act as a clearinghouse for ratings information and
as an arbitrator in disputes regarding the classification of television programs." The Council was also
asked to report on its activities in the classification area and, via its Annual Report, "to keep the
Commission and the public apprised of the industry's progress in implementing the classification system."

Broadcasters have been displaying the ratings as on-screen icons since September 1997. Our
assumption is that the classification system is working very effectively. In fact, the CBSC has had too few
complaints regarding classification to provide even a statistical summary of such complaints for this fiscal
year. In 1997/98, the CBSC received, whether directly or via the CRTC, a total of only four complaints
relating to the classification system, only three of which related to the actual rating of the program. Two
complainants considered the rating too low while a Teletoon viewer considered a rating of 18+ as too high
for the program in question. The fourth complaint related to length of time the on-screen icon is displayed.
No Regional Council decision was requested regarding two of the complaints; a decision was taken
regarding another, but dealing principally with other issues raised in the complaint; and the last complaint
is currently under consideration by the CBSC Secretariat. No action has yet been demanded by the
broadcasters regarding the clearinghouse function and no steps have yet been taken by the CBSC in that
respect.

Acknowledgments

The work of the Council would not, of course, be possible without the support of the private broadcasters
and specialty services which, to their enormous credit, provide both the standards and the funding which
are the Council's foundation. To their even greater credit, they provide the moral support essential to the
self-regulatory process. If they did not agree to adhere to the standards and the CBSC's decisions, that
process would be of no value. To the extent that they do so, and often in innovative ways and against
straightforward bottom line issues, they set a considerable example, both in Canada and beyond.

Canadian Broadcast Standards Council



Annual Report 1997-1998 Page 5

Nor would the work of the Council be possible without the dedication of the Secretariat and the 30
volunteer members of the Regional Councils across the country. Whether public members or industry
representatives, Regional Council members selflessly devote considerable time to the review of the files
and tapes of the programs they are called upon to consider, and then objectively assemble to render
decisions relating to those programs. It is a mark of some significance that the reasoning which they do
together has resulted in 117 unanimous decisions in the 118 matters considered over the years, whether
for or against the broadcasters. | am grateful for the contribution they have made to the evolution of the
codified standards of Canada's private broadcasters and specialty services.

RONALD |. COHEN
National Chair

Canadian Broadcast Standards Council



Annual Report 1997-1998 Page 6

2. Overview of Decisions Released in 97/98
ETHICS AND HUMAN RIGHTS

Broadcasting ethics cover a wide variety of matters. Most prominent, however, is the "human rights"
provision of the CAB Code of Ethics which deals with the discriminatory treatment of identifiable groups in
society. This year, the CBSC released decisions relating to the discriminatory treatment of gays and
lesbians, the French and French-Canadians, women, Newfoundlanders ("Newfies") and "blonds", often
having to draw the line between humour and offensiveness.

Broadcasting ethics also include issues involving "improper comment” and, in this context, the CBSC
dealt with questions of blasphemy, foul language and the suitability of broadcast material for children.

The Howard Stern Show: A flood of complaints from Canadians

With The Howard Stern Show, the CBSC faced the most demanding adjudication process in its history. In
1997-98, the CBSC released two decisions relating to The Howard Stern Show.

Round 1: Stern debuts in Canada to immediate protest

The Howard Stern Show, a morning talk show produced in New York City, made its debut on Canadian
airwaves on September 2, 1997, on CHOM-FM in Montreal and CILQ-FM in Toronto, with comments
directed to the program's new international audience. Stern explained how difficult it was to have the
show broadcast in Canada.

All hell has broken loose. ... particularly in Montreal, where the French-speaking people are out of their
minds. They are insulted, you know, they're a bunch of peckerheads. In Montreal, the French, the
English-speaking people are fine, they're like us. The French are jack-offs.

There is something about the French language that turns you into a pussy-assed jack-off. | swear to God.

One listener stated: "Never have | heard of anyone saying so many things to incite anger and division in a
population”.

