
 
 
 
 
_________________________________________________________________ 
 

CANADIAN BROADCAST STANDARDS COUNCIL 
ONTARIO REGIONAL COUNCIL 

 
CFTO-TV re News Report (Pollution Study) 

 
(CBSC Decision 92/93-0178) 

 
Decided October 26, 1993 

 
Marianne Barrie (Chair), Al MacKay (Vice-Chair), Susan Fish, Paul Fockler,  

Don Luzzi, Robert Stanbury 
___________________________________________________________________ 
 
THE FACTS 
 
During its 6 p.m. news on May 17, 1993, CFTO-TV aired an item in which it referred to a 
U.S. air pollution study. The newscast cited certain results of the study, which found that 
long-term exposure to levels of air pollution, even falling within existing standards, could 
worsen cases of heart and lung disease and result in thousands of additional deaths 
annually. The on-air host led into the report with the statement that ''Minute particles of air 
pollution can raise the risk of death even when the pollution falls within acceptable levels." 
The reporter began his analysis by referring to the American study in the following terms: 
 

The fine particles come mostly from the burning of fossil fuels which, among other things, 
power our cars. According to the author of a U.S. study, tens of thousands of people are 
dying each year as a result of air pollution that is within existing standards. 

 
The report also referred to efforts of the Canadian federal and provincial governments to 
issue smog warnings and encourage Canadians to help reduce levels of air pollution. The 
reporter interviewed a representative from each of the Ontario Ministry of the Environment 
and Pollution Probe. The emphasis in both cases was on the relationship between the 
motor vehicle and pollution. 
 
A viewer wrote to CFTO-TV on the same day to express his concerns about the newscast. 
In his lengthy letter, the viewer stated that the report was “particularly shameful and 
irresponsible." He was troubled in that, in his view, the source of the news report "was 
reasonably balanced. It did not suggest solutions, and in fact there is reason to suspect 
that, despite the extremely cautious and conservative language of the original, it still 
managed to exaggerate the problem ...  But at least it did make some attempt to distribute 
the blame in a relatively equitable fashion." 
 



 
 

2 

The viewer felt that, in contrast, the CFTO-TV report distorted the original source. In his 
words, the newscast "took a reasonable if for various reasons insignificant news item (is it 
news that breathing crud, regardless of source, may eventually be harmful to your health? 
Or that given the inescapable natural loading, even when we meet the targets for our own 
activities we still can't escape all hazards?) and turned it into a sensationalized philippic 
against the pettiest and least meaningful target available, while totally ignoring the 
significant sources of the problem ...." 
 
The response of the Vice-President of News and Public Affairs at CFTO-TV was sparse. 
Without dealing with the substance of the complaint at all, the respondent on May 21 sent 
the complainant a transcript of the news item in question and advised the complainant to 
contact the Canadian Broadcast Standards Council (CBSC), if he wished to carry the 
matter further. The complainant did so on June 10, 1993. 
 
In his letter to the CBSC, the complainant wrote of his dissatisfaction with the station's 
response. He was quite frank regarding his belief that the entire question ought to be 
handled by the station and not the CBSC. In refusing to deal with the viewer, the station 
had frustrated him. When writing to the CBSC, the complainant stated that "at this stage, 
this should not be your concern... "  The CBSC Secretariat sent the complainant a waiver 
form and explanation of the complaints process; the complainant returned the signed form 
indicating his desire to have the CBSC's Ontario Regional Council consider the matter. 
 
 
THE DECISION 
 
The CBSC considered the complaint under clause 6 of the Canadian Association of 
Broadcasters Code of Ethics. The text of this clause reads as follows: 
 
Clause 6 -- News 
 

It shall be the responsibility of member stations to ensure that news shall be represented with 
accuracy and without bias. The member station shall satisfy itself that the arrangements 
made for obtaining news ensure this result. It shall also ensure that news broadcasts are not 
editorial. News shall not be selected for the purpose of furthering or hindering either side of 
any controversial public issue, nor shall it be designed by the beliefs or opinions or desires of 
the station management, the editor or others engaged in its preparation or delivery. The 
fundamental purpose of news dissemination in a democracy is to enable people to know what 
is happening, and to understand events so that they may form their own conclusions. 

 
Therefore, nothing in the foregoing shall be understood as preventing news broadcasters 
from analyzing and elucidating news so long as such analysis or comment is clearly labelled 
as such and kept distinct from regular news presentations.  Member stations will, insofar as 
practical, endeavour to provide editorial opinion which shall be clearly labelled as such and 
kept entirely distinct from regular broadcasts of news or analysis and opinion. 

