Canadian Broadcast Standards Council

Annual Report
2008/2009




P.O. Box 3265, Station D
Ottawa, Ontario K1P 6H8
telephone: (613) 233-4607
fax: (613) 233-4826
website: www.cbsc.ca
email: info@cbsc.ca




Table of Contents

Message from the National Chair
Decisions Released in 2008/2009
Summary of Complaints

Adjudicators

Page

21

32






Annual Report 2008/2009 Page 1

1. MESSAGE FROM THE NATIONAL CHAIR

In everything it does, the CBSC never loses
sight of the three major areas of
responsibility set out for it in the original
CRTC Public Notice (P.N. CRTC 1991-90)
advising licensees and the public that “the
Commission fully supports the objective of
the Canadian Broadcast Standards Council,
which is to encourage high standards of
professional conduct on the part of private
radio and television broadcasters by ensuring
that social concerns and values are reflected
in their programming decisions.” Those
responsibilities are:

1) to inform broadcasters with respect to
emerging societal issues and suggest ways to
deal with them;

2) to administer codes of industry standards;
and

3) to provide a means of recourse for
members of the public regarding the
application of these standards.

While the modalities associated with the
achieving of these goals have modified over
time, their underpinnings have remained
undisturbed. Might | reduce them for our
shorthand purposes to: “inform, administer
and respond”?

In a surprising way, the process has been
driven by the third point, namely, the duty to
respond. It is the expression of concerns by
the public over the years, nearly 20,000 of
them, that have informed the CBSC of societal
content expectations, and that have shaped
the latest versions of the codified standards.

In a departure from its traditional format, this
message will reflect those original parameters
in its presentation.

Respond (Complaints)

The number of complaint files opened in
fiscal 2008/2009 rose to a record 2,140, a
reflection of the increasing awareness on the
part of the public that a process exists to

respond to their concerns about broadcast
content issues. Of this number, the CBSC
actually handled 1,781 or 83%; the balance
were referred to Advertising Standards
Canada (ASC) or to the CRTC, principally
because they related to non-member
broadcasters or dealt with issues that did not
fall within the parameters of the Codes
administered by the CBSC. Statistics relating
to these can be found in Section 3 of this
Report.

In addition, as in previous years, the CBSC
received “general correspondence” from
people seeking, for example, general
information about the Council and its Codes
or contact information for a broadcaster,
making other requests for information, and
reacting to, or commenting on, decisions
rendered by the CBSC. This year, had such
correspondence been classified in the same
manner as standard complaints, it would have
added a further 142 “files” to the total.

Administer (Codes)

Thanks to the substance of the complaints
over the years, which led in many cases to
decisions (more about some of these
immediately below), old Codes were
amended, new Codes created, and new
responsibilities allocated.

The oldest of the Codes was the CAB Code of
Ethics. First formulated in 1943 by the
fledgling Canadian Association of
Broadcasters, it was the basic set of standards
accompanying the CAB’s original 1988
proposal for the self-regulatory body that
became the CBSC. It was significantly
amended and updated in 2002. Next,
chronologically speaking, was the RTNDA
Code of (Journalistic) Ethics. Created by the
Radio-Television News Directors Association
of Canada in 1970, it was amended in 1986,
but remained largely a wall-mounted set of
principles until the CBSC took over its
administration toward the end of 1993. It

Canadian Broadcast Standards Council



Page 2 Annual Report 2008/2009

underwent a wholesale revision in 2000. The
CAB Violence Code was created in 1987, but
was radically changed in 1993 following the
representations of Virginie Lariviere to Prime
Minister Brian Mulroney.

The CAB Sex-Role Portrayal Code, created in
1990, was retired from active duty in 2008.
Its place was taken in 2008 by the CAB
Equitable Portrayal Code (the EPC), which
provides a very modern, inclusive extension
of the gender principles to those identifiable
groups noted in the Canadian Charter of
Rights and Freedoms and the Human Rights
Clause of that Code. And the CBSC created
the Journalistic Independence Code, which,
with the EPC and the Violence Code, became a
CRTC Condition of Licence for the
broadcasters to which it applies.

This year, the CRTC has added to the CBSC’s
administrative responsibilities the two pay
television Codes, namely, the Industry Code
of Programming Standards and Practices
Governing Pay, Pay-Per-View and Video-On-
Demand Services and the Pay Television and
Pay-Per-View Programming Code regarding
Violence. It should be noted that there were
only six complaints to the CBSC in the pay
area this past year, none of which resulted in
a request for a ruling.

Inform (Decisions)

Ultimately, the meaning of the codified
standards is constantly extended by the
decisions of the various CBSC Adjudicating
Panels. They serve the purpose of informing
broadcasters and the public (and, to some
extent, even the regulator) of the CBSC’s
perspective on societal trends, both as
codified and as interpreted. In order to
achieve that informing result, those decisions
are sent, on their day of release, to every
individual wishing to receive them, and they
are permanently posted on the CBSC website,
where they may be consulted at any moment.

This year, a total of 75 decisions were
released: 23 of these were formal Panel
Decisions and 52 were Summary Decisions.
(It should be remembered that Summary
Decisions are the informal, non-public variety
of decisions that do not incur the time and

expense associated with the formal meetings
of an Adjudicating Panel required for a Panel
Decision.) Some of the 2008-2009 decisions
were particularly significant precedents.
Consequently, some of these are noted in this
message, but all are dealt with in Section 2 of
this Annual Report.

There were three CBSC decisions on
broadcasts that attracted considerable
attention before the CBSC’s involvement with
the files. These were the interrupted and
restarted CTV interview with Liberal leader
Stéphane Dion aired complete with outtakes
during the October 2008 general election
campaign, the nearly annual Radio-Canada
broadcast of its year-ending Bye Bye 2008 on
New Year’s Eve, and the daily contest program
Call TVon TQS in June, July and August. As it
happened, the CBSC Panels adjudicating those
complaints ruled against the three
broadcasters (details of these decisions can
be found below in Section 2).

One of those matters, that relating to Bye Bye
2008, was particularly unusual in that it
concerned the principal French-language
public broadcaster. The Chairman of the
CRTC referred the 200+ complaints to the
CBSC by a letter in which he spoke of the
CBSC’s  “considerable experience with
complaints about broadcast content” and
noted that it would be “helpful for its [the
Commission’s] consideration of this matter to
have the benefit of the CBSC’s examination of
the complaints.” (These 208 complaints are
not included in the total of 2,140 complaint
files noted above.) In its own conclusions
following its evaluation of the CBSC decision
(in Broadcasting Decision CRTC 2009-5438),
the CRTC noted “that both it and the CBSC
reached the same general conclusions
[regarding] the abusive comment provision of
the Television Regulations, [...] the CAB’s
Equitable Portrayal Code [and the failure to]
meet the high standard requirement [of the
Broadcasting] Act. With this in mind, the
Commission endorses the CBSC’s conclusions
in this matter.” In its press release
accompanying the decision, the CRTC also
“encourage[d] the CBC to explore the
possibility of becoming a member of the
Canadian Broadcast Standards Council, a self-
regulatory body established by Canada’s

Canadian Broadcast Standards Council



Annual Report 2008/2009

Page 3

private broadcasters.”
Inform (Website)

The CBSC’s website is the world’s window on
the Canadian self-regulatory system. That
accessibility makes it constantly available to
complainants, broadcasters, regulators,
researchers, and other interested parties
around the world. The website includes the
all-important complaints form, two sets of
FAQs (frequently asked questions), one
targeted at members of the public and
another aimed solely at broadcasters, all
formal CBSC decisions, biographies of Panel
Adjudicators, Annual Reports, Codes, lists of
broadcaster members (with links to their
websites), corresponding links for other
bodies both Canadian and international,
relevant documents galore, and so on.
Moreover, we provide a thorough explanation
of the CBSC’s role and our most important
Code provisions in 44 languages. A useful
indicator of the CBSC’s familiarity to the
public is the extent of the world’s recourse to
its website. Traffic remained strong with
more than 61 gigabytes of total data
transferred by viewers during the course of
the year. The average time spent on the site
by users increased almost 50% to more than
15 minutes per session. Itis also fascinating
to note that there were visitors from almost
120 identifiable countries this year.

AGVOT

AGVOT-related information is generally
sought either by direct request or website
page views. Although such requests do not
form a large part of the CBSC’s day-to-day
activities, they often involve unique questions
that require research by the CBSC. It is
noteworthy that the files in the AGVOT
section of the CBSC website receive more than
two thousand page views each month.

Broadcaster Members

The number of private broadcaster members
continues to increase, reflecting the belief of
broadcasters in the Codes they have created
and the self-regulatory system they have
supported to ensure pan-industry
compliance. At the end of the fiscal year,

CBSC membership stood at 730. And, as
noted above, the CRTC encouraged the CBC
to consider joining the CBSC. The prospect
would make important sense, particularly
because of the inevitable confusion for a
member of the public wishing to make a
complaint about something he or she has
seen or heard on television or radio. Where to
go with that complaint has not always been
obvious. Among other things, the answer has
been dependent on knowing whether the
broadcaster is or is not a member of the
CBSC. Since the standards applied have
become essentially identical for private and
public broadcasters (due to the Commission’s
consistent referral to, and application of,
either the CAB Code of Ethics or CBSC
jurisprudence to non-CBSC members), the
unnecessary uncertainty could easily be
avoided, to the certain benefit of the public.

The CBSC’s Adjudicators

The CBSC as well as the broadcasters whose
content is regularly assessed by the
Adjudicators recognize the great contribution
they make. Representing the public and the
industry in essentially equal numbers on
every Panel adjudication, they listen to or
watch the challenged broadcasts, review the
complaints, and weigh these against the CBSC
codes and jurisprudence. More important is
the freshness, originality, common sense and
sound judgment that flow from their
deliberations. They discuss or debate every
file with diligence, objectivity and awareness
of the consequences of their determinations.
On the basis of those reflections, they set the
broadcast content standards for the future
and, as noted above, inform the broadcasters
and the public of the parameters of the
acceptable. Our collective gratitude is, as it
ought to be, considerable.

Transparency: A New Nominating Procedure

In the last Annual Report, | noted that the
CBSC had proposed a new Adjudicator
nomination process to the Commission in
March 2008. It was in fact approved, as
anticipated. In brief, there will be a
Nominating Committee which will consist of
between five and seven persons, of whom |
will be one. The CBSC’s National Executive

Canadian Broadcast Standards Council



Page 4 Annual Report 2008/2009

(its Board of Directors), which will appoint the
members of the Nominating Committee, will
ensure balanced representation reflecting
gender, on the one hand, and linguistic
diversity (representing the Anglophone,
Francophone and ethnocultural communities),
on the other. That Committee will in turn
recommend all future Adjudicators, whether
to populate the recently created Journalistic
Independence Panel or to fill empty seats on
any of the other Regional or National Panels.
Appointments to the Nominating Committee
and the Panels will be announced in the
coming fiscal year.

Acknowledgments

However great the role of the Adjudicators,
they only have matter to review as the result
of the skills and dedication of the staff. The
reception, assessment and processing of the
thousands of complaints and related queries,
the generation of information to the public
and broadcasters alike, responding to
students and researchers, preparation of files
for adjudication, and so on depend upon our
Communications  Co-ordinator Solange
Courteau, our Director of Policy Teisha
Gaylard, and our Executive Director John
MacNab. Without them, the intellectual and
policy machinery is still. With them, it hums.
On behalf of all Canadians, whose interests
they serve, and on my own behalf, | express
our considerable appreciation.

