
 
 
 
 
  
 

CANADIAN BROADCAST STANDARDS COUNCIL 

QUEBEC REGIONAL COUNCIL 
 

CFTM-TV (TVA) re J.E. (Entreprises Pendragon)  
 

(CBSC Decision 97/98-0390) 
 

Decided August 14, 1998 
 

Y. Chouinard (Vice-Chair), R. Cohen (ad hoc), M. Gervais, 
S. Gouin and P. Tancred 

  
 
 

THE FACTS 
 
On September 19, 1997, CFTM-TV (Montreal) ("TVA") reported on a company's 
unsuccessful efforts to produce a visitors' guide for the Eastern Townships on J.E., TVA's 
information and public affairs program. The report (a full transcript of which is provided in 
its original French in Appendix A) included interviews with the company’s president and 
small business persons who had lost the money they had paid for advertising in the guide.  
The president was questioned based on the following erroneous calculation by the 
reporter: 
 

Michel Johnson: Faisons un petit calcul très conservateur. Si on se fie à la liste de clients 
présenté par Pendragon, 180 compagnies auraient donné un minimum de 200$ chacune, 
pour un grand total de 360 000$. La seule dépense connue pour Pendragon est cette page 
web, qui a couté quelques centaines de dollars.  Page web qui, d’ailleurs, reste inconnue 
pour la plupart des Internautes. 
 
[English translation, added after initial publication] 
 

Michel Johnson: Let’s do a small, conservative calculation.  If we go by the list of clients 
prepared by Pendragon, 180 companies would have given a minimum of $200 each, for a 
grand total of $360,000.  The only expenditure by Pendragon is this web page, which cost a 
few hundred dollars.  A web page that remains virtually unknown to most internet users. 

 

The interview with the President of Entreprises Pendragon ("Pendragon") was as follows:  
 

Michel Johnson: Nous sommes allés demander des explications à [nom du président]. La 
première rencontre ne nous a pas beaucoup éclairés. Le même jour, [le président] a accepté 
de nous rencontrer à nouveau. 

 



 
 

2 

Le président: Je ne suis pas un fraudeur, ni un crosseur. OK ? Moi, je suis une personne 
très honnête. 

 

Michel Johnson: Le président de Pendragon explique sa déconfiture par une subvention du 
gouvernement provincial qui n’est jamais arrivée. 
 

Le président: On nous a dit qu’on a pas, on était pas une compagnie, qu’on était une 
compagnie à risque.  OK ?  On a refusé à ce moment là ; j’ai la copie de la lettre ici.  Qu’est-
ce que tu veux faire ? Sauf que là à ce moment là, il est trop tard. Fait-que, nous, on était 
sûrs de l’avoir, mais on ne l’a pas eue. Malheureusement, on n’a pas eu le temps de se 
retourner donc on s’est retrouvés le bec à l’eau. 

 

Michel Johnson: [Le président] jure ne pas avoir touché 360 000 $ mais bien 76 000 $ en 
revenus publicitaires. En ajoutant l’argent du plan Paillé, c’est près de 130 000 $ qui ont été 
dépensés en matériel et en salaire. [Le président], quant à lui, a empoché 30 000 $ pour 9 
mois de travaille. Il a fait une faillite personnelle et a remis le materiel à la Caisse populaire. Il 
dit être une victime, au même titre que les commerçants. 

 

Le président: Les gens, là, je pourrais en traîner en cour mais j’ai pas d’argent pour le faire. 
Je suis obligé de me débattre comme je le peux et je n’ai pas une cent. Mais sauf que là, je 
trouve que si J.E. faisait correctement les choses, peut-être que ça m’aiderait à me sortir du 
trou. 

 

Michel Johnson: Ce serait quoi faire correctement les choses? 
 

Le président: Faire l’émission comme elle devrait être et pas faire en sorte que je passe 
pour un ostie de fraudeur. 

 
[English translation, added after initial publication] 
 

Michel Johnson: We went asking for explanations from [name of president].  The first 
meeting did not enlighten us much.  The same day, [the president] agreed to meet with us 
again. 
 

