CHCH-DT concernant Game Time

COMITÉ DÉCIDEUR ANGLOPHONE
Décision CCNR 16/17-1690 et -2179
2018 CCNR 4
22 février 2018
A. Noël (présidente), D. Braun, R. Hutson, K. Leavins, A. LeBlanc, T. Rajan

LES FAITS

Game Time est une émission du genre télétirelire qui invite les téléspectateurs à appeler afin de résoudre des jeux-questionnaires, des casse-têtes et des problèmes mathématiques dans l’espoir de remporter des prix en argent. L’émission est diffusée en direct. Une animatrice présente une énigme à l’écran, puis encourage les téléspectateurs à téléphoner s’ils croient connaître la solution. CHCH-DT diffuse cette émission à 12 h 30. Chaque épisode débute et se termine sur le message suivant, en format sonore et visuel :

[traduction]

L’émission en cours est une émission publicitaire payée qui n’est pas produite par CHCH TV. Pour en savoir davantage, aller à www.CallTV.com/GameTimeCanada.

Dans une case au bas de l’écran, le montant du prix en argent est affiché avec une brève explication sur la nature du casse-tête. Le montant du prix augmente à mesure que le temps s’écoule en attendant le prochain appel en studio. Les numéros à appeler sont affichés en lettres blanches sur fond rouge. Juste au-dessous, dans une plus petite case, on peut lire « 1 $/appel » et, à côté, un texte qui défile fournit de plus amples détails sur l’émission, en lettres noires sur fond blanc :

[traduction]

Veuillez noter que les téléspectateurs sont choisis au hasard par ordinateur parmi tous les appels logés par téléphone fixe, mobile ou en ligne, pour avoir la chance de venir en ondes proposer leur solution au casse-tête. La chance d’être sélectionné varie en fonction du nombre d’inscriptions. Tout le monde ne sera pas sélectionné. Tous les appels sont facturés, qu’ils soient choisis au hasard ou non. Le fait d’appeler ne garantit pas d’être choisi. On suggère un maximum de 99 inscriptions par épisode et/ou de 400 inscriptions par mois, mais chacun peut fixer sa propre limite. Certains fournisseurs de services téléphoniques peuvent imposer des seuils d’inscriptions inférieurs. Le service à la clientèle peut être rejoint au 1-800-[???-????] et par courriel à gametimecanada@calltv.com. Appelez dès maintenant. Aucun achat nécessaire. Les concurrents doivent avoir plus de 18 ans et être résidents autorisés du Canada. Il y a trois façons de participer. Pour la plupart des téléphones terrestres ou mobiles, le numéro à composer est le 1-416-628-9989. Pour les autres téléphones terrestres, 1-900-456-9989. Chaque appel coûte 1 $. Les frais d’appel seront portés à votre prochain compte de téléphone ou déduits de votre forfait mobile prépayé. Autre possibilité de concourir : calltv.com/gametimecanada. Les modalités et conditions, les règles spécifiques à chaque jeu, ainsi que les résultats des concours précédents et le nom des gagnants figurent sur notre site web. Un délai de 4 semaines est à prévoir pour le paiement aux gagnants qui auront fourni leurs coordonnées à PlayTV Canada. L’animatrice peut offrir au participant qui a donné la bonne réponse la chance de jouer une partie bonus. Un tableau composé de 18 blocs est alors présenté au [??] qui en choisit 4. S’il a dévoilé les 4 jokers cachés, il reçoit le prix bonus.

Le CCNR a reçu une plainte concernant l’épisode du 12 mars 2017, et plus précisément un casse-tête dont la question était : « Combien de triangles y a-t-il dans cette image? ». Il y avait l’image d’un grand triangle renfermant plusieurs lignes qui formaient à leur tour de plus petits triangles. Le plaignant a fait valoir que la réponse de 24 donnée à la fin du jeu était inexacte.

L’animatrice avait pris plusieurs appels, mais aucun ne donnait la bonne réponse. À la fin du jeu, la prétendue solution a été montrée à l’écran. Chaque triangle était mis en évidence tour à tour avec une bordure rose et le total cumulatif. De toute évidence, de nombreuses lignes qui apparaissaient dans la solution ne faisaient pas partie du casse-tête original. La solution se terminait même avec une bordure rose comprenant une ligne supplémentaire qui était absente du casse-tête original.

Le télédiffuseur a répondu au plaignant le 7 avril en expliquant qu’il n’avait aucun droit de regard sur cette émission et en donnant les coordonnées de l’entreprise qui l’avait produite. Il a néanmoins indiqué avoir pris contact avec les producteurs et avoir appris qu’en raison d’une défectuosité du matériel, on avait montré la mauvaise vidéo de démonstration, et que 24  était effectivement la bonne réponse. Le télédiffuseur a fait savoir au plaignant que l’erreur serait rectifiée lors d’un prochain épisode.

L’erreur a effectivement été rectifiée au début de l’émission du 2 avril. L’animatrice a présenté la solution en image, qui montrait correctement cette fois les lignes constituant les 24 triangles. Elle a également fait la déclaration suivante :

[traduction]

Allô, bonsoir Canada. Bienvenue à l’émission Game Time. Vous allez nous voir en direct ici au studio pendant la prochaine heure et demie de jeux. Tout ce que vous avez à faire est de donner votre réponse aux casse-têtes. Dès que nous les présentons à l’écran, précipitez-vous sur votre téléphone et donnez-moi la solution. Souvenez-vous de ça. Avant de commencer, nous avons une toute petite annonce à faire. Il y a trois semaines, le 12 mars, nous avons joué à compter les triangles, et la solution était 24 [l’image du triangle apparaît à côté d’elle]. Comme vous pouvez le voir ici. Eh bien, quand nous avons montré la solution sur vidéo, il y a eu un problème d’image. Toutes nos excuses. Les bogues, c’est quelque chose qui arrive à l’occasion. Dans le système, il y a eu un tout petit bogue au niveau de l’image. La solution donnée, soit 24 triangles, était exacte. Et voici la bonne vidéo avec la solution et sans les bogues. Ils ont tous été supprimés. On s’en est débarrassé. Allons-y. Voici la solution, mes amis. Nous voulons seulement être sûrs que vous voyez tout ce que nous pouvons voir. Tout est là, clairement montré. C’est la bonne solution. Désolés de ce malentendu. La réponse était la bonne. Oui, voilà. C’était vingt-quatre. C’était la bonne réponse. Il y a eu un petit bogue dans le système, mais ça va maintenant. Vous pouvez le voir ici. Voilà la solution du casse-tête, mes amis, et maintenant nous allons poursuivre.