RONALD I. COHEN
National Chair

Canadian Broadcast Standards Council



Annual Report 2008/2009

Page 5

2. DECISIONS RELEASED IN 2008/2009

DECISIONS RELEASED IN 2008/2009

In order for one of the many complaints the
CBSC receives annually to result in a decision,
the complainant must submit a Ruling
Request or equivalent indication of
dissatisfaction with the broadcaster’s
response to the complaint. Experience shows
that satisfaction with broadcasters’ responses
is generally high, but, on those occasions
when a Ruling Request is received, the CBSC
Secretariat must determine whether a formal
Panel adjudication or a Secretariat Summary
Decision is the appropriate resolution in the
circumstances. (For a definition and
explanation of what constitutes a Summary
Decision, see the heading “Summary
Decisions” at p. 21.)

The CBSC released a total of 75 decisions (of
both varieties) this year (compared to 83 in
2007/2008). Twenty-three of these were
Panel Decisions and 52 were Summary
Decisions.

PANEL DECISIONS

Panel Decisions are generally called for when:
the issue raised in the complaint is one that
has not previously been addressed by the
CBSC; that issue has been found in the past to
result in a Code breach; or the outcome of an
adjudication is uncertain.

Panel Decisions involve a formal adjudication
by one of the CBSC’s Regional or National
adjudicating Panels, which are composed of
equal numbers of adjudicators from the
general public and the broadcasting industry.
Those Adjudicators read all correspondence
relating to the complaint from both the
complainant(s) and the broadcaster, review
the challenged broadcast, and meet to
discuss the merits in order to arrive at their
determination. Since Panel Decisions play an
important role in the shaping of Canadian
broadcast content policy, it is essential that

both broadcasters and the general public be
aware of these as they are issued. The CBSC
accomplishes this goal by electronically
advising all interested parties of its formal
decisions on the day of their release and by
posting all Panel decisions on the CBSC
website.

This year, 14 Panel Decisions dealt with
television programming and 9 with radio
programming. Sixteen decisions related to
English-language broadcasts, 6 to French-
language programs and one to a Punjabi
show. Brief descriptions of each of those
decisions are provided below, broadly
separated as to television and radio and then
subdivided under specific issue-related sub-
headings.

TELEVISION

One of the television-related decisions this
year involved an unusual situation for the
CBSC, as it dealt with a non-member public
broadcaster, namely, Société Radio-Canada
(SRC); the CBSC’s involvement was pursuant
to a special request from the CRTC. That
decision addressed a large number of
complaints about a program called Bye Bye
2008 that had raised numerous issues,
including: abusive or unduly discriminatory
comment; violence against women; improper
comments about different groups, public
figures and companies; representation of
women; and the provision of viewer
advisories. Three other television decisions
dealt with widely-publicized broadcasts. Two
of these related to outtakes from an interview
with Liberal leader Stéphane Dion, and a third
dealt with a phone-in contest program in
Québec called Call TV. Other television
decisions this year touched on issues of
accuracy of news, privacy, bias in information
programming, violence, and coarse language
in a public affairs program.

Canadian Broadcast Standards Council



Page 6 Annual Report 2008/2009

Bye Bye 2008

The CRTC received more than 200 complaints
about SRC’s New Year’s Eve variety show Bye
Bye 2008. The long-running annual program
generally focuses on events and people in the
news during the previous twelve months; it is
replete with sketches that satirize and parody
its targets. The challenged episode was
broadcast beginning at 11:00 pm on
December 31, 2008 and rebroadcast on
January 1, 2009 at 8:00 pm. The CRTC asked
the CBSC to review the matter on the basis of
the Council’s “considerable experience with
complaints about broadcast content”. It was
the content of some of the comedic segments
of the program that had generated the
complaints. For example, a number of
sketches contained comments about Blacks,
such as: a joke about how “practical” it was
for the Americans to elect Barack Obama as
President since the colour contrast of a Black
man in the White House would make it “easier
to shoot him”; a sketch in which a character
told viewers to hide their purses because a
Black man was appearing on the program; as
well as comments about Governor-General
Michaélle Jean being a housemaid and Nelson
Mandela being a gardener. The Quebec
Regional Panel concluded that this content
violated the provisions of the Canadian
Association of Broadcasters’ (CAB) Equitable
Portrayal Code relating to abusive comment,
negative  portrayal, stereotyping and
degradation. The Panel did not find the same
problems with jokes made about English
Canadians being boring, telecommunications
company call centres being outsourced to
India, First Nations people sniffing gas, and
immigrants as convenience store operators.
The Panel considered that those comments
were more light-hearted than those made
about Blacks. Some complaints raised issues
relating to making fun of public figures, such
as politicians and celebrities. The Panel
found that these were acceptable parodies. It
also concluded that a parody of Julie
Couillard, a woman who had had a widely-
publicized romantic relationship with a
federal Cabinet minister, was not degrading
to women as whole because it only targeted
one particular woman. The Panel did,
however, have a problem with a sketch that
parodied the violent events in the Roy hockey

family dynasty in 2008 by portraying the wife
as a constant victim of domestic violence,
when no such aspect of Roy family life had in
fact arisen. The Panel found that sketch in
violation of Article 7.0 of the CAB Violence
Code, which relates to violence against
women. In addition, the Panel noted that the
8:00 pm broadcast on January 1 should have
contained viewer advisories due to some of
the sexually suggestive content. As
anticipated, the CRTC then conducted its own
review of Bye Bye 2008, taking the CBSC’s
decision into consideration. The CRTC upheld
all of the CBSC’s findings, with the exception
of the CAB Violence Code violation for the Roy
sketch.

Accuracy of News

Clause 5 of the CAB Code of Ethics and
Article 1 of the Radio Television News
Directors Association of Canada (RTNDA - The
Association of Electronic Journalists) Code of
(Journalistic) Ethics both require that news be
presented accurately. That proscription
applies to the visual images used in a
television news piece as much as to the
spoken content of a report. Article 7 of the
RTNDA Code also requires that errors be
corrected quickly.

In CTV Newsnet re a segment on Mike Duffy
Live (Chinese Ambassador) (CBSC Decision
07/08-1577, August 7, 2008), the National
Specialty Services Panel dealt with a complaint
about a segment on the public affairs
program during which host Mike Duffy
interviewed China’s Ambassador to Canada
about the controversy surrounding China’s
treatment of Tibet in light of the upcoming
Summer Olympic Games in Beijing. During
the interview, one half of the screen showed
the dialogue between the Ambassador and
Duffy while the other showed footage of a
protest. In the clip, men wearing “Free Tibet”
bandanas were being pushed, dragged and
hit by police officers. The caption at the
bottom of the screen at the beginning of the
segment read “Tibet Protests Spread” and
later changed to “Chinese Ambassador to
Canada Responds to Tibet Protests”. A viewer
complained that the video had inaccurately
left the impression that the protest footage
was from China when it was actually from

Canadian Broadcast Standards Council



Annual Report 2008/2009

Page 7

Nepal and showed Nepalese enforcement
officers. CTV Newsnet agreed that the video
should have been accurately labelled, but it
argued that the segment as a whole
addressed the issue of protests in support of
Tibet more generally. The Panel concluded
that the broadcaster’s failure to identify the
location of the video left the inaccurate
impression that the citizen protest and police
reaction had taken place in China. The Panel
concluded that CTV Newsnet had violated
Clause 5 of the CAB Code of Ethics and
Article 1 of the RTNDA Code of (Journalistic)
Ethics.

A very similar situation arose in C/I-TV
(Global Ontario) re a report on News Final
(“Dual Protests”) (CBSC Decision 07/08-1677,
October 22, 2008). During its 11:00 pm
newscast, Global Ontario had aired a report
that covered two protests that had occurred
in Toronto that day: one to protest China’s
treatment of Tibet, and the other to
demonstrate support for China as host of the
2008 Summer Olympics. The station aired a
video clip with the caption “Lhasa, Tibet”
which showed officers in camouflage
uniforms dragging and pushing protestors. A
viewer complained that the footage was in
fact from Katmandu, Nepal. Global Ontario
aired a correction to that effect two days
later. The Ontario Regional Panel concluded
that the broadcast had violated Clause 5 of
the CAB Code of Ethics and Article 1 of the
RTNDA Code of (Journalistic) Ethics because it
inaccurately identified the location of the
video. The Panel did not, however, require
Global Ontario to make a decision
announcement because the station had
already aired a correction as per its
obligations under Article 7 of the RTNDA
Code.

Accuracy of terminology used in two separate
news reports was the subject of a joint
decision of the National Conventional
Television Panel and the British Columbia
Regional Panel, Global re a report on Global
National (“Deportation Delayed”) & CIVT-TV
(CTV British Columbia) re a report on CTV
News at Six (CBSC Decisions 07/08-1136 & -
1135, August 7 & 19, 2008). Both of the
reports covered the case of Laibar Singh, a
man from India who had requested refugee

status in Canada, but whose claim had been
rejected. While still in Canada, Singh suffered
an aneurysm that had left him paralyzed. His
supporters felt that the Government should
allow Singh to remain in Canada on
compassionate grounds and attempted to
prevent Canada Border Services agents from
deporting him. Both reports stated that Singh
was in Canada “illegally”. The complaint came
from an organization called Media Watch
which argued that using the word “illegally”
was an inaccurate characterization because
many refugees travel with false documents
out of necessity and Canadian and United
Nations rules recognize this fact. The Panels
pointed out that the reports were balanced, in
that they contained interviews with
individuals who supported both sides of the
debate. The Panels also concluded that the
reports were accurate because the
international documents themselves use the
words “illegal” and “unlawfully”; refugee
claimants are protected from prosecution for
using false documents while their claims are
being processed, but “there is no change in
the jllegality of the original possession or use
of false documents.” The Panels also
commented on Media Watch’s assertion that
the stories should have included more
background about the rules regarding
refugee claims: “the broadcasters [did not
have] any duty [...] to educate the audience in
detail on procedural issues that might have
been material in reporting a different matter.”

Proper Presentation of News Interviews

In addition to accuracy issues, both the CAB
Code of Ethics and the RTNDA Code of
(Journalistic) Ethics contain provisions relating
to unfair or otherwise inappropriate
presentations of news. Clause 5 of the CAB
Code of Ethics and Article 1 of the RTNDA
Code mention fairness and bias, while
Clause 6 of the CAB Code of Ethics requires
the “full, fair and proper’ presentation of
news. Article 8 of the RTNDA Code also
requires that journalists treat their subjects
and sources with decency, while Article 5
warns them to resist pressures to change or
alter the news. These matters arose in two
related decisions.