President: I’m not a fraud or a crook.  Okay?  I’m a very honest person. 
 

Michel Johnson: The president of Pendragon explained his insolvency was due to a 
government grant that never materialized. 
 

President: We were told we were not, we were not a company, that we were a risky 
company.  Okay?  We were refused at that time; I have a copy of the letter here.  What can 
you do?  Except by that time, it was too late.  We were so sure we would get it, mais we didn’t 
get it.  Unfortunately, we didn’t have time to reverse course so we found ourselves left high 
and dry. 
 

Michel Johnson: [The president] swears he did not receive $360,000, but rather $76,000 in 
advertising revenue.  If we add the money from the Paillé plan, that’s almost $130,000 that 
was spent in supplies and salaries.  According to [the president], he pocketed $30,000 for 9 
months of work.  He declared personal bankruptcy and gave the supplies back to the Caisse 
populaire.  He says he’s a victim just like the businesses. 
 

President: I could take the people to court, but I don’t have the money.  I have to struggle as 
well as I can and I don’t have a cent.  But, except if J.E. does things right, it might help me 
get out of this hole. 



 
 

3 

 

Michel Johnson: What do you mean do things right? 
 

President: Do the show as it should be and not make me look like a damn fraud. 
 

 

The Letter of Complaint 
 
On October 1, 1997, the President of Pendagron complained to the CRTC about J.E.'s 
report.  His letter read in part as follows:  
 

[Translation] This misleading report which was broadcast on September 19 at 7 p.m. gave 
the impression that I, [complainant's name], who was at the time President of Entreprises 

Pendragon Inc., defrauded my clients of the sum of $360 000.  This is completely false! 
 

On August 12 1997 at 8 p.m., Mr. Michel Johnson, a J.E. reporter, came by my house with 

my consent in order to do an interview and tape part of the segment of this infamous report 
in which I would prove that there had not been any fraud involved. This reporter was given full 
access to my financial records, my deposits and receipts, my bank records and the balance 
sheet, in addition to proof of the business's closing and my official bankruptcy.  I invited this 
individual to come look at the bank records at the Caisse Populaire in order to show him that 

he was mistaken in his belief that I was a rogue.  All the documents prove my version of 

the facts but, despite this proof, J.E. went ahead with its misleading report which left the 
impression that I had misappropriated this sum of money.  Moreover, I had told this reporter 
that it was not possible to defraud consumers when you are on a "plan Paillé" (a start-up 
program for new businesses) and when the Caisse Populaire, the main lender, tracks all 
expenses and receipts.  Moreover, a scoundrel would never give the address of his own 
private residence.  All business records gave my personal address and the business's private 

residence, which is one and the same and which continues to be!  TVA also put an ad in 

the Journal de Montréal on September 19, 1997 for this infamous show. 
 

This deceitful show has tarnished my reputation and that of my spouse and we are going to 

demand compensation.  How can people, in complete freedom and without just cause, 
destroy publicly and wrongly the life of a person in front of over 250 000 viewers?  I think 
there is a limit to freedom of the press.  And it is up to the CRTC to limit this freedom and this 
invasion of privacy.  In a very short time, I have lost my job, my income, my business and I 
was forced into personal bankruptcy.  And to top it all off, they have voluntarily and without 
just cause tarnished my professional and personal reputation on t.v.; that is just too much.  
Someone will have to do his homework! 

 
On the morning of August 12, 1997, at 8 a.m., I was forced to have the police take away the 
J.E. crew from my private property, situated in a purely residential area.  These individuals 
were obstructing the exit of my spouse from the premises and were harassing her with 
questions.  I must also tell you that the September 19 broadcast was not realistic because the 
reporters were attempting to destroy my company's website by saying that it did not exist and 
that it had only one page.  However, how do you explain that, on television, we clearly saw 
the site (which exists) and which contains over 200 professional Web pages?  This site was 
never closed!  Here is its address:  http://www.Generation.Net/pendrag~.  Concerning the 
payment in advance of all publicity, let me tell you that that is the way it is done in this 
business, a first payment is always required!  And this is in no way fraudulent!  Our clients 
were offered the opportunity to pay in three or even four instalments. 