Le plaignant a néanmoins déposé une demande de décision au CCNR en affirmant que, de façon générale, cette émission n’explique pas clairement de quelle façon les concurrents sont choisis au hasard pour soumettre leur réponse à l’animatrice. [Traduction] « Le processus par lequel ces appels sont sélectionnés est préoccupant et manque de clarté », a-t-il déclaré.

Le CCNR a reçu une autre plainte le 7 juin d’un téléspectateur différent qui, pour sa part, a décrit l’émission comme une escroquerie. Il s’inquiétait à l’idée que des téléspectateurs vulnérables comme des personnes âgées ou atteintes de démence pourraient se laisser berner parce que l’explication qui défile est écrite en caractères trop petits et difficiles à déchiffrer et qu’elle manque de précision en ce qui ce qui a trait aux frais à encourir.

Le plaignant a cité l’épisode du 4 juin 2017 à titre d’exemple. Il a fait valoir que l’animatrice n’avait pas donné d’explications verbales quant aux frais associés à chaque appel et que l’avertissement visuel [traduction] « ou bien était absent, ou bien figurait en caractères trop petits ». Un problème entre autres était très facile à résoudre et pourtant aucun appel n’est passé, ce qui lui a semblé hautement suspect.

CHCH-DT a répondu à ce plaignant le 6 juillet, qu’on lui avait donné l’assurance que l’émission se conformait à toutes les lois du Canada et que [traduction] « les différents moyens d’appeler l’émission et les règles du jeu sont continuellement affichés, y compris en défilement horizontal au bas de l’écran ».

Au début de l’épisode du 4 juin, l’animatrice avait exposé les règles verbalement :

[traduction]

Rappelez-vous les règles! Il y a trois façons de jouer. Ceux d’entre vous qui appellent d’un téléphone fixe ou mobile peuvent composer le 1-416-628-9989. Certains qui utilisent un téléphone fixe seront peut-être obligés de faire le 1-900-456-9989. Les deux numéros sont affichés ici en dessous de moi. Rappelez-vous que les appels coûtent un dollar, s’ils sont sélectionnés au hasard pour me rejoindre ou non. Une autre façon de concourir se trouve sur notre site web où vous trouvez les modalités et conditions en détail ainsi que les réponses aux jeux précédents. Nous choisirions au hasard parmi tous les inscriptions qui entrent et, comme toujours, vous devez avoir plus de 18 ans. Voilà pour les règles.

Les règles ont été répétées à peu près dans les mêmes mots une heure et quinze minutes après le début de l’émission.

Durant cet épisode, l’un des jeux consistait à trouver des mots et cette fois, il fallait trouver le nom de trois différentes marques de voiture. L’animatrice a expliqué le jeu oralement :

[traduction]

Bon, ce que vous avez à faire, c’est trouver trois marques de voiture sur ce tableau. Cherchez trois marques de voiture dans le tableau. Comme vous voyez, il y a un tableau ici. Un tableau vert. Et vous voyez toutes les lettres qu’il contient. Les voyez-vous, toutes ces lettres? J’espère que oui. Et maintenant, écoutez-moi bien. On vous demande seulement de chercher de gauche à droite, de gauche à droite, et de haut en bas. Il y a donc seulement deux directions dans lesquelles vous devez chercher. Ces flèches-là vont vous aider. Il n’y a que deux directions dans lesquelles regarder. Donc, vous cherchez à partir d’en haut jusqu’en bas ou de gauche à droite. […] Trouvez trois marques de voiture dans ce tableau.

Bien qu’elle ait répété à plusieurs reprises que les téléspectateurs avaient à trouver trois marques de voiture en cherchant uniquement de haut en bas et de gauche à droite, elle n’a jamais mentionné clairement que la bonne réponse devait être les trois marques choisies par les producteurs, et non pas n’importe quelles trois marques apparaissant dans la grille. Plusieurs concurrents ont fourni des réponses qui, de fait, correspondaient à la grille, mais ont été jugées mauvaises.

Cependant, durant le jeu, l’information suivante a été ajoutée au texte défilant à l’écran :

[traduction]

Il faut trouver la solution exacte. La solution peut consister en un mot ou plusieurs mots. La solution que nous cherchons est peut-être familière et actuelle. Mais elle pourrait aussi être moins connue, constituer une référence historique, ou être une marque qu’on retrouve surtout ou même exclusivement dans un autre pays, et dans ce cas, les solutions vont figurer dans les dictionnaires oxforddictionaries.com ou https://en.wikipedia.org ou dans la galerie des voitures de collection à http://histomobile.com. Toutes les réponses, qu’elles soient familières ou moins connues, auront été recherchées au moins 50 000 fois sur Google.ca.

Pendant tout le jeu, l’animatrice a fait des commentaires tels que :

[traduction]

La réponse est devant vous, dans la grille. Elle est là. Il n’y a pas d’attrape, les amis. C’est seulement, vous devez seulement regarder, chercher les mots. Trouver ces trois marques de voiture. Il n’y a que deux directions : de haut en bas, de gauche à droite. Assurez-vous de bien épeler les mots. Assurez-vous qu’il s’agit d’une marque. Assurez-vous d’en avoir trois. Assurez-vous de chercher dans les deux bonnes directions. Il n’y a qu’une seule solution qui soit la bonne ici, et nous allons vous montrer la réponse à la fin.