Canadian Broadcast Standards Council



Page 8 Annual Report 2008/2009

The first was CJCH-TV (CTV Atlantic) re CTV
News at 6 (Stéphane Dion interview) (CBSC
Decision 08/09-0196+, January 12, 2009).
Five days before the October 14, 2008
Canadian federal election, CTV Atlantic news
anchor Steve Murphy conducted an interview
with the then Liberal Party leader, Stéphane
Dion. Murphy asked Dion, “If you were prime
minister now, what would you have done
about the economy and this crisis that
Mr. Harper has not done?” Dion started to
answer the question, but then asked to start
again because the time frame of Murphy’s
question was unclear. Murphy agreed to start
again, but re-asked the question in
essentially the same terms. After two more
restarts, Dion provided a lengthy answer to
the question and the rest of the interview
proceeded uninterrupted. The entire
exchange, including the restarts, was
broadcast on CQJCH-TV’s 6:00 pm newscast.
Murphy introduced the clip by informing
viewers that CTV had originally told Dion’s
team that it would not air the restarts, but
then decided to do just that because it felt
that it was important for voters to see
everything that happened. The broadcast of
the false starts generated numerous
complaints from Canadians across the
country. In general, complainants felt that it
was unfair that CTV had aired the outtakes
and that it was understandable that Dion had
had comprehension difficulties because the
question had been awkwardly worded. CTV
argued that it was important for voters to see
how Dion handled himself in stressful
situations and that, had it succumbed to
pressure from Dion not to air the restarts, it
would have violated Article 5 of the RTNDA
Code of (Journalistic) Ethics. The Atlantic
Regional Panel observed that the broadcast
had been accurate and therefore fair because
it had simply shown everything that had
occurred. The Panel did, however, consider
that the phrasing of Murphy’s question was
“confusing” as it “mixes not only tenses
(present and past), but also moods
(subjunctive and indicative),” so “blame for
misapprehension cannot simply be laid at the
feet of the interviewee.” The Panel concluded
that the broadcast breached Article 8
regarding decency because CTV had
committed not to air the false starts. The
Panel stated, “restarts and retakes are a

common, not a rare, occurrence. The
decision to extend such a courtesy was
neither unreasonable nor even unusual. The
Panel considers that this courtesy was the
moreso justified in light of the poorly framed
question.” Some complainants also
suggested that Dion had been treated unfairly
due to his linguistic background, on the one
hand, and his publicly-acknolwedged hearing
disability, on the other. The Panel found no
evidence of undue discrimination on those
bases.

The same false starts were broadcast later the
same day during a public affairs discussion
program. The CBSC also received complaints
about that broadcast, which resulted in
another CBSC decision, CTV Newsnet re an
episode of Mike Duffy Live Prime Time
(Stéphane Dion Interview) (CBSC Decision
08/09-0213 & -0281, April6, 2009).
Following the clip of Dion’s restarts, Duffy
facilitated a panel discussion which included
representatives from various federal political
parties, including the Liberals, who offered
their thoughts on why the restarts had
occurred and how this would affect the
campaign. Liberal MP Geoff Regan suggested
Dion had not understood Murphy’s question
due to a hearing impairment. Throughout the
discussion, Duffy then insisted that Regan
had accused CTV of “making fun of
somebody’s physical impairment.” The
majority of the National Specialty Services
Panel concluded that the rebroadcast of the
false starts was unfair and a breach of
Clause 6 of the CAB Code of Ethics. The
majority also found that Mike Duffy’s
repeated misrepresentation of Regan’s views
constituted a breach of that same clause.
Two Adjudicators dissented, taking the
position that the broadcast of Dion’s outtakes
was newsworthy and that Duffy’s
misrepresentation of Regan’s statement was
adequately clarified within the program by
Regan himself.

Privacy

News broadcasts are required to respect
people’s privacy under Article 4 of the RTNDA
Code of (Journalistic) Ethics. That Article
states that journalists will ensure that
reporting does not unreasonably infringe

Canadian Broadcast Standards Council



Annual Report 2008/2009

Page 9

privacy except when necessary in the public
interest. This aspect of news reporting arose
in one decision this year.

CITV-TV (Global Edmonton) re a News Hour
report (“‘Daughter Sues Foster Mom”) (CBSC
Decision 07/08-1158, May 12, 2008) dealt
with a news report that told the story of a
adult woman who was suing her foster
mother. The daughter alleged that her foster
mother had deceived her biological mother in
order to get custody and then had raised her
in sub-standard housing. The report
consisted primarily of an interview with the
71-year-old foster mother who denied the
allegations and showed the reporter
photographs of the daughter throughout the
years. Those photographs and clips from
home videos appeared on screen. The CBSC
received a complaint from the daughter who
was concerned that her name, photographs
and other identifying information had been
provided without her permission. Global
argued that there was no publication ban
regarding the court case, so it was entitled to
broadcast the information. The Prairie
Regional Panel found no violation of Article 4
because the woman had herself initiated the
court proceedings which are, by their nature
under the Canadian judicial system, public.
The Panel commented that “[the daughter]
cannot [...] avoid the consequence of her
decision to begin her litigation against her
adoptive mother. It rendered an otherwise
private issue very public. Moreover, the
personal details revealed are inextricably
linked to the legal proceedings she herself
instituted.”

Balanced Programming during Election
Campaigns

Programs that are not actual newscasts or
public affairs programming are not bound by
the RTNDA Code of (Journalistic) Ethics, but
they must nevertheless respect the more
general provisions of the CAB Code of Ethics
related to full, fair and proper presentation of
opinion and comment (Clause 6), and
balanced presentation of public issues
(Clause 7). Those two clauses were applied in
a decision relating to a sports-information
television program.

That decision was Global re an episode of
Going Fishing (CBSC Decision 07/08-0338,
August 7, 2008). Going Fishing is a weekly
half-hour fishing series that follows host
Darryl Cronzy as he fishes in locations across
Canada and discusses a wide variety of issues
related to angling. The leader of the Ontario
Conservative Party, John Tory, appeared as a
guest on an episode that aired during the
Ontario election campaign of 2008. Cronzy
and Tory did some fishing and Cronzy asked
Tory about his party’s policies on fishing,
hunting and wildlife management. Towards
the end of the episode, Cronzy said “Listen,
I’'m not telling you who to vote for” and then
contradicted his verbal statement by pointing
at Tory in an obvious and exaggerated
supportive manner. A viewer complained that
the episode had effectively been a partisan
pitch for the Conservative Party. The National
Conventional Television Panel noted that,
based on CRTC election broadcasting rules,
the requirements for fairness and balance are
more rigorous during election campaigns.
Although the time allotted to political parties
need not be precisely equal, coverage must
be equitable, fair and just. The Panel found
violations of Clauses 6 and 7 for that reason.
It stated that, even in non-political programs
like Going Fishing, “care should be taken not
to advantage one political party or candidate
over other equivalent contenders. [...] The
policy exposure opportunities afforded to the
leader of the Ontario Progressive Conservative
Party and the overtly partisan perspective of
the program host combined to provide an
inequitable advantage to that party.”

Violence

The CAB Violence Code was applied in four
television decisions in 2008/2009. Article 3.0
of that Code is where the general rules about
scheduling of violent material can be found
and Article 10.0, relating to violence in sports
programming, prohibits the promotion or
exploitation of violent action outside the
sanctioned limits of the sport. That Code also
requires that scenes of violence intended
exclusively for adult audiences only be
broadcast between 9:00 pm and 6:00 am, a
time frame known as the “Watershed period”.
Mild scenes involving violence, such as
images or discussions about the results of

Canadian Broadcast Standards Council



Page 10 Annual Report 2008/2009

violence, rather than the actual violent acts
themselves, can be broadcast outside of the
Watershed period as long as broadcasters
respect Article 5.0, relating to the provision of
viewer advisories, and Article 4.0, relating to
the rating classification levels of programs.
Articles 3.2 and 3.3 apply to advertisements
and promotional spots. Article 2.0, which
deals with children’s programming, requires
that such broadcasts not invite imitation,
promote violence as the only solution to
conflict, or contain violent material that may
threaten children’s sense of security. That
article applies to promos for children’s
programs as well.

Sportsnet Ontario re comments made on an
episode of Prime Time Sports (CBSC Decision
07/08-1500, October 22, 2008) dealt with
comments made in the context of a sports
talk show. The three hosts were discussing
whether a hit by one NHL player on another
should have been considered a legal hit.
When asked what he thought, one
commentator facetiously suggested that he
had “loved it”, was “waitin’ for his head to roll
all the way down the ice” and “I thought
maybe the two goalies [...] could get the head,
one could get the helmet and they could curl.”
He went on to say that such head blows
would continue to be deemed legal hits by the
NHL until such time as an injured player sued
the NHL and won. A viewer complained that
the commentator had advocated, or at least
glorified, violence. The National Specialty
Services Panel examined the complaint under
both Article 10.0 of the CAB Violence Code
and Clause 6 of the CAB Code of Ethics, which
requires proper presentation of opinion and
comment. The Panel found no breach of
either Code provision because “the mitigation
was clearly present, within seconds of the
original challenged words. The commentator
[...] was expressing his frustration with the
sport [and] anyone who listened to the [...]
entire comment would not likely have
believed [he] Joved the hit [...]. [Hle might
have chosen less graphic language to make
his point, but there is no breach resulting
from that editorial choice. In the end, the
Panel believes that this was a strong anti-
violence statement.”

The violent theme of two crime drama
programs was at issue in GJMT-TV (OMNI.2)
re episodes of Law & Order: Criminal Intent
(“Want”) and Law & Order: Special Victims Unit
(“Pure”) (CBSC Decision 07/08-1441,
January 7, 2009). Both episodes included
scenes of dead bodies and others with injured
victims, as well as discussions about the
disturbing assaults. For example, the
Criminal Intent episode centred on a cannibal
who performed homemade lobotomies on
women and ate their calf muscles, while the
Special Victims Unit episode dealt with a man
who preyed on female virgins. No actual
violence was committed on screen, but a
viewer complained that the back-to-back
broadcasts of the two episodes from 6:00 to
8:00 pm was too early. The Ontario Regional
Panel acknowledged that “the episodes
contained disturbing themes, [but] it does not
consider that there are sufficient on-screen
violent acts or visual consequences of off-
screen violent acts that would drive the
programs into the adultness camp.” OMNI
was, therefore, not in breach of Article 3.0 for
the scheduling of the programs and had
respected Articles 4.0 and 5.0 by rating the
programs 14+ and providing viewer
advisories alerting viewers to the mature
subject matter.

A promotional spot for a different crime
drama was the subject of CTV re a
promotional spot for Flashpoint (CBSC
Decision 08/09-0668, June 25, 2009). The
promo contained scenes from an episode that
showed: two women in distress as one
threatened the other with a knife; police
officers carrying large guns bursting into a
home; and a concluding series of quick clips
of the action in order to create tension and
suspense, followed by glass exploding around
the title logo. The promo aired in the
afternoon and early evening during NFL
football games. A viewer complained that the
promo had frightened his young children.
The National Conventional Television Panel
concluded that the promo did not violate the
scheduling provision of the CAB Violence
Code because, “although the challenged
promo was suspenseful and scary, there was
no actual element of violence included. [...] It
finds the promo free of the adult violence that
would force it into a post-Watershed

Canadian Broadcast Standards Council



Annual Report 2008/2009

Page 11

broadcast period.”

Another decision that dealt with alleged
violence in a promo was YTV re a promo for
the Naked Brothers Band (CBSC Decision
07/08-1173, October 22, 2008). The Naked
Brothers Band is a program geared toward
older children and pre-teens. It follows the
lives of two brothers in that same age group
who are the lead members of a pop-rock
band. The promo contained a scene in which
the younger brother was trying to annoy his
older brother while they were filming a music
video by dancing in front of him wearing a
large chicken costume. The younger brother
fell down out of the frame in front of the
older brother and the older brother kicked
him once. A viewer complained that this
violence was inappropriate. The National
Specialty Services Panel examined the
complaint under Article 2.0 of the CAB
Violence Code, which relates to children’s
programming. The Panel found that the
promo did not violate the Article because the
violence was not sufficiently intense. The
Panel “d[id] not view the off-screen kicking of
one brother dressed in a chicken suit by the
other brother as sufficiently violent to
constitute a breach of any prohibition
included in Article 2. [...] Not one of the
words or phrases [in Article 2] could be said
to apply: not threatening, dangerous,
frightening or excessive [...]. Nor does it
consider that there was any intention to cause
bodily injury.”