 



 
 

4 

I still have all the documents required to prove my good faith and which prove that the 
company voluntarily closed its doors by returning all its assets to the principal creditor 
because it could no longer pay its debts.  A document which, by the way, was given to the 

reporter on the morning of August 12 in front of police officers.  In conclusion, I would like 

to underscore that there exists in Canada a Bankruptcy Protection Law.  I am under 

official bankruptcy since July 4, 1997.  The conversation with the JE reporter on 

August 12 at 8 p.m. was tape recorded with his permission.  The conversation lasted 

20 minutes. 
 
 

The Broadcaster’s Response 
 
TVA's Legal Counsel replied to the complainant on November 24, 1997 in the following 
terms: 
 

[Translation] First, I don’t think it is right to speak of a complaint against J.E. given that your 
comments relate to a single report on the steps undertaken by Les Entreprises Pendragon to 
create a visitors’ guide. 

 
In any event, I wish to emphasize that this report was part of J.E., an information and public 
affairs program which deals with a variety of topics or public interest with a common theme of 
general public protection. 

 
We deny all allegations that the program was false and misleading based on the fact that 
testimonials were obtained from credible people, all according to generally recognized 
journalistic guidelines.  Moreover, it is false to purport that the report left the impression that 
Pendragon was guilty of fraud or money misappropriation since it merely mentioned that a 
specified amount must have been collected, and that this money was most likely used to pay 
salaries and various unidentified expenses. 

 
More specifically to the point that the business benefited from the "plan Paillé", we would like 
to draw your attention to the fact that it is clearly mentioned in the report and you also had the 
opportunity to explain that the whole thing flopped when the grant was denied to your 
business because it was too high risk. 

 
With respect to your allegations of invasion of privacy, I would like to underscore that the 
address of your public company was the same as your personal home address and therefore 
we cannot talk of invasion of privacy when it is a place of public business. 

 
With respect to the possibility that there may have been damage done to your reputation and 
to the reputation of your spouse, and without acknowledging that this may have occurred, I 
note that, in my view, there was no doubt that this was a topic of public interest and therefore 
there could not have been wrongful injury to reputation. 

 
Without limiting the generality of the preceding, permit me to point out that asking for full 
payment in advance for publication of advertisements in the visitors' guide runs contrary to 
generally accepted practices as well as the Consumer Protection Act. 

 
As to the facts set out on page 2 of your letter, I would like to underscore that it is wrong to 
purport that your spouse’s exit was in any way obstructed by TVA or J.E. or that she was 
harassed with questions.  As to the existence of the website, we never said it did not exist but 
we noted that its existence was fleeting. 

 



 
 

5 

The complainant was unsatisfied with this response and requested, on December 15, 
1997, that the CBSC refer the matter to the appropriate Regional Council for adjudication. 
His request for adjudication was accompanied by a letter dated December 7, 1997 
(included in its original French in Appendix B) which reiterated his contention of 
"innocence" and indicated that he sought compensation for the injury he has suffered as a 
result of J.E.’s report. 
 
 

THE DECISION 
 
The CBSC’s Quebec Regional Council considered the complaint under the Codes of Ethics 
of the Canadian Association of Broadcasters (CAB) and the Radio Television News 
Directors Association (RTNDA). The texts of the relevant provisions read as follows: 
 
CAB Code of Ethics, Clause 6 - News 
 

It shall be the responsibility of member stations to ensure that news shall be represented with 
accuracy and without bias.  The member station shall satisfy itself that the arrangements 
made for obtaining news ensure this result.  It shall also ensure that news broadcasts are not 
editorial. News shall not be selected for the purpose of furthering or hindering either side of 
any controversial public issue, nor shall it be designed by the beliefs or opinions or desires of 
the station management, the editor or others engaged in its preparation or delivery.  The 
fundamental purpose of news dissemination in a democracy is to enable people to know what 
is happening, and to understand events so that they may form their own conclusions. 