Et

nous jouons pour trois marques de voiture. C’est de ça que nous avons besoin. Nous avons eu deux mauvaises réponses ce soir. Qui va me donner la bonne? Qui va me donner la bonne? Rappelez-vous, il y en a trois là-dedans, c’est sûr. Il y en a trois, c’est sûr. Ne vous découragez pas. Ne vous découragez pas. […] Rappelez-vous, on ne regarde que dans deux directions. Alors il y a probablement beaucoup de marques d’auto que vous arrivez à discerner, euh, mais on vous demande de regarder seulement dans ces deux directions. C’est de haut en bas, et de gauche à droite. C’est tout.

À la fin du jeu, la solution a été présentée comme étant GAZ, ACN et Holden.

Le plaignant a déposé sa demande de décision le 10 juillet en réclamant que l’émission soit retirée des ondes (Une transcription et une description plus complètes de l’épisode figurent à l’annexe A et le texte de la correspondance au complet se trouve à l’annexe B, le tout en anglais seulement.)

LA DÉCISION

Le comité décideur anglophone a étudié les plaintes à la lumière de l’article 12 (Concours et promotions) du Code de déontologie de l’Association canadienne des radiodiffuseurs (ACR) qui se lit comme suit :

La conception et l’exécution de tous les concours et promotions qui passent à l’antenne d’une station doivent se faire de façon équitable et légitime. Il faut plus particulièrement prendre soin qu’ils ne soient pas trompeurs et qu’ils ne risquent pas d’être dangereux ou de déranger ou perturber le public. Les prix offerts ou les promesses faites doivent être tels qu’ils sont représentés.

Les membres du comité décideur ont lu toute la correspondance afférente et ont visionné les diffusions en question. Le comité conclut que CHCH-DT a enfreint l’article 12 pour la solution fautive au casse-tête du triangle présentée le 12 mars, mais qu’il n’est pas tenu d’en faire l’annonce en ondes puisqu’il a déjà diffusé un rectificatif le 2 avril. Le comité conclut également que CHCH-DT a enfreint l’article 12 le 4 juin en raison du manque de transparence dans le jeu consistant à trouver des marques de voiture.

Système téléphonique et autres considérations hors ondes

Le CCNR a eu l’occasion à plusieurs reprises de traiter des plaintes à l’égard d’émissions comme celle-ci. Pour ce qui a trait au fonctionnement du système des appels entrants, le CCNR s’est toujours montré sympathique aux plaignants qui ont l’impression que le système téléphonique est pour le moins déconcertant et que la méthode servant à choisir les appels qui vont passer en ondes n’est pas particulièrement claire[1]. Cependant, le CCNR ne peut évaluer que les éléments de l’émission qui sont passés sur les ondes de CHCH-DT. Ce qui se passe derrière l’écran n’est pas du ressort du CCNR et les codes qu’il administre.

Le casse-tête du triangle

L’inexactitude de l’image qui a servi le 12 mars 2017 à démontrer la réponse à la question « combien de triangles y a-t-il dans cette image ? » était le principal motif de la première plainte. Il paraît évident au comité que l’image projetée comportait des défauts majeurs, et le radiodiffuseur l’a lui-même reconnu.

Le radiodiffuseur a indiqué que l’image fautive était attribuable à un problème de vidéo, celle-ci montrant la solution d’un jeu précédent. La pièce de matériel à l’origine de cette erreur a été remplacée, et la bonne solution a été montrée le 2 avril et affichée sur le site web de l’émission.

Dans des décisions antérieures, le CCNR a déclaré que la transparence est fondamentale pour que les concours se fassent de façon équitable et légitime[2]. Dans cette émission, la solution donnée à la fin du concours avait pour objectif de fournir cette transparence. Étant donné les déficiences de l’image présentée, le comité estime que l’infraction à l’article 12 est évidente.

Dans d’autres situations où le radiodiffuseur a pris l’initiative de diffuser un rectificatif, le CCNR ne l’a pas toujours obligé à faire l’annonce de l’infraction en ondes[3]. Dans le cas présent, le CCNR félicite CHCH d’avoir vu à ce que la bonne réponse soit donnée en ondes. Une annonce ne sera pas requise pour cette partie de la décision.

Marques de voiture dans le jeu de mots cachés

L’épisode du 4 juin 2017 a proposé un jeu de mots cachés pour lequel les téléspectateurs devaient repérer trois marques de voiture. Ni l’animatrice ni les explications défilant à l’écran n’ont mentionné que la bonne réponse exigeait que les trois marques de voiture soient, non pas n’importe quelle marque visible sur la grille, mais celles que les producteurs avaient choisies.

En outre, bien que le texte du défilement ait signalé que les marques recherchées pouvaient être celles d’une voiture ancienne ou exclusive à un pays étranger, l’animatrice n’en a jamais fait la moindre mention. Elle insistait au contraire pour dire que la solution était simple en répétant « [i]l n’y a aucune attrape, les amis ».

Le comité estime que le fait de ne pas informer les téléspectateurs que la bonne réponse correspondait à trois marques présélectionnées constitue un manque de transparence. Le fait que l’animatrice n’ait pas mentionné dans ses explications verbales la possibilité que ces marques soient celles d’une voiture ancienne ou d’une voiture étrangère équivaut également à un manque de transparence. Dans les deux cas, il y a eu infraction à l’article 12.