Coarse Language

Clause 10(a) of the CAB Code of Ethics states
that broadcasters must not air coarse
language that is intended for adult audiences
outside of the Watershed period, which runs
from 9:00 pm to 6:00 am. While the CBSC has
rendered numerous previous decisions that
deal with the f-word in spoken form, a
complaint this year was made about that word
in written form.

That circumstance arose in CTV re an
interview on Question Period (Bill C-10) (CBSC
Decision 07/08-1703, October 22, 2008).
Question Period was a public affairs program
on which the host and guests discussed
current events. The program aired Sundays at

noon. On the episode in question, the host
interviewed a Canadian filmmaker about a bill
that Parliament was considering which would
have denied tax credits to films deemed to be
contrary to the public interest. The filmmaker
had recently released a feature film entitled
Young People Fucking. A written caption at
the bottom of the screen included that title
and identified the filmmaker as that film’s
director. In the verbal discussion between the
host and guest, however, they avoided saying
the title of the film, referring to it instead as
“Young People Making Love” and “Young
People F”. Although numerous previous CBSC
decisions have determined that the f-word
and variations thereof should not be
broadcast outside of the Watershed period, in
this  specific instance, the National
Conventional Television Panel considered that
the context and usage did not violate
Clause 10(a). The word had only appeared in
written form periodically, it was the title of a
film germane to the discussion, and it was not
uttered orally by either of the discussants.
The Panel also concluded that viewer
advisories were not necessary in this case.

Unfair Contests

Clause 12 of the CAB Code of Ethics requires
that contests and promotions shall be
conceived and conducted fairly and
legitimately and particular care shall be taken
to ensure that they are not misleading. The
Quebec Regional Panel applied that Code
provision in dealing with a phone-in contest
program that generated many complaints.

The program, by the name of Call TV, was
broadcast by TQS six nights a week during
the summer months of June, July and August
2009. By the date of the release of the CBSC
decision, TQS re Call TV (CBSC Decision
08/09-1834 & -1856, August 11, 2009), on
August 19, the CBSC had received 185 written
complaints.  The program consisted of
various questions or puzzles that were
presented on-screen by a female host.
Viewers were then encouraged to call a 1-900
number or send a text message to get the
opportunity to provide their answer on-air
and win cash prizes. Both the on-air hosts
and words on the screen clearly indicated that
each call or text would cost $1. The

Canadian Broadcast Standards Council



Page 12 Annual Report 2008/2009

complaints received by the CBSC touched on a
variety of issues: for example, the
inexplicable absence of calls for relatively
long periods, the inaccessibility of program
personnel, charges to participants’ telephone
bills for calls which had resulted in a busy
signal, and the unfairness of some of the
contests. As is normal in such cases, where
numerous complaints are registered about a
single show, TQS sent the same response to
all complainants, in which it stated that it
could not be expected to verify the content of
the program; it recommended that
complainants contact the program’s
producer. TQS also broadcast a message
prior to some episodes which similarly
provided contact information for the
production company. The CBSC was unable
to deal with complaints about off-air issues,
such as the amount of or possible errors in
telephone bill charges. With respect to the
on-air content which the CBSC was able to
address, the Quebec Panel found problems.
For example, some of the contests required
viewers to add up numbers or quantities that
appeared on screen. Callers offered a variety
of answers, but none were deemed correct
and the method for solving the puzzles was
never revealed. Another contest sought male
names for which the second letter was “A”.
The host assured viewers that the names were
“common”, yet when she revealed the missing
names, they were, in the view of the Panel,
“obscure, remote and extremely uncommon
to the audience at which the French-Canadian
incarnation of Call TVwas aimed.” In the end,
the Panel found a violation of Clause 12 due
to “the inherent absence of transparency for
the audiences. [...] [T]he inherently dubious
outcome is neither evident nor explained, [so]
the Panel considers that the absence of
transparency renders the conduct of the
contest neither fair nor legitimate.” The Panel
also expressed concern about “TQS’s attempt
to avoid responsibility for any content issues
associated with Call TV’ and reminded TQS
that it has responsibility for everything that it
airs whether or not the content is paid
programming, or is produced by an
independent company.

RADIO

Nine of the Panel Decisions released in
2008/2009 involved radio programming. The
major issues treated in those decisions were:
discriminatory comments, dangerous and
unfair contests, proper presentation of news,
coarse language, and promotion of violence.
Some of those decisions also treated
secondary issues like insults directed a group,
balanced treatment of controversial issues,
fairness towards open-line show callers, and
sexual content.

Discrimination

Clause 2 (Human Rights) of the CAB Code of
Ethics prohibits the broadcast of abusive or
unduly discriminatory comments based on
matters of race, national or ethnic origin,
colour, religion, age, sex, sexual orientation,
marital status or physical or mental disability.
That clause is now mirrored in the CAB
Equitable Portrayal Code, but that new Code
only applied to broadcasts which occurred
after March 18, 2008, so it was only
applicable in one of the radio decisions
discussed below. In addition, Clause 6 of the
CAB Code of Ethics is a broadly-worded
provision that requires the full, fair and
proper presentation of opinion, editorial and
comment, so it is applied in situations where
the comments might not necessarily be
abusive or unduly discriminatory, but could
be found to be unfair in other respects.
Clause 7 of the CAB Code of Ethics requires a
balanced presentation of controversial public
issues, including those that relate to matters
of race, ethnicity, sexual orientation and the
other categories listed in Clause 2. One of
the radio decisions that dealt with
discrimination was about discrimination on
the basis of religion; three others were about
discrimination on the basis of sexual
orientation.

The radio decision about religious
discrimination was CFRA-AM re an episode of
the Lowell Green Show (Islam) (CBSC Decision
07/08-0916, October 22, 2008). The
question of the day on that open-line
program was “Is there something inherent in
the Muslim faith that promotes violence and
oppression of women?” The majority of

Canadian Broadcast Standards Council



Annual Report 2008/2009

Page 13

callers answered “yes” to the question, but a
few callers disagreed. The host, Lowell
Green, adamantly expressed his own view that
“almost every act of terrorism around the
world today [...] is carried out in the name of
Islam. [...] Don’t tell me this is the work of a
few fanatics.” Despite the fact that Green
acknowledged a few times that not all
Muslims are “like that”, he reacted negatively
to any caller who answered “no” to his
question, including those who were Muslim
and were attempting, in apparent good faith
and on the basis of their religious
background, to clarify some of his points. In
one instance, Green responded to a Muslim
caller by referring to his statement as
“Baloney”. In another, he told a sympathetic
non-Muslim caller that she had “abandoned
common sense” and was being “silly”. The
Ontario Regional Panel concluded that the
broadcast violated both Clauses 2 and 6 of
the CAB Code of Ethics. It considered that
“the host has mounted a sweeping, abusive
and unduly discriminatory criticism of Islam.
[...] It conceded none of the diversity that
exists in Islam [...]. [H]e consistently made it
entirely clear that his issue [...] was [that there
was a problem with the faith and that it] was
not the work of a few fanatics, but rather a
reflection of the religion, problems and
attitudes that he attributed to the ‘great,
overwhelming majority of Muslims in the
world.” [...] Green did not merely disagree
with opposing points of view; he mocked,
ridiculed and insulted their interlocutors.”

CKRS-AM re comments made on Champagne
pour tout le monde (CBSC Decision 06/07-
0904, August 20, 2008) treated comments
made by a radio host regarding homosexual
members of the Parti Québécois. During the
morning talk show, the host, Louis
Champagne, conducted an interview with a
representative from that provincial political
party. Champagne questioned whether a
party with an openly gay leader and other
homosexual candidates would fare well in an
election in the region that his radio station
served. Referring to the blue-collar workers
in the region, Champagne asked, [translation]
“Do you really think that when you present
them with another homosexual, you won’t be
asked the question: ‘Is the Parti Québécois a
club for fags?’?” The PQ representative

responded that the candidates’ private lives
were not relevant to the campaign. The CBSC
received complaints from a number of
listeners who were concerned that
Champagne’s remarks were discriminatory.
Following a public outcry, CKRS’s parent
company, Corus Entertainment, gave
Champagne a one-week suspension and
required him to read an apology on air. The
Quebec Regional Panel concluded that
Champagne was fully entitled to question the
PQ candidate about the receptivity of local
voters to homosexual candidates, but that he
crossed the line when he used the derisory
term “club de tapettes” [“club for fags”]. The
Panel found a violation of Clause 2 and
considered that “Louis Champagne’s tone was
‘sneering, derisive and nasty’.” The Panel did,
however, commend CKRS for its actions in
resolving the matter and did not require it to
make a decision announcement since
Champagne had already read an apology on
air.

Sexual orientation also arose during an
episode of a Punjabi open-line program
examined in CKYE-FM re an episode of the
Harjinder Thind Show (CBSC Decision 07/08-
1229, October 23, 2008). The topic of the
day on the station commonly known as Red
FM was proposed changes to the British
Columbia school curriculum to ensure a
proper presentation of homosexuality. Most
callers to the program spoke in Punjabi,
which the host then translated into English
for the benefit of his guest and English-
speaking listeners. One caller said, in
Punjabi, that young people who feel an
attraction to members of the same sex are
“sick” and that homosexuals are “a little sick
group”. Another caller alleged that
homosexuality “is a sickness” that also
contributes to the spread of AIDS. The British
Columbia Regional Panel concluded that these
comments violated Clause 2. Callers were
entitled to express their objections to
homosexuality and its inclusion in the
curriculum, but “comments describing gays
and lesbians as  sick, assimilating
homosexuality to a sickness, and attributing
the causing of AIDS to homosexuals do
exceed the tolerable threshold.” The Panel
did find, however, that the broadcast was
balanced under Clause 7 because the

Canadian Broadcast Standards Council



Page 14 Annual Report 2008/2009

“representation of homosexuality in the BC
school curriculum was a fair subject to
discuss” and a couple of callers expressed
viewpoints favourable to a more inclusive
curriculum.

The subject of same-sex marriage served as
the basis for a short discussion during the
broadcast examined in CHOI-FM re comments
made during a segment of Le Retour de
Radio X (CBSC Decision 08/09-0492,
March 17, 2009). The hosts of the morning
show mentioned that the California Supreme
Court had declared that disallowing gay
marriage was unconstitutional. One host
commented that there was a lot of
[translation] “queerness” [“fifure” in the
original French] in San Francisco. He went on
to say that he did not like to see two men
kissing in public, but that they could
[translation] “do it up the ass all [they] want”
behind closed doors. He also stated that he
did not approve of gay couples adopting
children because it involved someone else in
their “queerness”. A listener complained that
the comments were both hateful towards
homosexuals and too sexually explicit for an
afternoon time slot. The Quebec Regional
Panel affirmed the host’s right to express his
views on political matters such as gay
marriage and adoption and found no violation
of Clause 2 with respect to the use of the
word “queerness”. The Panel concluded that
it was “discourteous, rude and on the edge of
acceptability, but did not rise to the ‘sneering,
derisive and nasty’ level [required to violate
the Code].” The Panel also determined that
the single reference to sexual activity was
“tasteless”, but was not unduly sexually
explicit under Clause 9(b) of the CAB Code of
Ethics.

Unfair and Dangerous Contests

Clause 12 of the CAB Code of Ethics applies
to both radio and television contests. It
requires that contests “be conceived and
conducted fairly and legitimately and
particular care shall be taken to ensure that
they are not misleading, potentially
dangerous or likely to give rise to a public
inconvenience or disturbance.” The CBSC
issued decisions about two separate radio
contests this year, one relating to the fairness

of a contest and the other to a potentially
dangerous contest.