Stern also made abusive remarks about identifiable groups on the basis of their race, gender or sexual
orientation. In the first few weeks of broadcast in Canada, his comments targeted Japanese, gays, Poles,
Sikhs, blacks and Arabs, among others. For example, he referred to Sikh taxi drivers by saying "smack
the guy on the back of his turban" and commented on blacks by saying that "you must be black because
you have two kids and you're not married".

Complainants were also concerned about Stern's treatment of women. In addition to terms such as
"pieces of ass", "horny cow", "dumb broads", "dikes" and "sluts", his conversation with female guests was
frequently based on their physical attributes and sexual practices. With female callers, he regularly
avoided the subject of the call, asking instead for details about their bust size, weight and sexual
proclivities. During one show featuring the Spice Girls, Stern described the singers as "little pieces of ass"
and stated that he didn't care about their music--that he just wanted "to get in their pants". He went on to
comment about "girl power", asking them if they were a "bunch of dikes".

Canadian Broadcast Standards Council



Annual Report 1997-1998 Page 7

During several other programs, Stern also made sexist comments with distinctly violent overtones. During
one show, he described a sexual fantasy involving actress Kim Basinger:

Oh, | just wanna take that piece of ass body, put tape over her mouth, and do things to her. And have her
lay by my pool in a bikini and have her come out and service me. ... And then like, | reach in, | yank out
her vocal chords and then she just orally satisfies me by the pool. Oh, she's totally a mute Kim. And she's
totally nude.

Oh. And then | break her legs and position them in the back of her head so that she's sitting, and they're
permanently fixed like that. We let them knit and mend.

In a letter of complaint, one listener had this to say about Stern's sexist comments:

| tuned in for the first time last week and couldn't believe what | was hearing: a grown man verbally
abusing a woman on the airwaves. He called her a slut, a whore, a bitch, and made degrading remarks
about her body and body functions. What disturbed me the most was the extent of the hatred that he
hurled at this woman. Each word he spit forth was full of violence and contempt: like a rape. ...

Please, someone tell me, what is going on here? Have we lost our minds? Since when did "free speech"
come to mean "freedom to hate"? If | spit in your face, is my freedom to do so more important than your
freedom to live safe from that kind of hatred? And make no mistake--Howard Stern is a spitter. His venom
sprayed all over me, and it's hard to rub off.

Many complaints related to questions of taste. Stern was accused of being offensive, vulgar, adolescent,
rude, unsuitable, outrageous, sick and tasteless. One listener described Stern as "a person who toilet
mouths his listeners daily with every possible low life lingo and profanity". The complainant was clear on
how this might affect Canadians:

In fact, it normalizes and mainstreams the vulgar, profane and disgusting, giving a foothold to this
American jock within Canada's cultural norms.

Listeners also complained that the content of The Howard Stern Show was not appropriate for an early-
morning broadcast. Stern himself had made comments about his show not being appropriate for children.
When asked during a Montreal press conference if he allows his own children to listen to the show, he
said:

Would you let your kids listen to this show? Do you think I'm proud of this? No, listen, my kids are young
kids. This show is not appropriate for an 11-year-old. I'm a parent and, as a responsible parent, | wouldn't
let my kid listen to the show.

One complainant stated: "Early, drive to work, a.m. radio is not 2 a.m. 'for adults only" air time".

The General Manager at CHOM-FM responded to the complaints by explaining how the station was
concerned about Stern's "uninformed remarks" that were "perceived to be offensive and insulting to a
large segment of our audience and to Canadians as a whole". He added that the remarks did not reflect
the "views or opinions of the management or personnel of CHOM-FM or of its parent company, CHUM
Limited".

Many Montreal radio listeners find his particular approach to humour amusing and entertaining and

acceptable to their tastes. Early audience surveys confirm this and reflect his position as an established
North American entertainment star. The Howard Stern Show was added to the CHOM-FM schedule with
the knowledge that Montreal listeners who are not amused or entertained by such radio programs, have

Canadian Broadcast Standards Council



Annual Report 1997-1998 Page 8

many other listening options. CHOM-FM regularly airs listener advisories informing its audience that some
listeners may find the material in the program offensive.