Clarté de l’information livrée aux téléspectateurs

En visionnant les épisodes, le comité a trouvé que le texte du défilement était difficile à déchiffrer. La taille des caractères devrait être plus importante. En outre, il serait bon de ralentir la vitesse du défilement. Pour qu’un concours soit équitable comme le veut l’article 12, les règles doivent être à la fois claires et répétées plusieurs fois en fonction de la durée de l’émission et du jeu. Si le télédiffuseur décide de faire défiler un texte, celui-ci doit être lisible, en d’autres mots il doit défiler à une vitesse raisonnable et les caractères doivent être suffisamment gros pour que le téléspectateur moyen soit en mesure de les lire. Bien que le comité n’ait pas constaté une infraction pour la taille du texte et la vitesse du défilement cette fois-ci, il recommande fortement que des améliorations soient apportées en ce sens.

Réceptivité du télédiffuseur

Dans toutes les décisions rendues par le CCNR, ses comités évaluent dans quelle mesure le radiodiffuseur s’est montré réceptif envers le plaignant. Bien que le radiodiffuseur ne soit certes pas obligé de partager l’opinion du plaignant, sa réponse doit être courtoise, réfléchie et complète. Dans la présente affaire, le comité note que CHCH-DT a insisté sur le rôle du producteur dans les problèmes que présente une émission. Le comité comprend que CHCH ne peut pas intervenir dans le contenu de l’émission, mais il rappelle que la station demeure néanmoins responsable de sa diffusion[4]. En contrepartie, CHCH s’est donné la peine de communiquer avec les producteurs pour relayer les plaintes, avec le résultat, dans un cas, qu’un rectificatif a été diffusé. Dans l’ensemble, ce télédiffuseur ayant rempli son obligation de se montrer réceptif, il n’y a pas lieu d’en exiger davantage de sa part, sauf pour l’annonce de cette décision.

ANNONCE DE LA DÉCISION

CHCH-DT est tenu : 1) de faire connaître la présente décision selon les conditions suivantes : une fois pendant les heures de grande écoute, dans un délai de trois jours suivant sa publication, et une autre fois dans un délai de sept jours suivant sa publication, dans le même créneau horaire que Game Time, mais pas le même jour que la première annonce; 2) de faire parvenir aux plaignants qui ont présenté les demandes de décision, dans les quatorze jours suivant la diffusion des deux annonces, une confirmation écrite de leur exécution; et 3) au même moment, de faire parvenir au CCNR copie de ces confirmations accompagnée du fichier-témoin attestant la diffusion des deux annonces, qui seront formulées comme suit :

Le Conseil canadien des normes de la radiotélévision a jugé que CHCH avait enfreint le Code de déontologie de l’Association canadienne des radiodiffuseurs dans sa diffusion de Game Time le 4 juin 2017. L’un des jeux présentés à l’émission n’était pas transparent, contrairement aux dispositions de l’article 12 dudit code.

La présente décision devient un document public dès sa publication par le Conseil canadien des normes de la radiotélévision.

[1] TQS concernant Call TV (version 1, prise 1) (Décision CCNR 08/09-1834 et -1856, 11 août 2009); V concernant Call TV (version 2) (Décision CCNR 09/10-1563 et -1735, 25 janvier 2011); V concernant L’instant gagnant (Décision CCNR 11/12-1452+, 20 décembre 2012); V concernant L’instant gagnant (prise 2) (Décision CCNR 12/13-0130, 16 avril 2013); V concernant L’instant gagnant (prise 3) (Décision CCNR 13/14-1121 et -1575, 28 janvier 2015)

[2] TQS concernant Call TV (version 1, prise 1) (Décision CCNR 08/09-1834 et -1856, 11 août 2009); CIII-TV (Global Ontario) concernant Play TV Canada (Décision CCNR 09/10-0201+, 1er avril 2010); TQS concernant Call TV (version 1, prise 2) (Décision CCNR 08/09-1827+ et 09/10-0025+, 24 août 2010); V concernant Call TV (version 2) (Décision CCNR 09/10-1563 et -1735, 25 janvier 2011); V concernant L’instant gagnant (Décision CCNR 11/12-1452+, 20 décembre 2012); V concernant L’instant gagnant (prise 2) (Décision CCNR 12/13-0130, 16 avril 2013); V concernant L’instant gagnant (prise 3) (Décision CCNR 13/14-1121 et -1575, 28 janvier 2015)

[3] CIII-TV (Global Ontario) concernant un reportage dans le cadre de News Final (« Deux manifestations ») (Décision CCNR 07/08-1677, 22 octobre 2008); Sun News Network concernant The Source (Logements pour artistes à Edmonton) (Décision CCNR 10/11-2102 et -2124, 28 mars 2012); Sun News Network concernant The Source (Idle No More) (Décision CCNR 12/13-0985, 23 octobre 2013); CKCO-DT (CTV Kitchener) concernant un reportage diffusé à CTV News at Six (Conversation inconvenante) (Décision CCNR 14/15-1508, 7 avril 2016)

[4] TQS concernant Call TV (version 1, prise 1) (Décision CCNR 08/09-1834 et -1856, 11 août 2009)

Appendix A

Game Time is a contest program in which viewers are invited to telephone the program to solve quizzes, puzzles and problems in order to win cash prizes.  The program is broadcast live.  A host displays a puzzle on screen and then encourages viewers to call in if they know the answer.  In both of these episodes, there is a female host with a British accent.

CHCH-DT broadcast episode of the show on March 12 and June 4, 2017 at 12:30 am Eastern Time.

Both episodes were preceded by the following message in video and audio format:

The following is a paid program not produced by CHCH TV.  For more information on this program, visit www.CallTV.com/GameTimeCanada.

A similar message appeared at the conclusion:

The preceding was a paid program not produced by CHCH TV.  For more information on this program, visit www.CallTV.com/GameTimeCanada.