The first was CKIX-FM re the Missing 9
Contest (CBSC Decision 08/09-0227 & -0229,
January 12, 2009). The station, popularly
known as 99.1 Hits FM, conducted a contest
in which one of the 9s from their name was
“abducted”. An actual physical 9 was hidden
somewhere in the station’s listening area and
clues were broadcast daily which would
eventually lead a listener to the location of
the 9. The station originally hid the 9 in a
locker at a self-storage facility with the
intention of revealing the locker’s access code
via the clues. The owner of the storage
facility had no knowledge of the 9 on his
premises and, because members of the public
were searching in his area, he put up a No
Trespassing sign. The station then faced the
challenge of changing the location of the 9
without invalidating the previously-broadcast
clues. It chose to move the 9 onto a pick-up
truck that was then parked just outside the
storage facility. Listeners complained that the
contest had been unfair because some of the
clues were vague or misleading and because
the 9 did not arrive at its final hiding spot
until the day it was found. The Atlantic
Regional Panel noted that there was no
problem with conducting this type of treasure
hunt and that it was reasonable to expect that
clues would be vague and open to more than
one interpretation. The Panel did have
problems, however, with the execution of the
contest and found a breach of Clause 12:
“The station was [...] forced to hastily alter its
plans, moving the 9 from the locker within
the facility to a location outside its locked
gate. That was, of course, unfair to those
who had already laboured over the clues. [...]
[Tlhe 9 had not been generally accessible to
the public until the truck arrived at the spot,
meaning that, even if listeners had been
attentive to the clues, they did not have the
opportunity to win the month-long contest
before that moment.”

The second decision was C/MF-FM re a
promotion (Win a Hands-Free Cellphone)
(CBSC Decision 08/09-0211, June 17, 2009).
The station offered listeners the opportunity
to win a rebate on a Bluetooth hands-free
cellphone device if station representatives

Canadian Broadcast Standards Council



Annual Report 2008/2009

Page 15

spotted them driving while talking on a
cellphone. A listener complained that the
station was encouraging a dangerous act that
had just become illegal in the province of
Quebec. The broadcaster argued that it was
in fact encouraging drivers to use a hands-
free device, but acknowledged that the
contest may have caused some confusion.
The Quebec Regional Panel found no breach
of Clause 12 because it “doubts very much
that people would begin driving while holding
their cell phones in order to win a prize of
inconsiderable value. [...] The Panel does
believe that the broadcaster ought to have
chosen another way to move listeners into the
recently legalized ambit of the Highway Safety
Code. That it did not do so does not [...]
move it into the area of a Code breach.”

Coarse Lahguage

Coarse language on radio is covered under
Clause 9(c) of the CAB Code of Ethics, which
prohibits the broadcast of unduly coarse or
offensive language. The CBSC has interpreted
“unduly” to relate to the time of day at which
the content is aired; extremely coarse
language should not be broadcast when
children could reasonably be expected to be
listening to the radio. The CBSC dealt with
coarse language in only one radio decision
this year. That decision also raised issues
relating to insults directed at individuals or
groups, which the CBSC examined under
Clause 6 of the CAB Code of Ethics.

The decision was CHMP-FM re a segment on
Le journal du midi (CBSC Decision 07/08-
0553, April 7, 2008). During an interview
segment on the afternoon news program,
host Gilles Proulx spoke with a representative
from the Montreal Fire Safety Department
about a labour dispute between the
firefighters and the City. As an act of protest,
the firefighters had allegedly sabotaged some
fire stations so that their superiors would be
prevented from entering the buildings.
Proulx stated that he did not support the
firefighters’ actions and repeatedly targeted
the English phrase “Fuck you” at the
firefighters. The Quebec Regional Panel
supported the host’s “right to express those
views [in opposition of the firefighters’
position in the labour dispute], but they do

not consider it a right without limitation.” In
that respect, the Panel concluded that the
station violated Clause 9(c) and Clause 6 for
broadcasting Proulx’s coarse language insults
at the firefighters on a personal level.

Violence

Clause 9(a) of the CAB Code of Ethics deals
with violence on radio. It requires
broadcasters to ensure that programming
does not contain gratuitous violence in any
form, or otherwise sanction, promote or
glamorize violence. One radio decision
released in 2008/2009 applied that Code
provision.

That case was CHNI-FM re an episode of
Maritime Morning (CBSC Decision 07/08-
1611, January 12, 2009) and it dealt with an
open-line program. The guest on the day’s
episode was Paul Watson, who was the head
of a marine conservation organization called
the Sea Shepherd Conservation Society. The
Society is known for its anti-seal-hunt views
and militant conservation tactics. According
to reports, Watson had said that the slaughter
of thousands of seal pups each year was a
greater tragedy than the deaths of four seal
hunters who had drowned in the Cabot Strait.
The host of Maritime Morning, Andrew
Krystal, challenged Watson on some of his
views, suggesting that Watson had gone too
far with his recent comments. The majority of
the callers to the program expressed their
support for Watson’s conservation work, but
one caller stated, “I think you should be put
on the ice floe with the seals [...] and
hopefully someone will come along with a
hakapik and put it in your skull.” A listener
complained that the comment was a direct
threat on Watson'’s life and should not have
been broadcast. The station responded that
the remark was just an example of the heated
debates that sometimes occur in talk radio
and that it did not believe that the caller had
truly intended to promote violence. The
Atlantic Regional Panel agreed with the
broadcaster, noting that “caller Joe was
merely advocating that Paul Watson be
accorded the life of the seals he valued so
much, as in, if you like the seals to that
extent, go live with them and suffer their fate,
including the worst that may befall them. [...]

Canadian Broadcast Standards Council



Page 16 Annual Report 2008/2009

The Panel does not, however, conclude that
the broadcast in any way advocated or sought
such an eventuality. The Panel does not
consider that the comment was inciting,
sanctioning or glamorizing violence” and
therefore found no violation of Clause 9(a).

Accurate and Proper Presentation of News

As mentioned above in the Television
Decisions section, Clause 5 of the CAB Code
of Ethics and Article 1 of the RTNDA Code of
(Journalistic) Ethics both require that news be
presented accurately and fairly. There are a
number of other provisions relating to news
that the CBSC applies depending on the
specific issues raised by the complainant. For
example, the CBSC applies Clause 6 of the
CAB Code of Ethics, which deals in part with
the “proper” presentation of news, when a
complainant alleges that a news report has
sensationalized a story. Article 3 of the
RTNDA Code of (Journalistic) Ethics states that
interviews should not be edited so as to
change or misrepresent the meaning of the
speaker’s words. Article 11 of that Code
requires broadcasters to honour the
intellectual property of others. Clause 12 of
the CAB Code of Ethics requires that
promotions not be misleading; that provision
applies to promos for news programming just
as well as to all other types of promos. All of
these Code provisions were applied in a single
radio decision this year.

The British Columbia Regional Panel found a
number of problems with the broadcast it
considered in CKWX-AM re news reports
about SkyTrain (CBSC Decision 06/07-1127,
August 19, 2008). CKWX-AM (News 1130)
had provided coverage of the safety of
Vancouver’s rapid transit system, SkyTrain.
SkyTrain’s CEO had issued a public statement
about the safety of the system. Teasers and
promos for the story were aired throughout
the afternoon of May 1, 2007 and the story
itself was broadcast during each top-of-hour
and half-hour newscast. The teasers and
promos used language such as “Even the boss
of SkyTrain says he wouldn’t let his kids travel
alone late at night on the system.” The story
itself included an audio clip of the SkyTrain
CEO, as well as an interview with a SkyTrain
user. The CBSC received a complaint from the

company TransLink, which is the company
that owns SkyTrain. It complained that the
coverage had left the impression that
SkyTrain’s CEO believed the system was
unsafe, when in fact his full commentary
stated that he would not allow his children to
go anywhere alone at night because travelling
in groups and in well-lit areas was simply the
prudent thing to do. TransLink also
complained that SkyTrain’s CEO was
misidentified in some of the promos as
TransLink’s CEO, that the station had not
identified the source of the interview clip as
SkyTrain’s own website, and that the teasers
and reports had been exaggerated to
generate audience interest. The Panel agreed
with the complainant company on all counts.
It found a violation of Clause 5 of the CAB
Code of Ethics and Article 1 of the RTNDA
Code of (Journalistic) Ethics for inaccurately
calling the CEO of SkyTrain the CEO of
TransLink. It found that CKWX
“decontextualized [the interview with the
SkyTrain CEO], and recast it in ways that had
little or nothing to do with the original
material,” contrary to Article 3 of the RTNDA
Code. The Panel also found the broadcaster
in violation of Clause 6 of the CAB Code of
Ethics because the reports referred to “recent
violence” on the SkyTrain system and claimed
that people were extremely concerned about
their safety, but provided no information to
back up these claims. In addition, the Panel
found that the promos and teasers were
misleading, contrary to Clause 12 of the CAB
Code because “there was no shocking
admission, nor any surprising news [as the
teasers advertised] [...] in the CEQO’s stating
that he would not permit his child to travel
‘alone at night’.” CKWX also gave the
impression that the CEO’s comments had
been provided in an interview with a station
reporter when in fact they had come from a
clip posted on SkyTrain’s website. Failure to
identify the source of the clip violated
Article 11 of the RTNDA Code.

Canadian Broadcast Standards Council



Annual Report 2008/2009

Page 17

SUMMARY DECISIONS

Summary Decisions are issued to the
complainant only when the matter raised in
the complaint is one that has been addressed
by the CBSC in previous decisions and an
Adjudicating Panel has determined that the
point at issue will not amount to a Code
violation. Since Summary Decisions do not
involve a formal Panel adjudication or
discussion of any new point of CBSC
principles, they are dealt with as a matter of
private  correspondence between the
Secretariat and the complainant, and they are
not posted on the CBSC’s website, unlike
Panel Decisions. (For a definition and
explanation of what constitutes a Panel
Decision, see the heading “Panel Decisions” at
p. 5). Procedurally, in the case of a Summary
Decision, the CBSC Secretariat reviews all
correspondence relating to the complaint

from both the complainant and the
broadcaster and watches or listens to the
challenged broadcast. A Summary Decision
explains why the matter did not require a
Panel adjudication. It is a reasoned
explanation, which cites previous CBSC Panel
Decisions as authority for its determination.
As just noted, Summary Decisions are not
made public; a letter is sent to the
complainant with a copy to the broadcaster in
question. The CBSC issued a total of 52
Summary Decisions in 2008/2009, compared
to the 60 Summary Decisions it released the
previous year.

As in previous years, the greatest number of
those Summary Decisions involved English-
language television broadcasts. A break-
down of the language of the broadcasts that
resulted in Summary Decisions follows.

Language and Medium of Broadcasts that Resulted in Summary Decisions

Language English French Other Total
Radio 14 5 0 19

Medium Television 29 4 0 33
Total 43 9 0 52

Canadian Broadcast Standards Council




Page 18 Annual Report 2008/2009

Hot Topics in Summary Decisions

Twelve Summary Decisions this year dealt
with the broadcast of sexual content on either
television or radio. The CBSC has established
in numerous previous Panel Decisions that
vague references to sexuality and instances of
sexual innuendo can be broadcast at any time
of day and will not be in violation of the Code
provisions relating to the scheduling of
sexual content. With respect to explicit or
detailed depictions or descriptions of sexual
activity, as long as they are broadcast
between 9:00 pm and 6:00 am with
appropriate viewer advisories on television,
they will not constitute a Code violation. The
CBSC’s assessment of the explicitness of the
sexual content is the same regardless of the
gender of the participants; that is to say
depictions or mentions of intimate activity
between same-sex couples will not be
deemed any more explicit on that account
than activity between heterosexual couples.