 
Therefore, nothing in the foregoing shall be understood as preventing news broadcasters 
from analyzing and elucidating news so long as such analysis or comment is clearly labeled 
as such and kept distinct from regular news presentations.  Member stations will, insofar as 
practical, endeavour to provide editorial opinion which shall be clearly labeled as such and 
kept entirely distinct from regular broadcasts of news or analysis and opinion. 

 
It is recognized that the full, fair and proper presentation of news, opinion, comment and 
editorial is the prime and fundamental responsibility of the broadcast publisher. 

 

RTNDA Code of Ethics, Article 1 
 

The main purpose of broadcast journalism is to inform the public in an accurate, 
comprehensive and balanced manner about events of importance. 

 

RTNDA Code of Ethics, Article 2 

 
News and public affairs broadcasts will put events into perspective by presenting relevant 
background information.  Factors such as race, creed, nationality or religion will be reported 
only when relevant.  Comment and editorial opinion will be identified as such.  Errors will be 
quickly acknowledged and publicly corrected. 

 

RTNDA Code of Ethics, Article 3 

 
Broadcast journalists will not sensationalize news items and will resist pressures, whether 
from inside or outside the broadcasting industry, to do so.  They will in no way distort the 



 
 

6 

news.  Broadcast journalists will not edit taped interviews to distort the meaning, intent, or 
actual words of the interviewee. 

 

The Regional Council members viewed a tape of the report in question and reviewed all of 
the correspondence.  The Council considers that J.E.’s report violates the provisions of the 
CAB Code of Ethics and RTNDA Code of (Journalistic) Ethics which require accuracy in 
reporting. 
 
 

The Content of the Report 
 
As the Council has stated on numerous occasions, it takes no issue with the broadcaster’s 
choice of story to tell. Freedom of expression and journalistic, creative and programming 
independence are guaranteed to broadcasters under subsection 2(3) of the Broadcasting 
Act. As stated in CKVR-TV re News Item (Car Troubles) (CBSC Decision 97/98-0235, July 
28, 1998): 
 

[T]he Council notes that, under the Broadcasting Act, broadcasters enjoy "journalistic, 
creative and programming independence". The Council is of the view that this independence 
is also a cornerstone of the interpretation which should be given to the industry Codes which 
members of the CBSC have agreed to abide by. Accordingly, the Council does not question 
the broadcaster’s determination of the newsworthiness of this consumer report. 

 

Nor does the Council take issue with the content of the report in general terms.  It 
considers that the report was structured in such a way as to be fair and balanced (although 
the end-result of the report may have been less than fair due to a faulty premise which is 
discussed below). The Council notes that a delicate balance must be struck in dealing with 
"involved" complainants. As stated in CFRN re Eyewitness News (CBSC Decision 96/97-
0149, December 16, 1997), 
 

the complaint of an aggrieved party does require particular attention to the words used in the 
letter of complaint on the assumption that the party may be expected to know more about the 
facts surrounding his or her complaint. The Council is, however, equally aware, that an 
aggrieved party may come to an issue with a "thinner skin" regarding any allegations made. 
There is, in that sense, a very particular balance to be brought to the viewing of such issues. 

 

In another case similar to the one at hand, CFCN-TV re "Consumer Watch" (Travel 
Agency) (CBSC Decision 95/96-0240, December 16, 1997), the president of a discount 
travel agency complained that reports about his business did not give "the other side of the 
issues." In finding no breach of the Code, the Prairie Regional Council made the following 
comments on the fairness and balance requirement of the RTNDA Code: 
 

It appears to the Council that the complainant, in alleging that the story should have included 
"the other side of the issues", considers that the fairness and balance requirement for news 
reports means that negative comments about a company must be balanced by positive 
comments. The Council disagrees. Were the complainant’s view correct, there could never 
be a negative or critical news report. At the end of the day, it is the reporting of the 



 
 

7 

newsworthy event which must be evaluated for its objectivity and fairness and not the overall 
effect of the news report on the person or company who is its subject. 