At the bottom of the screen, there is a box that displays the amount of the cash prize and a brief explanation of the nature of the puzzle.  The prize amount increases the longer it takes a caller to get through to the studio.  Also displayed are the telephone numbers to call, in white letters on a red background:

Mobiles & Landlines call 1-416-628-9989               Other Landlines call 1-900-456-9989

Below that is a smaller box that reads “$1/entry” and beside that is a scrolling message that provides further details about the program with black letters on a white background (question marks mean the CBSC Secretariat was unable to decipher the character due to the poor video quality of the logger):

Please note viewers will be selected at random by computer from all landline, mobile and online entries for the chance to come live on the air to solve the puzzle.  The chance of selection depends on the number of entries.  Not everyone will be selected.  All calls are charged if randomly selected or not.  Calling does not guarantee selection.  A maximum of 99 entries per show and/or 400 entries per month are suggested but please set your own limit.  Some carriers and telephone providers may set lower call entry limits.  Customer service 1-800-???-???? or email gametimecanada@calltv.com.  Enter now.  No purchase necessary.  Entrants must be over 18 and legal residents of Canada.  There are three ways to enter.  From most landline or mobile phones call 1-416-628-9989.  From other landline phones call 1-900-456-9989.  Each entry costs $1.  Telephone charges will appear on your next phone bill or will be deducted from your mobile pre-paid credit.  Alternative entry at calltv.com/gametimecanada.  Full terms and conditions, specific game rules, prior show answers and winners are also shown on our website.  Winner payments are processed within 4 weeks of winners confirming their details to PlayTV Canada.  The host can offer to the participant who gives a correct solution the opportunity to participate in a bonus game.  A table composed of 18 blocks is therefore presented to the ?? and he has to select 4 blocks.  If he finds the 4 hidden jokers, then he is awarded with the bonus prize.

March 12, 2017

An episode was broadcast on March 12, 2017 at 12:30 am.  One of the puzzles was “How many triangles are there in the picture?”  There is an image of one big triangle with additional lines inside it, such that there are multiple smaller triangles inside.

At one point, the host says

While you’re counting, let me remind you of the rules.  There are three ways to play.  Mobile and landline callers may need to call this number: 1-416-628-9989.  Other landline callers may call 1-900-456-9989.  Both those numbers just underneath me there.  Each entry costs one dollar, if randomly selected to come through to me on air or not, remember.  Alternative entry can also be found on our website where you can see full terms, conditions, prior winners and answers to previous games.  We will select viewers to come randomly from all entries.  So, guys, good luck.  Game Time, those are the rules.

Multiple callers get through, though none of them have the correct answer.  They guess 10, 7, 5, 6, 12, 6, 5, 9, 4, 10, 1 and 14.

After a while and after no one has guessed the correct answer, the apparent solution is shown on screen.  Each triangle is highlighted, in turn, with a pink border and the total count appears beside it.  Many lines appear in the solution that are clearly not in the original puzzle.  The solution shows a total count of 24 triangles and even ends with a pink outline showing a line that did not exist in the original puzzle.

During this presentation of the solution, the host says,

Okay look [points at triangle image].  Watch this.  This is how it’s done.  Look, no tricks.  Look at this.  These are the triangles.  Look, see.  This is how it’s done.  Four-, ah, it was over 14.  Okay, it’s still going.  It’s still going.  This is how it’s done, guys.  Pay attention to this.  Twenty-four!  It was twenty-four, you guys!  I’m so sorry we didn’t solve it.  We tried.

At the beginning of the April 2 episode, the host presented the correct solution image:

Hello.  Good evening, Canada.  Welcome to Game Time.  You’re watching us live here in the studio for the next hour and a half of games.  All you have to do is answer the puzzle.  As we put them on screen, get on the phone and tell me the solution.  Now, remember.  Before we start, we have a very small announcement.  Three weeks ago, March the 12th, we played a count-the-triangles game and the solution was 24.  [triangle image appears beside her]  As you can see there.  Now when we played the video solution, there was a graphical bug.  Apologies.  We do get bugs sometimes.  In the system, there was a very small graphical bug.  The solution of 24 triangles was correct.  And here is the correct solution video without any bugs.  We cleaned them all up.  We got rid of them.  Here we go.  This is the solution, guys.  We just want to make sure that you see everything that we see.  This is it nice and clearly then.  This is the correct solution.  Apologies about that.  The answer was correct.  So there we go.  It was twenty-four.  That was the answer.  We had a little bug in the system, but there you go.  You can see it there.  That was the correct solution, guys, so let’s move on.

As she speaks, the triangles are highlighted in pink to show each separate triangle that counts towards the total of 24.  This time, there are no extra lines.

June 4, 2017

At the beginning of the program, the host provides the rules verbally:

Remember the rules!  There are three ways to play.  Mobile and landline callers may dial 1-416-628-9989.  Some landline callers may need to dial 1-900-456-9989.  Both numbers just underneath me there.  Remember that calls cost one dollar if randomly selected to come through to me or not.  Alternative entry can be found on our website where you can see full terms, conditions and answers to previous games.  We would select viewers to come on randomly from all entries and, as always, you have to be over 18.  So those are the rules.

Approximately half an hour into the episode, there is a game “Find 3 car brands in the table!”

A 10×12 grid of letters appears on screen.  It is a word-search game where viewers have to find the name of three different car brands.  The host explains the game:

Now, what we need from you is find three car brands in the table there.  Go find three car brands in the table.  As you can see there’s a table here.  A green table.  And you can see all these letters here.  Can you see all those letters?  I hope you can.  Now, let me tell you.  We are asking you to only look in directions left to right, left to right and top to bottom.  So there’s only two directions we are asking you to look in.  These arrows there are there to help you.  There’s only two directions to look in.  So you are looking from the top to the bottom or left to right.  […] Find three car brands in the table.

Although she repeats that one needs to find 3 car brands and to only look left to right or top to bottom, she never really makes it clear that the correct answer is only the 3 brands that the producers have chosen, not just any 3 brands visible in the grid.  Many callers provide answers that do in fact appear in the grid, but are deemed incorrect.