The General Manager of Toronto's CILQ-FM responded by acknowledging that the station recognized the
show was "not for everyone's taste", but arguing in the show's support that it was a parody of "those
people in society who really do hold intolerant views".

Howard Stern has made it clear on a

number of occasions that he is a comedian and entertainer by trade and reputation. He has also made it
clear that his material should not be treated as the social or political commentary of a politician or
journalist. He is not a news/trained journalist or talk host dealing with the issues of the day in a traditional
open line style of talk programming.

Many complainants were not satisfied with these responses and asked the CBSC to refer the matter to
the appropriate Regional Councils for review.

The joint decision of the Ontario and Quebec Regional Councils: the first of its kind

As complaints were received relating to both the Toronto and Montreal broadcasts of the show, both the
Quebec and Ontario Regional Councils were mandated to review complaints about The Howard Stern
Show. Each Council held its own meeting at which each independently reviewed the broadcasts of the
first two weeks of September; in other words, each Council arrived at its own determination without prior
knowledge of the outcome of the other's meeting. They considered the complaints under the CAB Code
of Ethics and Sex-Role Portrayal Code.

While the two debates differed somewhat, the Councils' conclusions about the main issues were identical.
For this reason, the Quebec and the Ontario Regional Councils decided to issue a joint decision.

On the anti-French and other discriminatory comments

The Councils agreed that such expressions as "peckerheads", "pussy-assed jack-offs", "scumbags”, and
"pussies" aimed at the French and French-Canadians were clearly abusively discriminating. They
weighed the comedic defence raised by Stern and the broadcasters and repeated Stern's argument that
his was just "another silly comedy show". The Regional Councils did not find that Stern's statements
should be exonerated on the grounds that they were not intended to be taken seriously.

The fact that no-one mistakes him for a head of state does not mean that this gives him the entitlement to
say whatever comes into his head and out of his mouth. The Regional Councils cannot comment on
whether he might have such a privilege in the United States but, in their view, he cannot expect such a
free rein in Canada. There are in this country limitations on what a broadcaster is free to air and the use
of abusively discriminatory language such as he used on September 2 clearly surpasses the permissible.
Even had his comments been understood as comedic by some elements of his audience, they would be
excessive by Canadian standards.

The decision added: "This may be comedy in Stern's WXRK studio; it is not in this country". Special note
was made in the decision of the fact that representatives of English and other linguistic groups were
equally offended by the comments directed at their fellow Francophone citizens.

For these reasons, the Quebec and Ontario Regional Councils found that CHOM-FM and CILQ-FM
violated the CAB Code of Ethics. They further agreed that their decision about abusive and discriminatory
comments relating to the French and French-Canadians also applied to many of Stern's comments about
other identifiable groups.

Canadian Broadcast Standards Council



Annual Report 1997-1998 Page 9

On bad taste and political comment

On the other hand, the Quebec and Ontario Regional Councils agreed that matters of taste must be
regulated by the marketplace by using the on/off switch as a "coping mechanism". As was stated in the
decision, "unless comments made by a broadcaster are of a nature to breach provisions of one or more of
the Codes, the CBSC will not judge them one way or the other".

Regarding the concerns expressed over Stern's allegedly uninformed political commentary, the Council
noted that it is important to differentiate between insults aimed at identifiable groups such as the French
and French-Canadians on the one hand, and comments related to the political or historical environment in
Canada and in France, on the other hand.

Those comments relating to the state of radio in Canada, the use of English in Quebec, the value of
French culture, Canada as an appendage of the United States, the role of the vanquished French in Vichy
France, the issues relating to separatism, and so on, are the host's opinions and, unless utterly and
irresponsibly uninformed, ... they are his to espouse.

The Councils agreed that, in general, these political and historical comments fall "squarely within the
bounds which freedom of expression is meant to protect".

On Sex-Role Portrayal

Stern's treatment of women was found to run afoul of broadcast standards. The Regional Councils agreed
that degrading remarks about individual callers, as well as comments reflecting on the "intellectual and
emotional equality of women generally”, went beyond bad taste and constituted violations of the Sex-Role
Portrayal Code.