Another 12 Summary Decisions fell into the
broad category of improper
comments/content. Those complaints
generally expressed concerns about one of
two things: inappropriate comments about a
controversial public issue; or insults directed
at a specific individual or group. The CBSC
has determined in previous Panel Decisions
that broadcasters are fully entitled to
broadcast a variety of opinions on political
and social topics even if those opinions are
controversial, provocative or unpopular. They
are also allowed to broadcast criticisms of
public figures (such as celebrities and
politicians) or groups (such as political parties
or social groups), as long as those criticisms
are based on the views or actions of the
people/groups and do not constitute nasty,
baseless personal attacks.

Ten Summary Decisions this year raised
issues relating to biased or unfair news or
information. In general, broadcasters need
not cover every fact and facet of a situation
within a single report or program. Similarly,
they need not seek out comments from all
sides, especially in the context of a brief
factual account of events. When reports do
contain comments from opposing sides of an
issue, precisely equal time need not be given

to both parties. Some news programs have
an editorial segment or conduct interviews
with experts, while some public affairs
programs contain a significant amount of
opinion-based comment.  This type of
content is by its very nature biased because it
presents someone’s point of view; this is
entirely acceptable under the Codes.

A total of eight Summary Decisions dealt with
complaints about discrimination based on
religion, race or ethnicity. In order to be
considered problematic, a broadcast must
actually mention a specific religion, race or
ethnicity. In addition, numerous previous
CBSC decisions have established that it is not
the mere mention of an identifiable group
that will violate a Code; rather, the comments
or depictions must make extremely negative
or insulting generalizations about the entire
group to be found in breach. Discussing
political or historical matters that may involve
an identifiable group will not necessarily be
problematic even if the group is criticised for
some of its policies. In addition, certain
characters in a dramatic program who happen
to be members of a particular identifiable
group may be portrayed as villains, but such
depictions do not on that account amount to
abusive or stereotypical representations of
the entire group. The use of religious words
as swear words does not constitute an attack
on that religion.

All three Summary Decisions that dealt with
gender discrimination addressed complaints
about the use of the word “guys” to refer to
mixed-gender groups, which the
complainants felt was insulting towards
females. The CBSC noted that the word
“guys” has colloquially come to be used for
mixed-gender groups and that this usage is
recognized by dictionaries. Moreover, this
usage is not degrading or abusive towards
females.

A smaller number of Summary Decisions dealt
with other various topics. The table below
provides statistics on the number of Summary
Decisions that treated the various possible
categories of issues raised by the complaints.

Canadian Broadcast Standards Council



Annual Report 2008/2009 Page 19

Issues Raised in Complaints that Resulted in Summary Decisions

Issue Raised in Complaints Number of
Complaints

Viewer Advisories

Bad Taste

Biased/Unfair/Imbalanced Information
Classification/Rating

Coarse Language

Conflict of Interest

Unfair Contest

Discrimination Based on Age
Discrimination Based on Disability
Discrimination Based on Ethnicity
Discrimination Based on Gender
Discrimination Based on Nationality
Discrimination Based on Race
Discrimination Based on Religion
Discrimination Based on Sexual Orientation
Exploitation of Children

General Improper Comments/Content
Inaccurate News or Information
Journalistic Conduct

Invasion of Privacy

Degrading Representation of Women
Scheduling

Sexual Content

Subliminal Advertising

Treatment of Callers to Open-Line Programs
Violence

Other

o

N

N (O

—|aNo|=|=|volola|=|=lo|b|vo|win|=|=|o|=|o|—=|=|—=|—

*Some complaints raised more than one issue, so the total exceeds 52.

Canadian Broadcast Standards Council



Page 20 Annual Report 2008/2009

3. SUMMARY OF COMPLAINTS

Overview of
Received

correspondence

Complaints

In the 2008/2009 fiscal year, the CBSC
opened a total of 2,140 complaint files,
representing the largest number of
complaints ever received by the Council in a
single year. Not all of those complaints,
however, raised issues that came within the
purview of the Codes administered by the
CBSC. Some of them, therefore, were
forwarded on to other organizations better
suited to deal with them. As is its practice,
the CBSC nonetheless responded to all the
complaints, including those sent elsewhere
for resolution. This extends the public’s
awareness of, and familiarity with, the CBSC.

> Ofthe 2,140 complaint files opened in
fiscal 2008/2009, the CBSC actually
handled 1,781 (or 83.2% of all
complaints).

» This year, 119 (5.6%) complaints were
about broadcasters which are not
CBSC members, so those letters were
sent to the CRTC for resolution.

> An additional 147 (6.9%) complaints
raised issues about aspects of the
broadcasting system which are
regulated by the CRTC rather than the
CBSC, so those too were forwarded to
the CRTC.

> Ninety-three (4.3%) complaints raised
issues related to advertising and so
were sent to Advertising Standards
Canada (ASC), the self-regulatory
agency responsible for dealing with
complaints about advertising in any
medium.

> Of the 2,140 complaints received this
year, 1,089 or (50.9%) were sent
directly to the CBSC; 1,045 (48.8%)
were forwarded to the CBSC by the
CRTC; four were forwarded by the

Canadian Association of Broadcasters
(CAB); and the remaining two by ASC.

In most cases, a complaint is from one person
and relates to a single broadcast. Sometimes,
however, a particular broadcast or program
will generate numerous complaints from
different people. The CBSC experienced a few
such cases this year.

> During the summer of 2009, TQS
broadcast a contest program entitled
Call-TV. Viewers were encouraged to
phone or text message the program
to answer questions or solve puzzles,
and win cash prizes. Between June 2
and August 31, 2009, the CBSC
received a total of 256 written
complaints about the program;
complaints continued to arrive as the
2009/2010 fiscal year began. The
CBSC also received numerous
telephone inquiries about the
program. Viewers complained about
various aspects of the show, including
the fairness, transparency and
misleading nature of some of the
contests, as well as off-air situations,
such as the billing of calls despite a
busy signal. The CBSC was only able
to deal with the on-air aspects; it
released a Quebec Regional Panel
decision in August.

> The CBSC received numerous
complaints about  controversial
comments made by Québec filmmaker
and political activist Pierre Falardeau
regarding the decision to hold a re-
enactment of the Battle of the Plains
of Abraham to commemorate the
250t anniversary of France’s defeat
by the British in North America.
Complainants were concerned that
Falardeau had made comments that
could incite violence against
participants of the re-enactment. A
total of 184 complainants referred to
the comments Falardeau made on the
LCN public affairs program

Canadian Broadcast Standards Council



Annual Report 2001-2002

Page 21

Franchement Martineau on February
3, 2009, while another seven referred
to Falardeau’s interview on radio
station CJMF-FM the same day. Only
one individual requested that the
CBSC rule on the broadcast, so the
CBSC will be issuing a decision in the
upcoming fiscal year.

> Another case of controversial political
speech generated 180 complaints.
CJMF-FM radio host Sylvain Bouchard
expressed his view that feminist
activist and leader of the political
party Québec Solidaire, Francoise
David, should not be held up as a
heroine in a high school workbook for
a course on culture and ethics,
especially if no other politicians were
mentioned. He encouraged students
to tear out the page in an act of
defiance against the school system for
what he viewed as “brainwashing” by
“leftists”. Listeners were concerned
that Bouchard had insulted David, her
supporters, feminists, and high school
teachers, and had inappropriately
encouraged young people to commit
vandalism. Six complainants filed
Ruling Requests and the CBSC will
issue a decision in the 2009/2010
fiscal year.

> Another case that generated
considerable  public controversy
involved an interview conducted by
CTV Atlantic journalist Steve Murphy
with federal Liberal leader Stéphane
Dion on October 9, 2008, just prior to
the general election. Murphy posed a
question to Dion which was confusing
and not easily understood. Dion
asked to re-start the interview a
number of times before answering the
question at length. The re-starts and
the complete interview were broadcast
during CTV Atlantic’s 6:00 pm
newscast that day and again during
CTV Newsnet’s public affairs program
Mike Duffy Live Prime Time. A total of
46 viewers complained that the
broadcasts had been unfair to Dion.
The CBSC agreed and issued two
decisions (one for each broadcast) in
May 20009.

A Special Request from the CRTC

Public broadcasters, such as the CBC/SRC,
TVOntario, TFO, Télé-Québec, SCN, CKUA and
Knowledge, and most community stations, are
not currently CBSC members. Any complaints
about broadcasts on those stations are thus
dealt with by the CRTC.

This year, the CRTC received 210 complaints
about SRC’s New Year’s Eve variety program
Bye Bye 2008. The program contained
numerous comedic sketches. Viewers were
concerned about different aspects of the
sketches, including negative comments about
Blacks and other groups, mocking of
celebrities and politicians, trivialization of
violence against women, and inappropriate
sexual content during a family program.

In light of the CBSC’s expertise in the area of
content regulation, the CRTC asked the CBSC
to review the complaints and provide its
expert opinion. The CBSC did so by way of its
customary decision process. The Quebec
Regional Panel found some of the content
problematic under the Codes and other
portions acceptable.

The CRTC'’s Bye Bye 2008 complaints are not
included in the CBSC’s 2,140 total complaints
received, except for two which came directly
to the CBSC in the first place. Those two are
included in the 1,781 complaints handled.

General Correspondence

Correspondence which the CBSC classifies as
“General Correspondence” differs from, and is
not included in, the category of “Complaints”.
General Correspondence consists of letters
from people wishing to obtain information or
make a comment, rather than file an actual
complaint. The CBSC received 142 such
letters in 2008/2009. Those 142 are in
addition to the 2,140 pieces of
correspondence that are considered
“complaints”; when added in, these bring the
total number of files opened this year to
2,282. The General Correspondence letters
included requests for information about the
CBSC and the Codes it administers, as well as
questions about specific broadcasters’
contact information or program schedules.

Canadian Broadcast Standards Council



Page 22 Annual Report 2008/2009

The CBSC also includes letters from
individuals  (other than the original
complainant) that express dissatisfaction with
a CBSC decision in this category. This year,
the CBSC also received correspondence from
individuals expressing their views on issues
currently being debated within the Canadian
broadcasting industry, but in which the CBSC
has no involvement; for example, people
expressing their support for local television.

Canadian Broadcast Standards Council



Annual Report 2001-2002

Page 23

Radio and Television Complaints

As mentioned above, the CBSC opened 2,140
complaints, but 359 of those were referred to
other organizations better suited to deal with
them. The CBSC, therefore, actually handled
1,781 complaints. Of those 1,781 complaint
files handled by the CBSC,

> 524 dealt with conventional radio
programming (29.4%);
> 4 dealt with satellite radio

programming (0.2%);

» 1,203 dealt with conventional or
specialty television programming

(67.5%);

> 6 dealt with pay, pay-per-view or
video-on-demand television
programming (0.3%);

> 6 dealt with general concerns about
broadcasting (0.3%); and 38 were not
about broadcasting content (2.1%).

Adjudicating Panels

Complaints are classified by adjudicating
panels according to the location of the
broadcaster that is the subject of the
complaint.

Region of Complaint (Adjudicating Panels)

Adjudicating Panel Conventiona Satellite Television Pay, Pay- N/D N/A Total
| Radio Radio (Conventiona Per-View
| & Specialty) & Video-
on-
Demand
Televisio
n
Atlantic 18 0 48 0 1 1 68
Quebec 255 1 607 2 0 7 872
Ontario 165 3 116 0 2 13 299
Prairie 46 0 36 0 1 4 87
B.C. 40 0 59 0 1 6 106
National Conventional 0 0 77 0 0 1 78
Television
National Specialty 0 0 239 4 0 3 246
Services
Non-determined 0 0 21 0 1 3 25
TOTAL 524 4 1,203 6 6 38 1,781
Notes:

1) The vertical “Non-determined” (N/D) axis includes complaints that described a content issue, but did not
identify whether it was television or radio programming. The vertical “Not Applicable” (N/A) axis includes
complaints concerning matters other than radio or television programming, such as internet content, print

media, or bills from telecommunications companies.