However, during this game, the following information is added to the scroll:

You have to find the exact solution.  The solution can be formed by one word or more words.  The solution we are looking for can be well-known and current.  Solutions may also be less known, having a historical reference, or something you can find mainly or exclusively in another country, and in this case solutions can be found at oxforddictionaries.com or https://en.wikipedia.org and historic automobiles at http://histomobile.com.  All answers, both common and uncommon will have had at least 50,000 search hits on Google.ca.

Note that the CBSC Secretariat was unable to find any website with the URL “histomobile.com” but it did find “facebook.com/Histomobile.en”

An hour and fifteen minutes into the program, the host verbally repeats the rules:

Let me remind you of the rules while I’m here.  Remember that there are three ways to play.  Mobiles and landlines, you may need to call 1-416-628-9989.  Other landlines, you may need to call 1-900-456-9989.  Each entry costs one dollar if randomly selected to come through to me on air or not.  Alternative entry can also be found on our website where you can see full terms, conditions, prior winners and answers to previous games.  We will select viewers to come on randomly from all entries and you have to be over 18.  Those are rules I remind you of throughout the show and it’s all underneath in scroll too.

Throughout this game, she makes comments such as

The answer is in front of you, in the grid.  It’s there.  There’s no tricks, guys.  It’s just, you’ve got to look, look for the words.  Find those three car brands.  There’s two directions only:  top to bottom, left to right.  Make sure you’re spelling everything correctly.  Make sure it’s a brand.  Make sure you’ve got three.  Make sure you’re going in the right two directions.  There is only one correct solution to this and we will show you the answer at the end.

and

we are playing for three car brands.  That’s what we need.  We’ve had two wrong answers tonight.  Who’s going to give me that correct one?  Who’s going to give me the correct one?  Remember, there are three there for sure.  There are three for sure.  Do not give up.  Do not give up.  […]  Remember that we are only looking in two directions.  So there’s probably lots of car brands you can make, uh, but we are only asking you to look in these two directions.  There’s top to bottom and left to right.  And that’s it.

At one hour and 28 minutes, the solution is presented as GAZ, ACN and Holden.

The last game is a spot-the-difference in a series of animated images.  The prize money shown in the box is $3000, but in smaller print just below it reads “= $100+$2900 bonus game”, meaning $100 is the actual prize, but there is the possibility of winning an extra $2900 through the bonus round.  The bonus amount gradually increases to $9900, with the total $10000 displayed in the box.  At the last minute, a caller gets through and gives the correct answer.  She wins the $100 base amount, but does not find all 4 jokers in order to win the bonus amount.

Appendix B

The Complaints

File 16/17-1690

The CBSC received the following complaint on March 12, 2017:

Television or Radio Station:         CHCH

Program Name:      Game Time

Date of Program:    2017/03/12

Time of Program:   2 to 4 am NL time

Specific Concern:    Obvious scam to encourage 1-900 charges.  Answer to triangle puzzle was incorrect.  Answer included lines that wrestling not in original puzzle.

File 16/17-2179

The CBSC received the following message on June 7, 2017:

Subject: Fwd: Game (Money) show scam

CRTC – I have completed the first step of my complaint to see CHCH TV.  Below is their response from [B. C., a CHCH representative].  Hamilton Spectator ran an article in February 15, 2015 regarding this problem.  At that time, they stopped the show on Global TV in 2011, on CHCH in 2015.  It was stopped due to many complaints and inappropriate activities.  Recently, CHCH pick[ed] it up again, ignoring the newspaper article and sention [sic] of their viewers to this program.  The responses below to my objections.

First stop for any complaint:  your broadcaster.

Broadcasters are responsible for the choice, content, and scheduling of all their programming.  For any complaint about a TV, radio program or ad, contact your broadcaster or service provider first.  Many complaints are resolved at this stage.

Begin forwarded message:

Date: June 7, 2017 at 4:31:54 PM EDT

Subject: Re: Money show scam

This is a very lame excuse.  CHCH-TV determines what programming goes on the television station.  You decide what is right to be on and what does not.  Your viewers trust that you put on television programming… Except acceptable and honest [sic].  Take her that explains the dollar is not clear [sic] and even if you just call the program, you immediately get charged money.  It is not visual to a person who doesn’t have reading glasses in bed.  Watch the show and you’ll know it’s wrong.

I volunteer at a retirement home and clearly they would not be able to see what you’re doing.  You are not trustworthy as a local station anymore.  If you can do this with a clear conscience and sleep at night knowing very well that this is a scam, then I feel sorry for you.

What you’re telling me is that you can put a scamming game show on your television and have no problems with that.  That’s appalling!  This show has been contested for many years and no one wants to take the blame.  Your own newspaper condemned it.  What you’re telling me is that [is] OK?  Go station [sic] has a responsibility to the viewers to be honest and have integrity.  Don’t use a little sticker on the bottom of the screen to make it honest.  It’s not!

It’s clearly not.  Something small that scrolls at the bottom of the TV is not good enough for those who may [be] visual[ly] impaired or have a serious case of dementia.  The article in the Hamilton Spectator is clear that seniors get deceived.  Did you read the article?  Global took it off the air after numerous complaints and you brought it back to the air.  That is pathetic.

You are solely responsible; you allow scammers to go on your network and scam your viewers.  Scammers will do things dishonest and deceive a program director who is foolish enough to believe that this is OK to do.  I guess money for the station is all that matters.

That’s [a] disgusting and unacceptable excuse that you’ve given me.  CRTC should be involved more.  When I was on Global television there were a number of other people who complained about the show as well until it was removed in 2011.  Either get your act together, or there will be repercussions from your foolish programming choices.  I hope you change your mind before action is taken.

On Jun 5, 2017, at 3:37 PM, [B. C.] wrote:

Game Time is an independent production, not produced by CHCH.

CHCH is not affiliated with this program.