Stern consistently uses degrading and irrelevant commentary in dealing either with guests or callers. The
CBSC understands, by his demeanour and laughter, that he and, presumably, Quivers [Robin Quivers,
Stern's "sidekick"] and others on his show find such comments amusing. It may well be the case that
many in his audience find such comments entertaining. This sort of adolescent humour may work for
some in private venues but it is thoroughly in breach of Canadian codified broadcast standards. Women
in this country are entitled to the respect which their intellectual, emotional, personal and artistic qualities
merit. No more than men. No less than men. But every bit as much as men.

On the suitability of the subject matter for children

While the Councils concluded that some of the comments made on The Howard Stern Show would
breach the Codes "at any time of the day", they were "greatly concerned" by the time of day at which the
show was broadcast. In deliberating this issue, the Councils reviewed the relevance of the watershed
hour of 9:00 p.m. They noted that Canadian broadcasters understand that the watershed hour, although
created for questions of television violence, also serves as an informal "across-the-board guideline”, albeit
not a rigid rule, for other programs that may not be suitable for children.

It is a small irony that the host of the Howard Stern Show states that, in his own view, his "show is not
appropriate for an 11-year-old. I'm a parent and, as a responsible parent, | wouldn't let my kid listen to the
show". In any event, it is the Canadian broadcast standards which apply to this program and the stations
which broadcast it and, in the view of the Quebec and Ontario Regional Councils, descriptive opinion and
comment ... regarding the sex life of Stern and his wife, details of which were broadcast during hours
when children could be expected to be listening to radio is certainly not proper material for Canadian
children.

The Councils also had "no hesitation" in concluding that Stern's language is frequently "not at all suitable”
for its time slot.

Canadian Broadcast Standards Council



Annual Report 1997-1998 Page 10

The extent of the CBSC's conclusions

Both Councils also concluded that the systematic approach of the host on the foregoing issues was so
similar from day to day that they assumed future episodes would continue to breach the Codes. By so
anticipating, the Councils were forced to conclude that, if the broadcasters continued to air the show in
the same form, they would "likely place themselves in ongoing violation of the Codes--a situation
incompatible with their continued CBSC membership".

Both stations were required to announce the Councils' decision that they had breached provisions of the
CAB Code of Ethics and Sex-Role Portrayal Code during prime time. They were also required, within 30
days, to explain how they would avoid repeating the breaches in the future.

The stations' solutions

In response to the CBSC's demand to explain how they would avoid breaching the codes in the future,
both stations issued news releases announcing how they would be in compliance.

In its public release, Montreal's CHOM-FM stated that it would begin to "monitor closely The Howard
Stern Show as it is broadcast each weekday morning and to take appropriate measures, if necessary, to
ensure that it remains in compliance with Canadian broadcast standards". In a private meeting, CHOM-
FM representatives advised the CBSC that they were acquiring sophisticated digital time shift recording
equipment which would enable the station to review and edit The Howard Stern Show within the 8-minute
delay between the arrival of the New York feed and the actual Montreal broadcast.

In its news release, CILQ-FM did not commit to complying with the codes administered by the CBSC,
referring instead to compliance with the Broadcasting Act. In later communication with the CBSC,
however, the President of WIC Western International Communications Ltd., CILQ-FM's corporate owner,
stated that the station intended "to be in compliance with the Codes of the Council". Details included
adding a second producer to the show to "monitor/edit the show to ensure compliance with Canadian
broadcast codes and regulations” and the installation of new digital time shift recording equipment (like
that being used by CHOM-FM) to expand the original time-delay period from two to eight minutes, and
announcing at least three times each morning that the program was being monitored. These changes did
not go into full effect until early February.

Round 2: Toronto broadcast continues to bother some listeners

Although the CBSC did not receive any further complaints about CHOM-FM's edited version of the show,

it continued to receive complaints about the broadcast on Toronto's CILQ-FM. Pursuant to the complaints,
the Ontario Regional Council reviewed some of CILQ-FM's broadcasts of The Howard Stern Show during
December 1997 and January 1998.