2) The region of complaint origin is determined by the location of the broadcaster, unless the concern relates
to matters which must be dealt with by one of the National Panels (principally resulting from the national
nature of the broadcaster identified in the complaint). When complaints received by e-mail provide only the
complainant’s e-mail address, and where no other clues as to the appropriate region are provided in the

complaint, it is categorized as non-determined.

Canadian Broadcast Standards Council




Page 24 Annual Report 2008/2009

Language of Program

Of the 1,781 complaint files handled by the

CBSC,

>

845 complaints dealt with English-
language programming (47.4%);

853 dealt with French-language
programming (47.9%);

30 dealt with third-language
programming (1.7%);

17 complaints did not provide enough
information to identify the language
of the programming (1.0%);

36 were about off-air issues or non-
broadcasting matters, so language
was irrelevant (2.0%).

Source of Program

Of the 1,781 complaint files handled by the
CBSC,

> 1,287 complaints dealt with Canadian
programming (72.3%);

> 390 dealt with foreign programming
(21.9%);

> 83 did not provide enough
information to determine the national
origin of the programming (4.7%);

» 21 were about off-air issues or non-
broadcasting matters, so source was
irrelevant (1.2%).

Canadian Broadcast Standards Council



Annual Report 2001-2002 Page 25

Language of Program

. . Conventional Pay, Pay-per-
Conl\ézg;;onal S;taedllil(';e & Specialty view & Video-on- N/D N/A Total
TV demand TV
Language
English 244 2 574 4 6 15 845
French 244 0 601 2 0 6 853
Third Language 28 0 2 0 0 0 30
Non-determined 6 0 10 0 0 1 17
Not applicable 2 2 16 0 0 16 36
TOTAL 524 4 1,203 6 6 38 1,781
Source of Program
. . Conventional Pay, Pay-per-
Conl\ézg;;onal S;taedllil(';e & Specialty view & Video-on- N/D N/A Total
TV demand TV
Source
Canadian 507 0 753 0 5 22 1,287
Foreign 14 0 372 4 0 0 390
Non-determined 2 2 74 2 1 2 83
Not applicable 1 2 4 0 0 14 21
TOTAL 524 4 1,203 6 38 1,781
Notes:
1) Asinthe “Region of Complaint” table, the vertical “Non-determined” (N/D) axes of the two tables above

2)

include complaints that described a broadcast content issue, but did not identify whether it was television or
radio programming. The vertical “Not Applicable” (N/A) axes include complaints concerning matters other
than radio or television programming, such as internet content, print media, or bills from
telecommunications companies. Since some of those complaints were about media content such as
website content or newspaper articles (just not content broadcast on television or radio), the language and
national origin could be identified for that content.

The horizontal “Non-determined” axes refer to complaints for which there was not enough information for
the CBSC to determine the language of the broadcast (in the “Language of Program” table) or the national
origin of the programming (in the “Source of Program” table). The horizontal “Not Applicable” axes refer to
complaints that raised issues relating to off-air matters or non-broadcast content, so language and source
of programming were not relevant, but some of those complaints nevertheless identified a particular station
or broadcast medium.

Canadian Broadcast Standards Council




Page 26 Annual Report 2008/2009

Type of Program - Radio

The CBSC classifies the type of programming
of its complaints in a non-exclusive manner,
i.e. allowing for a program to be classified
under more than one category. While this
provides more useful information to readers,
the sum of the radio complaints in the table

below, if totalled, would naturally exceed the
actual number of radio complaints received in
2008/2009. This table provides a breakdown
only of the 528 radio complaints actually
handled by the CBSC (not any that were
referred elsewhere).

Type of Program # of # of Satellite
Conventional Radio
Radio Complaints
Complaints
Advertising 13 0
Comedy 19 0
Contests 10 0
Fantasy 1 0
Information 10 0
Infomercial 0 0
Informal Discourse 89 1
News and Public Affairs 45 0
Open Line/Talk Show 296 0
Promos 6 0
Public Service Announcement 0 0
Religious Program 10 0
Songs 41 1
Sports 14 0
Undetermined 0
Non-applicable 2

Canadian Broadcast Standards Council



Annual Report 2001-2002 Page 27

Type of Program - Television provides a breakdown only of the 1,209
television complaints actually handled by the

As explained in the immediately preceding CBSC (not any that were referred elsewhere).

section, the CBSC classifies the type of
programming of its complaints in a non-
exclusive manner. The reader should refer to
that explanation to understand the numbers
provided in the table below. This table

# of # of Pay, Pay-
Conventional Per-View &
Type of Program & Specialty Video-on-
Television Demand

Complaints Television

Complaints
Advertising 89 0
Animation 35 0
Children’s Programming 2 0
Comedy 70 0
Contests 254 0
Drama 23 0
Documentaries 35 0
Fantasy / Science Fiction 0
Game Show 0
Infomercial 0
Informal Discourse 0
Information 39 1
Movie 23 5
Music Video / Song 5 0
News and Public Affairs 464 0
Open-Line/Talk Show 9 0
Promos 54 0
Public Service 19 0

Announcement

Reality Programming 57 0
Religious 20 0
Sports 57 0
Station ID Logo 0
Variety 6 0
Undetermined 19 0
Non-applicable 5 0

Canadian Broadcast Standards Council



Page 28 Annual Report 2008/2009

Keywords

The CBSC classifies complaints using a set of
non-exclusive keywords. Similar to the
program type classification system described
above, keyword classification is non-
exclusive, i.e. allowing for a complaint to be
classified under more than one category. As
a result, the sum of the entries in the table
below, if totalled, would naturally exceed the
actual number of complaints received in
2008/2009. This table provides a breakdown

only of the 1,781 complaints actually handled
by the CBSC (prior to the 2006/2007 Annual
Report, the Keyword table provided a
breakdown of all files opened by the CBSC,
including General Correspondence). Unlike in
the above tables, both conventional radio and
satellite radio complaints are combined under
the heading “Radio”, while conventional,
specialty, pay, pay-per-view and video-on-
demand television complaints are all
combined under the heading “Television”.

Canadian Broadcast Standards Council



Annual Report 2001-2002

Page 29

Keywords
Radio Television Total

# # #
Advisories 2 24 26
Age Discrimination 1 3
Bad Taste 1 5
Bias/Unfair/Imbalanced Information 27 139 166
Classification/Rating 1 28 29
Coarse Language 44 81 125
Conflict of Interest 25 29
Contests -- Dangerous 1 1 2
Contests -- Unfair 250 257
Disability Discrimination 12 19 31
CRTC Matter 3 20 23
Ethnic Discrimination 4 12
Exploitation of Children 2 10 12
Gender Discrimination 12 6 18
Improper Comments 274 252 526
Inaccurate News/Info 29 39 68
Journalistic Conduct 1 49 50
National Discrimination 21 29 50
Other 8 39 a7
Privacy 17 12 29
Program Selection/Quality 10 a7 57
Racial Discrimination 30 19 49
Religious Discrimination 19 17 36
Representation of Men 1 4 5
Representation of Women 21 19 40
Scheduling 51 202 253
Sexual Content 37 122 159
Sexual Orientation -- 24 16 40
Discrimination
Subliminal Content 2 2
Treatment of Callers 8 0 8
Violence 25 230 255

Canadian Broadcast Standards Council



Page 30 Annual Report 2008/2009

Status of Complaints
at Year End

Of the 1,781 files handled by the CBSC, 998
(56.0%) were “code relevant and specific com-
plaints”, meaning that they (a) provided
sufficient information concerning the
broadcast in question to enable follow-up by
the CBSC and (b) related to a code provision
administered by the CBSC. The remaining
783 (44.0%) complaints were considered
“general”’, meaning, for example, that they
may not have provided sufficient detail to
enable follow-up, may not have raised an
issue under the Codes administered by the
Council or were made too late; consequently,
these files were closed by the CBSC
immediately following its response to the

complainant.

Of the 998 “code relevant and specific”
complaints, 702 (70.3% of code relevant and
specific complaints) will not require follow-up
by the CBSC as they were resolved at the level
of broadcaster and complainant
communication. Forty-two complaints (4.2%)
were resolved through the release of
decisions of the various Panels and the CBSC
Secretariat. 182 complaints (18.2%) have yet
to complete the dialogue process with the
broadcaster and 72 (7.2%) complaints are at
various stages in the complaints review
process, i.e. the complainant has requested a
ruling by the CBSC.

Canadian Broadcast Standards Council



Annual Report 2008/2009

Page 31

4. ADJUDICATORS

Below is a list of CBSC Adjudicators who have
served for some or all of fiscal 2008/2009. A
short biography remains on the CBSC’s
website at www.cbsc.ca during their term.

Since Adjudicators come and go during the
year, it may appear that there is more than
one Chair or Vice-Chair, but the positions are
held successively, not on an overlapping
basis. There may be up to six public
Adjudicators and six industry Adjudicators on
each Regional Panel. The two National Panels,
which share the twelve Public Adjudicators,
plus six Industry Adjudicators on each, are
chaired by the National Chair. Overall, there

remained twenty-six vacancies to fill as of the
end of the fiscal year.

There is also a category of At Large
Adjudicators, to which individuals may be
appointed when they are ineligible to sit on
any of the Panels on a permanent basis.
These Adjudicators may sit on any of the
Panels on an ad hoc basis, representing either
the public or industry, depending on their
most recent affiliation. There are up to
sixteen positions that may be held by At
Large Adjudicators. There remained six
vacancies to fill at the end of the fiscal year.