 
It is recognized that the full, fair and proper presentation of news, opinion, comment and 
editorial is the prime and fundamental responsibility of the broadcast publisher. 



 
 

3 

 
The Regional Council viewed a tape of the lead-in and the news report in question and 
reviewed all relevant correspondence. It was the view of the Regional Council that there 
was no breach of Clause 6. 
 
It should first be noted that the complainant's letter revealed in-depth technical expertise in 
the area. Indeed, this seemed to be at the root of the complaint. CFTO-TV's report had 
deviated from the thrust of the American study, but the Regional Council did not consider 
that the station had foisted an inaccurate report upon the public. The reporter had briefly 
referred to the American report as the lead to his story. In stating (emphasis added), "The 
fine particles come mostly from the burning of fossil fuels which, among other things, power 
our cars," he seems, even according to the complainant's explanation, to have not 
inaccurately reflected the summary of the American study. 
 
It is here that the complainant and the station parted company, for CFTO-TV used the 
American report only as a "top" to its story, which dealt with a local perspective, oriented 
more particularly toward the automobile. It did not represent that this was the essence of 
the study, or even a part of it. The complainant was obviously dissatisfied that the report 
did not adequately explain the American study; this was not the story which CFTO-TV 
chose to tell. In that, it was not inaccurate or biased. At worst, it simplified the more 
complex issues raised by the study. This does not, however, constitute a breach of the 
CAB Code of Ethics. 
 
The complainant had, however, attempted to dialogue on the question of perspective with 
the station directly and was even reluctant to bring the matter to the CBSC. He felt 
frustrated by his inability to evoke any kind of response from CFTO-TV. "I would expect a 
reasonable medium to try to resolve complaints on its own." The station did not, however, 
respond to the substance of the viewer's complaint at all. The Council does not consider 
that sending a transcript of the newscast constitutes an acceptable level of response. 
 
In addition to reviewing the Code, the Regional Council considered the quality of the 
station's response to the complainant. In the Manual of the Canadian Broadcast Standards 
Council, one of the Council’s guiding principles involves ensuring that "direct dialogue 
between a complainant and a broadcaster is the best means of resolving a concern. The 
Council will not consider a complaint until it is satisfied that sincere and demonstratable 
efforts have been made by both parties to deal with the matter to their mutual satisfaction" 
(page 9). 
 
The Council reaffirmed its reconciliation mandate in the B.C. Regional Council decision in 
CFOX-FM re Larry and Willie Show (CBSC Decision 92/93-0141, August 30, 1993), where 
the Council stated, "in the course of complaint resolution, the CBSC considers that it is 
firmly within its mandate to evaluate not only the complaint itself against the standards 
established by the various Codes which it administers, but also the responsiveness of the 
broadcaster in dealing with the viewer or listener." 



 
 

4 

 
The CBSC Manual provides in Clause 1 of Section Vl, on p. 38, that "To become a 
member of the Council, a broadcaster must ... agree to carry out the responsibilities of 
membership.~' It then outlines, in clause 2 of Section Vl, a series of standards or 
responsibilities of membership for members of the Council. Clause 2(f) provides that 
 

Stations voluntarily becoming members of the Council agree to: 
 
[...] 
 
(f) Co-operate fully whenever a complaint is received, by: 
 
[...] 
 
responding to all complaints quickly and directly, attempting to resolve the issue to the 
complainant's satisfaction […] 

 
The Regional Council determined that CFTO-TV has not made any effort to respond to the 
complainant's concerns, much less "to resolve the issue to the complainant's satisfaction." 
In the Regional Council's judgment, the station's response was dismissive of the 
complainant's concerns and ignored the complainant's willingness to resolve the matter at 
the station level, before approaching the CBSC. 
 
Thus, while there was no contravention of the CAB Code of Ethics, CFTO-TV failed, as a 
broadcaster member of the Council, to adhere to the standards of responsiveness to 
complaints established as one of the responsibilities of membership in the CBSC Manual. 
In the circumstances, the broadcaster is required to announce the decision, in the following 
terms, during prime time within thirty days of the publication of this decision: 
 

The Canadian Broadcast Standards Council has found that CFTO- TV has 
breached one of the responsibilities of membership of the Council, in not 
responding to a viewer's complaint. While the Council found that the news 
report aired on CFTO-TV on May 17, 1993, did not breach its Code of Ethics, 
CFTO-TV made no attempt to respond to the viewer's concern about the 
news report in question. 

 
 
This decision is a public document upon its release by the Canadian Broadcast Standards 
Council. 


	THE FACTS
	THE DECISION