Complainants were concerned about Stern continually describing women based on their "genital organs
and their sexual proclivities". For example, one show related to a free breast-implant operation which
Stern was offering to the caller with the most "deserving" tale of woe. Stern discussed his entitlement to a
reward in return for his offer of a free breast-implant operation.

Howard Stern: A full "C"? We can make that happen. Imagine | gave you your dream?
Unidentified caller: That would be wonderful.

Howard Stern: Are you going to let me feel those things?

Canadian Broadcast Standards Council



Annual Report 1997-1998 Page 11

As one listener stated in an e-mail, it was "a sense of sadness, rather than anger" that sparked the
complaint against the show.

Even though your Council has previously ruled that the show did indeed violate broadcast codes,
particularly the gender portrayal codes, it appears that the show is still not being held accountable for its
pervasive anti-woman content. Under the guise of base humour, Stern continues to reduce women to
sexualized body parts.

The message being sent, loud and clear, is that women are valued only for their bodies, especially when
they are highly desired by men. These attitudes contribute to the low self-esteem and life-threatening
eating disorders of many girls and women...

Listeners were also concerned about Stern advocating violence against women. They complained that
language such as "chop her head off* was used during the episodes in question and that rape imagery
was also prevalent. For example, in dealing with Mary Hart of Entertainment Tonight, whom he had met
on a flight from Los Angeles, Stern had this to say:

I should have just ripped her top off, you know. | should have just ripped her top and her bra off and
started having sex with her on the plane. And she was like, "Yes, I'm going back to Los Angeles and my
son's birthday party”. And | mean so happy about life's trivial garbage. | mean, she's so happy.

Complainants once again were concerned about the racist and abusive comments that they heard on The
Howard Stern Show. The December shows included examples of racist comments directed at blacks and
Jews, among others. The following dialogue is an example:

Bruce: | moved to a town that has no blacks and no Jews, believe it or not.
Howard Stern: What's the name of that town? Utopia?

On another show, Stern played and discussed a song called "Nigger Claus". Among other things, he
stated that "black Santa Claus tried to rape his wife and steals toys instead of gives toys to the kids". One
complainant stated that these comments "“clearly demonstrate that Q107 appears to have made
absolutely no effort to comply with CAB Codes since the ruling" and that "the station continues to give
Stern the ability to broadcast his hateful comments".

There were also complaints regarding Stern's description of sexual activity with young children. For
example, Stern made the following comments regarding a news report on infants with syphilis:

Robin Quivers: In the State of New York, there's an alarming rate of syphilis among babies, Howard.
Howard Stern: Who are they getting it on with?

Robin Quivers: Ah, ah, ah, ah, ah! | don't know. Ah, ah, ah, ah, ah! Could you imagine?

Howard Stern: Yeah, nothing better than a good baby!

Robin Quivers: Ah, ah, ah, ah, ah!

Howard Stern: Yeah, | mean, | don't like to talk about it that much on the air because people think I'm
sick. You know what the worst thing about having sex with your sister is?

Canadian Broadcast Standards Council



Annual Report 1997-1998 Page 12

Robin Quivers: Oh, please!
Howard Stern: Breaking the crib.
The CBSC's 2" decision regarding The Howard Stern Show: more code violations

In reviewing the previous Stern decision's conclusions regarding sexist comments, the Council found that
Stern's use of similar abusive or degrading comments about women had continued in the later
broadcasts. The Council stated that the show has a "more generalized and pervasive presentation of
women which manifests itself from show to show".

If the characterization of women as physical objects was not sufficiently inappropriate, the conversion of
their misfortune into sexual playthings for the host is grossly demeaning. The continued expression of that
view of women on Canadian airwaves carries with it a cost to all Canadians. At the very least, it
contributes to a desensitization of the public to the wrongness of such views. At worst, it encourages the
legitimacy of them.

The Council decided that the series of shows manifested a "degrading approach to women" which
violated both "the underlying spirit and express provisions" of the Sex-Role Portrayal Code. The Council
further found that the comments associating women and violence breached the "human rights" provision
of the CAB Code of Ethics.

The Council also found that some of the commentary included in the episodes in question constituted
abusively discriminatory comment based on race, national or ethnic origin, colour and religion, thus
violating the CAB Code of Ethics.