There is a scroll that runs across the screen stating the $1 per call charge.  There is also a board aired at the beginning of the program that states this as well.

For full details about the show, you can visit their website at www.calltv.com/gametimecanada, or contact them by email at gametimecanada@calltv.com.

Thank you for taking the time to write to us.

Your concerns over the station airing Game Time will be passed along to the Programming Director and Sales Manager.

—–Original Message—–

Sent: June-04-17 1:31 PM

To: General Mailbox

Subject: Money show scam

I have watched CHCH-TV for a number of years.  I am 56 years old [and] have enjoyed programming on the show in the past.  I’m so glad it’s a local TV station and I’m glad that you have continued in this hard industry.

However, I am extremely disappointed that you would allow a Money Game Show that is a scam to me to be on your TV show station.  They take money from people that are fraudulently deceived into believing that it’s a sincere TV show.  When you call to participate in the show, you’re offered to be charged a dollar or hang up immediately and you will be charged.  No one tells you that you will be charged money.  I wondered why so many people couldn’t get such a simple puzzle.  It’s because they did not let people answer.  The reason they did not let people answer was because the longer you’re on the phone, the more money they could charge.  I received a bill for one dollar because I was smart enough to hang up immediately, recognizing it’s a scam.  If I can find out it’s a scam, surely your TV station’s program director would be able to recognize that it’s a fraud and scam.  I expect better from your station [than] to rip off your viewers.  I am disgusted and expect a response from CHCH-TV in the very near future, even with one dollar refund with a public apology and the removal of that show.  I’ve seen other complaints in the same manner as I’ve complained and the show is still on the air.  If I don’t receive a response, I will call CRTC and let them know the scam you’re running.

I tried to respond to the email text message that was sent to me telling me that they have charged me a dollar.  It’s your responsibility!  If I responded to them, I would be charged more!  This is a total scam!  I am so disappointed in you and your station.  Hope to hear from you very soon!

The CBSC wrote back to the complainant, explaining that it could not adjudicate on the off-air aspects of his complaint, such as the telephone selection system and the charges incurred by callers.  The CBSC can, however, treat any on-air component, such as his allegation that the scroll on screen does not adequately describe how the program works and how participants will be charged.  On June 13, he provided a date and time of a specific episode that concerned him in this regard and elaborated on his concerns about inadequate information:

This show was on Sunday, June 4, 2017, between 12:30 AM and 1:00 AM.  I never heard any warnings about the dollar that I would be charged for calling.  I waited for a long period of time, approximately [a] half-hour, wondering “what is the catch?” because no one was getting the answer correct for such a simple puzzle.  I could see the puzzle and solve it, without my glasses on.  It seems suspicious when no one could get the answer, yet I could answer it.  I could not see any warning or tracker.  Not once did I hear that I [would] be charged a dollar within the second of my phone call.

I was suspicious; however, I decided to call since the lady was so enticing for people to solve this puzzle that was so easy.  During that half-hour I never once heard a warning about the cost.  All I got was a warning immediately that I be charged another dollar.  There was absolutely zero opportunity in this so-called game show to reply or even participate in this game.  If I can see the puzzle, but not the warning [it’s] because it was either not there or the font was too small.  It would be very difficult for those [who] were elderly in bed to see any warning at all.  I watched this show because I had insomnia and I did not have my glasses on.  I relied on the host.  I was even looking for the warning.  I could dial the phone number.  I could see fairly well because I have decent vision.  I don’t wear glasses all the time and I am 56 years old so I don’t mean [unfinished sentence].

There are no verbal warnings or the warning was too small to see.

The next day I received this following text message:

MONEY QUIZZER, Thank you for participating to our last show.  You have been billed 1.0 dollars.  For INFO 18558328274 or DTMP.ca

I hung up immediately when I was told I [would] be charged another dollar, right after the phone was answered.  I realized I’ve been scammed.

I research[ed] the next day and found others have been scammed too.  Here is the link to the Hamilton Spectator.

http://m.thespec.com/news-story/5322467-chch-quiz-show-caller-with-dementia-rings-up-phone-bill

I believe this could be a human rights violation for inappropriate warnings for those who have low vision.  The AODA or the Seniors Association would be very interested in finding [what] little care the station has for seniors.  If there’s any more information you need, which I doubt, please let me know as soon as possible.  Continue your investigation.

The CBSC agreed to proceed with his complaint on the basis of that letter.  He wrote back again on June 15:

The following was the station’s previous response:

Game Time is an independent production, not produced by CHCH.

CHCH is not affiliated with this program.

There is a scroll that runs across the screen stating the $1 per call charge.  There is also a board aired at the beginning of the program that states this as well.

For full details about the show, you can visit their website at www.calltv.com/gametimecanada, or contact them by email at gametimecanada@calltv.com.

Thank you for taking the time to write to us.

Your concerns over the station airing Game Time will be passed along to the Programming Director and Sales Manager.

I had made an attempt to contact the people who are in charge of the game show.

The person who is in charge of the distribution of finances called me and gave me a few lines of how much money they distribute, therefore it cannot be a scam.  There are many complaints on the Internet regarding this game show.  She did not cooperate at all.  That’s when I contacted you.  Thanks for your correspondence and help.  I’m not worried about my dollar but mainly about others who are ripped off by this scam.

Here is a link to the article written by the Spectator from Hamilton regarding people with dementia giving their money to this game show.

http://m.thespec.com/news-story/5322467-chch-quiz-show-caller-with-dementia-rings-up-phone-bill

Broadcaster Responses

File 16/17-1690

CHCH-DT responded to the complainant on April 7:

We are in receipt of your letter dated March 12th, 2017, which was forwarded to us by the CBSC on March 27th, 2017.  Please know that we take your complaint seriously and we have held a copy of the logger tape of the broadcast for March 12th, 2017 as per CBSC requirements.