 

In this case, the Council considers that the complainant’s argument that J.E. "should have 
done the right thing" to be unrealistic. There was a story to be told and the story the 
broadcaster chose to tell did not have to be positive towards the business targeted. In the 
end, the complainant may have wished that the report had not been aired at all, but the 
Council certainly does not consider that the mere fact that the report was negative vis-à-vis 
Pendragon constitutes a breach of the Codes. 
 
 

A Mathematical Error of Magnitude 
 
While the Council finds no fault with the report’s structure or the broadcaster's choice of 
story to tell, it does consider that the gross miscalculation on the reporter’s part created 
inherent unfairness in the report.  The reporter attempted to calculate "a conservative 
estimate" of the amount of money Pendragon could have collected from local small 
businesses in its failed attempt to publish a visitor’s guide.  He stated (and the numbers 
were put up on the screen) that, if 180 clients each paid the minimum of $200, Pendragon 
should have collected $360,000.  While the Council understands that the addition of the 
extra zero (making the relatively small sum of $36,000 the rather huge sum of $360,000) 
may have been inadvertent, it was a reckless error on a centrally material issue in the 
report.  Moreover, the error was compounded by the reporter who relied on the 
exaggerated number as the basis for his questioning of Pendragon’s president.  The fact 
that the president was given the opportunity to deny that he had ever collected the alleged 
sum of money does not, in the Council’s view, begin to counterbalance the damage done 
by the use of an utterly unwarranted and exaggerated figure by the reporter, who is, after 
all, in control of the playing field. 
 
The Council notes that this gross mathematical error is not the only source of confusion in 
the report.  When confronted by the president’s contention that he only collected $76,000 
in advertising revenues in total, the reporter inexplicably added to this amount the money 
allegedly never received as part of a government grant, the "plan Paillé", bringing the total 
to $130,000.  This calculation was provided just moments after the interview and despite 
the fact that the president went to great lengths to explain that it was the denial of grant 
money which caused the business to fail in the first place. 
 
The Council finds that the inexplicable sloppiness surrounding the information relating to 
potential revenues collected by Pendragon created an unfair report.  In a similar case, 
CITV-TV re "You Paid For It!" (Immigration) (CBSC Decision 95/96-0088, December 16, 
1997), the Prairie Regional Council found that the broadcaster had failed to make the 
important distinction between immigrants and refugees in a report which required such 
distinction to be made. It found that this inaccuracy constituted a breach of the RTNDA 
Code of Ethics: 
 



 
 

8 

[T]he Council considers that CITV’s failure goes further than merely lacking "tightness". The 
report on the issue of government spending in the area of immigration confused money spent 
on immigrants, i.e. foreigners who are accepted into Canada in the hopes that they will spur 
economic growth for the country, with money spent on refugees, i.e. people who are 
accepted into Canada out of humanitarian compassion. The confusion of money spent with 
respect to both groups in the context of the statement that a treasury critic "doesn’t believe 
that many of the bills paid by the Department of Citizenship and Immigration are paying off" 
was grossly misleading and had the overall effect of portraying all newcomers to Canada are 
"free-loaders". 

 

It appears to the Quebec Regional Council in this case that, as in the CITV-TV case 
referred to above, the reporter attempted to make his story more provocative than could 
ever have been supported by the facts.  The Council considers that the error was so gross 
that the correct amounts at issue, if accurately calculated (at one-tenth of the figure 
actually used), may not even have given rise to the story at all. 
 
The Council finds that by presenting a report which contained a serious inaccuracy 
resulting from a gross mathematical error and a sloppy presentation of facts surrounding 
the issue of potential revenues collected by Pendragon, TVA failed in its obligation, 
pursuant to Clause 6 of the CAB Code of Ethics and Article 1 of the RTNDA Code of 
Ethics, to present news with accuracy and fairness.  Moreover, the Council is of the view 
that the report had the overall effect of sensationalizing the story of a failed entrepreneurial 
effort, contrary to Article 3 of the RTNDA Code. 
 