The Council further noted that reference to sexual acts involving children had become more
commonplace on the show since the Council made its first decision. The Council considered that
discussions about children participating in sexual acts are "particularly unacceptable". In fact, members
noted that the CBSC had never before been asked to assess talk-radio content "of a more serious nature
than that involving the participation, real or imagined, of children in sexual acts". They concluded that
many program segments violated the Sex-Role Portrayal Code, which states clearly that the
"sexualization of children through dress or behaviour is not acceptable”.

Finally on the issue of the suitability of the subject matter presented in the Stern Show for an early
morning broadcast when children could be listening, the Council did acknowledge that, unlike the
program's other breaches, the suitability of subject matter for children is a time-related issue. When
otherwise-acceptable subjects that are "perhaps not either pleasant or of broad social value" are
broadcast in the early morning, they may become improper because of the time at which they are aired. It
was found that Stern's explicit descriptions of sexual and violent acts constituted "improper" comment in
breach of the CAB Code of Ethics.

CILQ-FM was required to announce the Council's decision that it had breached provisions of the CAB
Code of Ethics and Sex-Role Portrayal Code during prime time.

Slow off the mark: Q107's failure to conform to the Codes

Although the CBSC believed that CILQ-FM had "utterly failed in its obligation to put a solution in place"
within 30 days of the first decision, the Council noted that the parent company's President and CEO had
acknowledged that the station was "too slow off the mark in getting the new systems fully operational” and
that this "lateness" had contributed to some of the complaints received after the Council's first decision
was released. The Council stated that it "does not believe that the membership of CILQ-FM in the CBSC
should be revoked because of the question of a timing failure".

Canadian Broadcast Standards Council



Annual Report 1997-1998 Page 13

In giving the station another chance, the Council reserved the right to initiate its own determination within
30 days of the second decision to assess "whether the station has succeeded in making this series Code-
compliant”.

If CILQ-FM is able to air the Stern Show sufficiently edited to comply with the Codes to which it adheres, it
will, of course, be able to continue as a member of the Council. If it cannot, the ongoing broadcast of the
Stern Show and all other matters which may be the subject of complaints will be dealt with in another
forum.

An edited Stern Show: a uniquely Canadian achievement

A coda in the recounting of the Stern decision saga is appropriate in order to point to the solution adopted
by the stations to ensure compliance with the standards created by the private broadcasters themselves.

The broadcasters both ordered digital time shift recording equipment which would enable them to receive
and store up to eight minutes of the show as it was broadcast out of New York each morning. This delay
permitted their additional producer to review the feed to ensure that it conformed to Canadian standards.
To the extent that it did not, the producer could seamlessly remove the offending material before
broadcasting the resulting Canadian version of The Howard Stern Show.

The system, when fully implemented, seemed to be very effective. Complaints fell off substantially, to the
point that the CBSC received no code-relevant complaints relating to CHOM-FM after December 15, 1997
and only 7 code-relevant complaints relating to CILQ-FM following the CBSC's second Stern decision.
The results of the editing can even be quantified. Because the CBSC received Q107's editing logs for the
Stern Show from the time of acquisition of the digital time shift recorder, the Council can report concrete
results.

For the one-month period between February 23 and March 20, 1998, the logs indicate that the station
implemented 77 individual edits (on 17 of the 20 shows in that time period). The cuts ran from a few
words in length to entire segments of the show, two of those edits running as long as 20 minutes. And
then, on August 27, Q107 removed a segment of one hour 51 minutes in length on the grounds that it
would have been in breach of broadcast standards. At the same time, CHOM-FM actually removed The
Howard Stern Show entirely from the Montreal market.

"Gay bashing" on the airwaves?

This year, the CBSC released four decisions dealing specifically with complaints regarding the treatment
of homosexuals on the airwaves. Two of these dealt with comments made in the context of religious
programming, one with a news report and another with a humorous parody.

Religious programming a guise for hate?

A viewer from Brampton, Ontario complained about an episode of a religious program, called Life Today
with James Robison, that aired on CHCH-TV at 5:30 a.m. The viewer stated that the program was
"blatantly anti-homosexual" and described the show as "hateful garbage".