The program entitled Game Time is a series from ESO TV USA.  CHCH-TV has no ownership in or control over this series.  ESO TV USA has a website for the program at www.CallTV.com/GameTimeCanada as well as gametimecanada@calltv.com or call their Customer Care number at 1-855-778-5797 where you can express your concerns about the program.

Given the nature of your complaint, we’ve contacted the producers of the show about the error with the solution board.  The producers recognized that the solution video was incorrect to the presented triangle.  This was caused by a glitch on the video which showed a previous solution board, but did not affect the game as it was presented nor the correct answer of 24.  Since the correct answer was not given, the prize money was carried into the next game and was won as part of the next game’s prize money.

The hardware which caused the glitch has since been replaced and the program should resume as usual.  In light of this issue the producers will display the correct solution video at the start of the episode airing Sunday, April 2nd at midnight as well as post the solution board on their website.

We acknowledge your concerns about this program and take all viewer observations into consideration for future programming strategies and thank you for your comments.

File 16/17-2179

Although the station had corresponded with the complainant prior to CBSC involvement, CHCH-DT responded again to the complainant on July 6:

We are in receipt of your letter which was forwarded to us by the CBSC on June 15, 2017.  We have reviewed and stored a copy of the logger tape of the June 4, 2017 broadcast as per CBSC requirements.

Prior to the broadcast of the program from ESO TV USA, we were provided with a legal opinion confirming that the program is compliant with all Canadian laws.  It is noted that the various ways to call in and the rules of the game are continuously on screen and inclusive of a crawl running at the bottom of the screen and, on the website during every segment to satisfy the CAB Broadcast Code of Ethics.  ESO TV USA lists all the winners online.

However, we acknowledge your concerns about this program and have shared them with the producer of the program who has taken your concerns seriously and will make adjustments accordingly.

Additionally, we cannot adequately comment about programming on other stations but we know it was not the same series addressed here.

We acknowledge that this programming may not be to your taste but endeavour to find content at other times that you will enjoy more.

We take all viewer observations into consideration for future programming strategies and thank you for your comments.

Additional Correspondence

File 16/17-1690

The complainant submitted his Ruling Request on April 7:

The answer is secondary to my concern about this show.  I maintain that 24 is not the correct answer for the puzzle shown.

The callers to this show seemed to be overwhelmingly elderly and I suspect that many are unaware of the cost per call.  I also suggest the callers are unaware that not only do you need to have the correct answer but you need to be randomly selected by some unknown algorithm.  In any game of chance there needs to be clarity of the risk.  The process through which these calls are selected is of concern and lacks clarity.

From a quick search for this show online I have found numerous Canadian complaints ranging from incorrect and obtuse answers to complaints that the callers are unaware of how they will be charged for playing this game.  I also see this show or one similar was the subject of a CBSC ruling in 2010.

http://www.thespec.com/news-story/5322467-chch-quiz-show-caller-with-dementia-rings-up-phone-bill/

http://www.brantfordexpositor.ca/2013/11/22/senior-spent-hundreds-calling-into-tv-quiz-shows

CANADIAN BROADCAST STANDARDS COUNCIL ONTARIO REGIONAL PANEL CIII-TV (Global Ontario) re Play TV Canada (CBSC Decision 09/10-0201+) Decided April 1, 2010

Again, I have not played nor do I personally know anyone who has played this game show.

I understand that the CBSC has a voluntary Code of Ethics and clause 12 says

Clause 12 – Contests and Promotions

All on-air contests and promotions shall be conceived and conducted fairly and legitimately and particular care shall be taken to ensure that they are not misleading, potentially dangerous or likely to give rise to a public inconvenience or disturbance and that any prizes offered or promises made are what they are represented to be.

In my opinion this show fails to meet this clause in the CBSC Code of Ethics regardless if the answer is correct or not.

File 16/17-2179

The complainant wrote back to the broadcaster on July 6 with a copy to the CBSC:

I am disappointed that you do not take into account that people are watching this without their glasses on laying down in bed, unable to see the writing.  I’m disappointed that you don’t find that older people could be ripped off as the article that I sent you in the Hamilton Spectator already wrote an article [sic] about this show and they were far more effective than you.  I’m disappointed that CHCH-TV would actually air this program despite opposition from people previously who complained and work with the elderly.  I’m disappointed [that] the governing body over TV does so little to protect the viewers.  This is an outrage!  I’m disappointed that you would tell me just to turn the channel.  I wouldn’t watch says the scam of the show.  I guess some viewers care more about the elderly and also have more discernment than your organization.  Have a good sleep tonight because many people will be worrying about the money they lost as a result of the governing body [and] as a result of your organization not taking action into a scam.  I’m disappointed in you if you think it’s about just turning the channel.  It’s not.  If you get paid to say that and feel good about it, I feel sorry for you.  I guess you’ve never done volunteer work for any elderly or dementia people.  I care about the elderly and I care for others.  I am disabled myself and I’m disappointed in everything about the way you were not taking this serious[ly]. What a disappointment!  Your lack of action and CHCH-TV is a disgrace.  How disappointing!

On July 7, he then sent the CBSC additional links to articles and comments about Game Time:

Subject:  Game time scam

http://www.brantfordexpositor.ca/2013/11/22/senior-spent-hundreds-calling-into-tv-quiz-shows

Subject:  [CBSC #1617-2179]

http://www.ign.com/boards/threads/canadians-have-you-ever-played-playtv-canada.188598991/

The CBSC acknowledged receipt of these emails and reminded him of the option to file a Ruling Request if he remained dissatisfied.  He did so on July 10:

[CBSC] – you are giving computer responses.  It did not get resolved by you or any other person.  If you read your email personally, you would have found that it was not done to my satisfaction.  THE GAME IS STEALING FROM SENIORS!

I will go to the news if the show isn’t off the air and will use your name as one who supports this show if you do not do anything about it.