 

Broadcaster Responsiveness 
 
In addition to assessing the relevance of the Codes to the complaint, the CBSC always 
assesses the responsiveness of the broadcaster to the substance of the complaint. In this 
case, although the Council’s view differs from that of TVA’s Legal Counsel, it considers that 
the broadcaster addressed fully and fairly all the issues raised by the complainant. 
Consequently, the broadcaster has not breached the Council’s standard of 
responsiveness.  Nothing more is required. 
 
 

BROADCASTER ANNOUNCEMENT OF THE DECISION 
 
The station is required to announce this decision forthwith, in the following terms, during 
prime time and, within the next thirty days, to provide confirmation of the airing of the 
statement to the CBSC and to the complainant who filed a Ruling Request. 
 

The Canadian Broadcast Standards Council has found that TVA breached 
provisions of the Canadian Association of Broadcaster’s and Radio and 
Television News Directors Association’s Codes of Ethics in its September 19, 
1997 broadcast of J.E. The Council finds that, by presenting a report which 
contained a serious inaccuracy resulting from a gross mathematical error 



 
 

9 

and a sloppy presentation of facts surrounding the issue of potential 
revenues collected by a now bankrupt small business, the broadcaster failed 
in its obligation to present news with accuracy and fairness. Moreover, the 
Council finds that the inaccuracies had the overall effect of sensationalizing 
the story of a failed entrepreneurial effort. 

 
 
This decision is a public document upon its release by the Canadian Broadcast Standards 
Council. 



 
 

-1- 

Annexe A de la Décision du CCNR 97/98-0390 
CFTM-TV (TVA) concernant J.E. (reportage sur les Entreprises Pendragon)  

 
Transcription partielle du reportage sur les Entreprises Pendragon diffusé dans le cadre 
de l’émission J.E. le 19 septembre 1997 : 
 

Gaetan Girouard (animateur) : Ce devait être un beau petit guide touristique, avec un 
beau site Internet. Voilà pourquoi plusieurs commerçants d’une même région ont vite 
embarqué dans le projet d’un vendeur qui leur a rendu visite ce printemps. Finalement, il 
n’y a jamais eu de guide. Jamais de site Internet mais tous le monde a payé. L’histoire 
d’un vendeur de publicité qui, comme un touriste a fait le tour de la place et est reparti avec 
des souvenirs, non pas photos mais des chèques de ses clients. 

 
... 

 
Michel Johnson (journaliste) : Dans l’industrie touristique, que ce soit une boutique, une 
auberge ou un magasin, la publicité est d’une importance primordiale. Et celle que l’on 
proposait dans le guide Pendragon était très attrayante.  

 
... 

 
Michel Johnson : Ce qui était aussi intéressant dans l’offre fait par les gens de Pendragon, 
c’est que vous en aviez vraiment beaucoup pour votre argent. 

 
Cliente de Pendragon : On était sur l’Internet deux ans, le guide était bon pour ... trois 
ans, et on avait un petit feuillet aussi. 

 
Michel Johnson : Le seul petit hic, vous le devinez, c’est que les gens devaient payer 
d’avance. 

 
... 

 
Ces commercants ont payé entre 200 et 700 dollars. Ce ne sont pas des sommes énormes, 
mais dans une PME, l’argent que l’on consacre à la publicité est limitée. 
 
... 

 
Si ces gens d’affaires se retrouvent les poches vides, à un certain moment, le compte 
bancaire de Pendragon, lui, a dû être bien garni. 

 
... 

 
Faisons un petit calcul très conservateur. Si on se fie à la liste de clients présenté par 
Pendragon, 180 compagnies auraient donné un minimum de 200 $ chacune, pour un grand 
total de 360 000 $. La seule dépense connue pour Pendragon est cette page web, qui a 
couté quelques centaines de dollars. Page web qui, d’ailleurs, reste inconnue pour la 
plupart des Internautes.  

 
... 