The station did not agree with the viewer's assessment of the episode.

James Robison began the program and continued throughout to espouse the view that he was reaching
out to those 'in a homosexual lifestyle'. Robison was very direct in stating his beliefs that gays could be

Canadian Broadcast Standards Council



Annual Report 1997-1998 Page 14

aided if their aim was to no longer be a practising homosexual, and that aid would come in the form of a
relationship with God. This is a belief that he, as a minister of a Christian faith, has the right to
disseminate.

The complainant requested that the CBSC review the matter. In doing so, the Ontario Regional Council
observed that Life Today was a program that did not "purport to be objective": by its very nature, it
involves the "presentation of opinions and presupposes a moral bias". For this reason, the Council noted
that the program "cannot be judged using the criteria of accuracy and fairness that would be applied to
news or public affairs programming”. The Council stated that, in cases of programs dealing with the
expression of opinion, its job was to determine whether these opinions were expressed in an abusively
discriminatory way. In this case, the Council noted that "it appears that it was the host's point of view [that
monogamous heterosexuality is the "right” lifestyle] with which the complainant took issue". The Council
concluded that "the host's statements were expressed as his moral position, presented in a legitimate
manner and not at all as hateful commentary".

More anti-homosexual talk in the context of religious programming

In contrast, another complaint led to a much different conclusion on the part of the Prairie Regional
Council. A listener wrote to complain about a program called Weekend, which aired on CKRD-AM in Red
Deer, describing it as "very disturbing and offending". During the program, the station broadcast highlights
from three of the daily episodes of the syndicated show Focus on the Family from the previous week,
dealing with the subject of homosexuality.

The host of the program set the tone of the show by introducing it as follows: "We want to continue our
discussion of the homosexual activist movement itself, what it is attempting to do, what its motives are
and how it is going about that". A panel of guests discussed the difficulties and conflicts that homosexuals
face when they try to leave the homosexual lifestyle, and what they considered to be an apparent
conspiracy that the gay movement is mounting against Christianity and the Church. They talked about the
"false use of statistics in research” on the part of the gay community, describing it as "one of the greatest
weapons that activists use to get the homosexual agenda into the schools”, and stating that the research
had "very flimsy foundations".

The station's General Manager responded to the complainant by stating that, after listening to the
program, he had called the producer of Focus on the Family to "explain my concerns”, informing the
producer that the station carried the program "to enhance our family oriented programming”. The General
Manager had told them that some of their comments "were contrary to our programming philosophy and
most probably the CRTC as well".

The complainant was not satisfied with this response as, in his view, CKRD had "taken no ownership of
the offence".

In reviewing the complaint, the Prairie Regional Council referred to the earlier James Robison decision
(summarized above) in which the Ontario Regional Council had stated that religious programming "cannot
be judged using the criteria of accuracy and fairness that would be applied to news or public affairs
programming". It sought only to determine whether the opinions expressed in the Focus on the Family
broadcast were abusively discriminatory. The Council found that the program had "attributed to the gay
movement a malevolent, insidious and conspiratorial purpose, a so-called ‘agenda™ and that this type of
comment constituted abusively discriminatory comment based on sexual orientation. Accordingly, the
broadcaster was found to have breached the 'human rights' provision of the CAB Code of Ethics and was
required to announce this decision during prime time.

Arts Funding for Gay and Lesbian Theatre: "You Paid For It!"

Canadian Broadcast Standards Council



Annual Report 1997-1998 Page 15

The CBSC received four letters of complaint about a segment entitled "You Paid For It!" that appeared on
Edmonton's CITV-TV 6:00 p.m. and 10:00 p.m. newscasts. The segment in question featured a story
about public funding for controversial theatrical plays. It showed clips from interviews with people involved
in the third annual Loud 'N Queer Festival, a "celebration of gay and lesbian playwrights". It also
broadcast comments from a representative of the Canadian Taxpayers Association, who stated that,
although Canadians have a right not to be discriminated against, that did not "include a right to throw
30,000 tax dollars away on a ridiculous excuse for theatre".