 



 
 

-2- 

Nous sommes allés demandé des explications à [nom du président de Pendragon]. La 
première rencontre ne nous a pas beaucoup éclairé. Le même jour, [le président] a accepté 
de nous rencontrer à nouveau. 

 
Le président de Pendragon : Je ne suis pas un fraudeur, ni un crosseur. OK? Moi, je suis 
une personne très honnête. 

 
Michel Johnson : Le president de Pendragon explique sa déconfiture par une subvention 
du gouvernement provincial qui n’est jamais arrivée. 

 
Le président : On nous a dit qu’on a pas, on était pas une compagnie, qu’on était une 
compagnie à risque.  OK ?  On a refuse à ce moment là ; j’ai la copie de la lettre ici. 
Qu’est-ce que tu veux faire ? Sauf que là, à ce moment là, il est trop tard. Fait-que, nous, 
on était sûrs de l’avoir, mais on ne l’a pas eu. Malheureusement, on n’a pas eu le temps 
de se retourner donc on s’est retrouvés le bec a l’eau. 

 
Michel Johnson : [Le président] jure ne pas avoir touché 360 000 $ mais bien 76 000 $ 
en revenu publicitaire. En ajoutant l’argent du plan Paillé, c’est près de 130 000 $ qui ont 
été dépensés en matériel et en salaire. M. Mainville, quant à lui, a empoché 30 000 $ pour 
9 mois de travail. Il a fait une faillite personnelle et a remis le materiel à la Caisse populaire. 
Il dit être une victime, au même titre que les commerçants. 

 
Le président : Les gens, là, je pourrais en traîner en cour mais j’ai pas d’argent pour le 
faire. Je suis obligé de me débattre comme je le peux et je n’ai pas une cent. Mais sauf 
que là, je trouve que si J.E. faisait correctement les choses, peut-être que ça m’aiderait à 
me sortir du trou. 

 
Michel Johnson : Ce serait quoi faire correctement les choses? 

 
Le président : Faire l’emission comme elle devrait être et pas faire en sorte que je passe 
pour un ostie de fraudeur. 

 
Fin du reportage 



Annexe B de la Décision du CCNR 97/98-0390 
CFTM-TV (TVA) concernant J.E. (reportage sur les Entreprises Pendragon)  

 
Lettre du plaignant accompagnant sa demande de décision :  
 

Par cette présente, j’aimerais vous faire part de la réponse de TVA, datée du 24 novembre 
1997.  Une réponse qui comme vous le constaterez en annexe, n’accorde aucun crédit à 
mon honnête démarche. 

 
J’ignore encore la volonté de votre organisme et le but qu’il veut atteindre dans ce dossier? 
Personnellement, je considère qu’une telle émission de télévision n’a aucun mérite 
d’existence car elle s’enrichit au détriment de la réputation des gens. J’ai toujours la 
ferme conviction que je possède les preuves de mon innocence et que cette émission a 
porté atteinte à ma réputation personnelle et professionnelle car encore aujourd’hui, des 
gens me parlent de cette fâcheuse entrevue. 

 
Comment se défendre contre une telle machine juridique lorsque l’on est en faillite et sans 
le sous ? Je veux des réparations et je suis décidé à prendre les moyens pour y parvenir. 
Premièrement, je vais attendre votre réponse concernant ce dossier. Deuxièmement, je 
vais me diriger vers l’émission « La Facture » pour parler des conséquences de la liberté 
illimitée de la presse. J’envisage aussi de demander l’aide de la Commission des droits de 
la personne et la Commission de la protection de la vie privée ainsi que la Commission 
d’accès à l’information. Je crois que certains journalistes aimeraient suivre un tel débat. Il 
y a aussi la possibilité de déposer une plainte au Surintendant des faillites du Canada et 
de m’adresser directement aux ministres des communications provinciales et fédérales. 

 


	TVA re J.E. (Entreprises Pendragon) (9798-0390)
	19-9798-0390_PD_E
	TVA re J.E. (Entreprises Pendragon) (9798-0390) (Appendix A)
	TVA re J.E. (Entreprises Pendragon) (9798-0390) (Appendix B)