In one letter, a complainant claimed that the news item had "disparaged arts funding and the gay and
lesbian community". Another viewer said the station got its story through "misrepresentation, lying,
distorting the facts, and [was] fuelling public prejudice against the gay and lesbian community". The Art
Director of the theatre sponsoring the Festival, who had been interviewed for the news segment, claimed
that the interviews for the news item "were granted under false pretences" and that the interview material
was "presented out of context".

ITV's Executive Vice-President and General Manager responded to the complaints by stating that it had
not intended to "fuel public prejudice against the gay and lesbian community". The letter also went on to
say:

Whether we like it or not, the Canadian Taxpayers Association speaks for a segment of the population on
the issue of funding for the arts. The story was as much a platform for your Theatre and your views as it
was for the Canadian Taxpayers Association.

In reviewing the matter, the Prairie Regional Council noted that the 'human rights' provision in the CAB
Code of Ethics does not prohibit broadcasters from referring to matters of race, national or ethnic origin,
colour, religion, age, sex, marital status, physical or mental handicap or sexual orientation, as long as
such references are pertinent. The Council recognized that a story must have "an abusive or hateful
element" before it can be found in breach of the Code of Ethics. In this case, Council members agreed
that the reporter's references to the Loud 'N Queer Festival did not breach the CAB Code of Ethics since
they were relevant to the story and not based on homophobic views.

Concerning the complainants' allegation of false pretences used to secure interviews, the Council noted
that the reporter had disclosed the fact "that she was indeed a reporter" and that the video footage was
not "taken surreptitiously”. It appeared to the Council that the allegation of false pretences was based on
the fact that the reporter "did not divulge the focus of her story" when asking for interviews. In this regard,
the Council found it opportune to note that:

in its view, the reporter was under no obligation to divulge the angle she was planning to give to the story
she was preparing, even if she did know it prior to seeking the interviews. Indeed, the Council recognizes
that during the interview stage, reporters may not always have an absolutely fixed preconceived notion of
the story that is developing and, even where they do, requiring the divulgation of the angle of the story to
interviewees may unfairly hinder the information-gathering process.

Insofar as the issue of presenting interview footage "out of context" was concerned, the Council decided
that no distortion had occurred, stating that "the complainant's allegation stems from her dissatisfaction
with the ultimate angle given to the story and not with the manipulation of what was said".

Canadian Broadcast Standards Council



Annual Report 1997-1998 Page 16

The "Fag Man" leaves listener fuming

A listener complained that a skit aired by CILQ-FM in Toronto, entitled "Bob the Fag Man", was "highly
offensive”. The skit was broadcast at about 8:30 a.m. as part of the station's morning show; it consisted of
the following dialogue:

Announcer: This program is funded by the British Arts Foundation.

Bob: Hello and welcome to Fag Talk, the program where we talk about fags, or as they are called in
America, cigarettes. I'm your host, Bob the Fag Man and we'll actually be holding your calls today
because I'd like to talk about sort of a sensitive topic for fag lovers--when your fag loses its cherry. So
now...

Announcer: Fag Talk is experiencing technical difficulties, please stand by.
[Background music for several seconds]
Announcer: We now return you to Fag Talk, already in progress.

Bob: ... and you got that fag all nice and hot again and ready to give a good suck. Well that will do it for
us today here on Fag Talk. But do join us again when we talk about fags, or as they are called in
America, cigarettes.

The listener complained that the discussion about British cigarettes used stereotypical language to mock
homosexual men, stating that the term "fag" is "frequently used in a derogatory and demeaning sense to
refer to persons of a particular sexual orientation, namely, gay or homosexual men".

The Ontario Regional Council considered the complaint under the CAB Code of Ethics. The Council
noted that the skit was intended as a parody. In concluding that the term "fag" was not "abusively
discriminatory" toward gay men, the Council stated:

While possibly an unflattering term, it does not, in the Council's view, rank with certain racial or ethnic
epithets (which it does not wish to repeat here), particularly since members of the gay community use the
word themselves from time to time in a non-discriminatory fashion. At worst, "fag" could be considered to
be in poor taste