ATLANTIC REGIONAL PANEL

Hilary Montbourquette, Chair, Industry Adjudicator
Burnley A. (Rocky) Jones, Vice-Chair, Public Adjudicator
Bob MacEachern, Industry Adjudicator

Carol McDade, Industry Adjudicator
Randy McKeen, Industry Adjudicator
Roberta Morrison, Public Adjudicator

Toni-Marie Wiseman, Industry Adjudicator

BRITISH COLUMBIA REGIONAL PANEL

Sally Warren, Chair, Public Adjudicator
Hudson Mack, Vice-Chair, Industry Adjudicator

Hiroko Ainsworth, Public Adjudicator
Jasmin Doobay, Industry Adjudicator

Gordon Leighton, Industry Adjudicator

Mason Loh, Public Adjudicator
Olivia Mowatt, Public Adjudicator
Tom Plasteras, Industry Adjudicator
Joan Rysavy, Public Adjudicator
Norman Spector, Public Adjudicator

Canadian Broadcast Standards Council



Page 32 Annual Report 2008/2009

ONTARIO REGIONAL PANEL

Madeline Ziniak, Chair, Industry Adjudicator
Robert Stanbury, Chair, Public Adjudicator
Hanny Hassan, Vice-Chair, Public Adjudicator
Bill Bodnarchuk, Industry Adjudicator
Jennifer David, Public Adjudicator

Madelyn Hamilton, Industry Adjudicator
Karen King, Industry Adjudicator

Leesa Levinson, Public Adjudicator

Mark Maheu, Industry Adjudicator

Mark Oldfield, Industry Adjudicator

John Pungente, Public Adjudicator

Cynthia Reyes, Public Adjudicator

PRAIRIE REGIONAL PANEL

Daniel Ish, Chair, Public Adjudicator
Vic Dubois, Vice-Chair, Industry Adjudicator
Vince Cownden, Industry Adjudicator
Dorothy Dobbie, Public Adjudicator
Jennifer Fong, Public Adjudicator

Kelly Johnston, Industry Adjudicator
Kurt Leavins, Industry Adjudicator

Rey Pagtakhan, Public Adjudicator
Mike Shannon, Industry Adjudicator
Eleanor Shia, Public Adjudicator
Glenda Spenrath, Industry Adjudicator

QUEBEC REGIONAL PANEL

Dany Meloul, Chair, Industry Adjudicator
Suzanne Couin, Chair, Industry Adjudicator
Gilles Moisan, Vice-Chair, Public Adjudicator
Bernard Guérin, Industry Adjudicator

Yves Bombardier, Industry Adjudicator
Monika llle, Industry Adjudicator

John Paul Murdoch, Public Adjudicator
Robert Parent, Industry Adjudicator
Marie-Anne Raulet, Public Adjudicator

Canadian Broadcast Standards Council



Annual Report 2008/2009 Page 33

NATIONAL Panels

Public Adjudicators Specialty Services Conventional Television
Adjudicators Adjudicators
Ronald I. Cohen, Chair Jon Medline, Vice-Chair Jim Macdonald, Vice-Chair
Howard Pawley, Vice- Suzanne Gouin Bob Culbert
Chair Lea Todd Peggy Hebden
Andrew Cardozo Tina-Marie Tatto

Sharon Fernandez
Meg Hogarth
Allan Mirabelli

Fo Niemi

Peter O’Neill

AT LARGE ADJUDICATORS

Daryl Braun, Industry Adjudicator

Sarah Crawford, Industry Adjudicator

Rita Deverell, Industry Adjudicator

Elizabeth Duffy-MacLean, Industry Adjudicator
Prem Gill, Industry Adjudicator

Michael Harris, Industry Adjudicator

Mike Omelus, Industry Adjudicator

Joan Pennefather, Public Adjudicator

Gerry Phelan, Industry Adjudicator

Pip Wedge, Industry Adjudicator

Canadian Broadcast Standards Council



Page 34 Annual Report 2008/2009

LIST OF CBSC MEMBERS BY REGION

Newfoundland

CFCB - CFCV-FM/RB** . CFDL-FM/RB** - CFGN/RB** - CFLC-FM/RB** - CFLN - CFLW/RB** - CFNN-FM/RB** . CFNW/RB** . CFOZ-
FM/RB** . CFSX - CHCM - CHOS-FM/RB** . CHOZ-FM - CHVO FM - CIOS-FM/RB** - CIOZ-FM/RB** . CJON-TV - CJOZ-FM/RB** -
CJYQ - CKCM - CKGA - CKIM/RB** - CKIX-FM - CKOZ-M/RB** - CKUO - CKVO - CKXB/RB** - CKXD-FM - CKXG-FM - CKXX-FM -
VOCM - VOCM-FM

P.E.l
CHTN

Nova Scotia
ASN - CFDR - CFRQ-FM - CHRK-FM - CIGO-FM - CIHF-TV : CIJK-FM - CIOO-FM - CJCB-TV - CJCH-FM - CJCH-TV - CJFX-FM - CJLS-
FM - CJNI-FM - CKBW-FM - CKTO-FM - CKTY-FM - CKUL-FM

New Brunswick
CFRK-FM - CFXY-FM - CHNI-FM - CHSJ-FM - CHTD-FM - CHWV-FM - CIBX-FM - CIKX-FM/RB - CJCJ-FM - CJMO-FM - CJXL-FM -
CKBC-FM - CKCW-TV - CKHJ - CKLT-TV - CKNI-FM

Quebec

CFAP-TV - CFCF-TV - CFCM-TV - CFDA-FM - CFEI-FM - CFEL-FM - CFEM-TV - CFER-TV - CFGL-FM - CFGS-TV - CFGT : CFIX-FM -
CFJO-FM - CFJP-TV - CFKM-TV - CFKS-TV - CFLO-FM - CFLO-FM-1/RB** . CFMB - CFOM-FM - CFQR-FM - CFRS-TV - CFTM-TV -
CFTX-FM - CFVD-FM - CFVM-FM . CFVS-TV - CFZZ-FM - CHAU-TV - CHEM-TV - CHEY-FM - CHGO-FM - CHGO-FM-1 /RB** .
CHIK-FM - CHJM-FM - CHLN-FM - CHLT-FM - CHLT-TV - CHLX-FM - CHMP-FM - CHOA-FM - CHOE-FM - CHOI-FM - CHOM-FM -
CHOT-TV - CHRC - CHRD-FM - CHRL-FM - CHRM-FM - CHVD-FM - CHXX-FM - CIGB-FM - CIKI-FM - CIME-FM - CIMF-FM - CIMO-
FM - CINF - CINW - CITE-FM - CITE-FM-1 - CITF-FM - CJAB-FM - CJAD - CJDM-FM - CJFM-FM - CJGO-FM - CJLA-FM - CJLP/RB** -
CJMF-FM - CJMM-FM - CJMQ-FM - CJMV-FM - CJNT-TV - CJOI-FM - CJPM-TV - CJRC - CKAC - CKDG-FM - CKGM .- CKLD-FM -
CKLX-FM - CKMF-FM - CKMI-TV - CKOI-FM - CKRB-FM - CKRN-TV - CKRS-FM - CKRT-TV - CKSH-TV - CKSM/RB** . CKTF-FM -
CKTM-TV - CKTV-TV - CKVM-FM - CKXO-FM - CKYK-FM

Ontario

CFBG-FM - CFCA-FM - CFFX-FM - CFGO - CFGX-FM - CFHK-FM - CFJR-FM - CFLG-FM - CFLY-FM - CFLZ-FM - CFMJ - CFMK-FM -
CFNY-FM - CFOB-FM - CFPL - CFPL-FM - CFPL-TV - CFRA - CFRB - CFTR - CFXJ-FM - CFZM-AM - CHAM - CHAS-FM - CHAY-FM -
CHBX-TV - CHCD-FM - CHCH-TV - CHEX-TV - CHEZ-FM - CHFD-TV - CHFI-FM - CHKS-FM - CHKT - CHKT-DR-2 - CHML - CHMS-
FM - CHMS-FM/RB ** . CHNO-FM - CHOK - CHOK-FM - CHPR-FM - CHRE-FM - CHRO-TV - CHST-FM - CHTZ-FM - CHUC - CHUM -
CHUM-FM - CHUR-FM - CHVR-FM - CHWI-TV - CHYC-FM - CHYK/RB** - CHYK-FM - CHYM-FM - CHYR-FM - CIBU-FM - CICI-TV -
CICX-FM - CICZ-FM - CIDC-FM - CIDR-FM - CIGL-FM - CIGM-FM - CIHT-FM - CllI-TV - CILQ-FM - CILV-FM - CIMJ-FM - CIMX-FM -
CING-FM - CIQB-FM - CIQM-FM - CIRS - CIRV-FM - CISS-FM - CITO-TV - CITS-TV - CITY-TV - CIWW- CJBK - CJBN-TV - CJBQ -
CJBX-FM - CJCL - CJDV-FM - CJET-FM - CJEZ-FM - CJMJ-FM - CJMR - CJMX-FM - CJOY - CJPT-FM - CJQM-FM - CJQQ-FM - CJRL-
FM - CJRQ-FM - CJSA-FM - CJSD-FM - CJSP - CJSS-FM - CJTN-FM - CJUK-FM - CJXY-FM - CKAP-FM - CKAT - CKBT-FM - CKBY-FM -
CKCB-FM - CKCO-TV - CKDK-FM - CKDR-FM - CKEY-FM - CKFM-FM - CKFX-FM - CKGB-FM - CKGL - CKIS-FM - CKKL-FM - CKKW -
CKLC FM - CKLH-FM - CKLW - CKLY-FM - CKNR-FM - CKNX - CKNX-FM - CKNX-TV - CKNY-TV - CKOC - CKPR - CKPR-TV - CKPT -
CKQB-FM - CKQM-FM - CKRU - CKSL - CKTB - CKTG-FM - CKVR-TV - CKWF-FM - CKWS-TV - CKWW - CKXT-TV - CTV Ottawa -
CTV TORONTO - OMNI.1 - OMNI.2

Manitoba

CFAM - CFAR - CFEQ-FM - CFQX-FM - CFRW - CFRY - CFRY-FM - CFWM-FM - CHIQ-FM - CHMI-TV - CHNK-FM - CHSM - CHTM -
CHVN-FM - CIIT-TV - CILT-FM - CITI-FM - CJAR - CJAW-FM - CJEL-FM - CJGV-FM - CJKR-FM - CJOB - CJPG-FM - CJRB - CJSB-FM -
CKDM - CKFI-FM - CKJS - CKLF-FM - CKLQ - CKMM-FM - CKMW - CKND-TV - CKVX-FM - CKXA-FM - CKX-FM - CKY-FM - CKY-TV -
NCI-FM

Saskatchewan

CFMC-FM - CFMM-FM - CFQC-TV - CFRE-TV - CFSK-TV - CFSL - CFWD-FM - CFWF-FM - CFYM - CHAB - CHBD-FM - CHMX-FM -
CHQX-FM - CHSN-FM - CICC-TV - CILG-FM - CIMG-FM - CIPA-TV - CIZL-FM - CJCQ-FM - ¢JDJ-FM - CJGX - CJHD-FM - CJME -
CJMK-FM - CJNB - CJNS - CJSL - CJSN - CJVR-FM - CJWW - CJYM - CKBI - CKBL-FM - CKCK-FM - CKCK-TV - CKJH - CKOM - CKRM -
CKSwW

Canadian Broadcast Standards Council



Annual Report 2008/2009 Page 35

Alberta

CFAC - CFBR-FM - CFCN-TV - CFCW - CFDV-FM - CFEX-FM - CFFR - CFGP-FM - CFGQ-FM - CFIT- FM-1 - CFIT-FM - CFMG-FM -
CFMY-FM - CFOK - CFRI-FM - CFRN - CFRN-TV - CFRV-FM - CFUL-FM - CFVR-FM - CFXE - CFXG - CFXH-FM - CFXL-FM - CFXO-FM
- CFXP-FM - CFXW-FM - CHAT-FM - CHAT-TV - CHBN-FM - CHBW-FM - CHCA-TV - CHDI-FM - CHED - CHFM-FM - CHFM-FM-
1/RB** . CHKF-FM - CHLB-FM - CHLW -CHMC-FM - CHMN-FM - CHQR - CHQT - CHRB - CHRK-FM-3/RB** . CHSL-FM - CHUB-FM -
CIBK-FM - CIBQ - CIBW-FM - CICT-TV - CIGY-FM - CILB-FM - CIRK-FM - CISA-TV - CISN-FM - CITL-TV**TS - CITV-TV - CIXF-FM -
CIXM-FM - CIZZ-FM - CJAQ-FM - CJAY-FM - CJBZ-FM - CJCO-TV - CJEG-FM - CJMN-FM-1 /RB** - CJOK-FM - CJPR-FM - CJRX-FM
CJUV-FM - CJXK-FM - CJXX-FM - CKAL-TV - CKBA - CKCE-FM - CKCS-TV - CKDQ - CKEM-TV - CKER-FM - CKES-TV - CKGY-FM -
CKHL/RB** - CKIS-FM - CKJR - CKKX-FM - CKKY - CKLA-FM/RB** . CKLJ-FM - CKMH-FM - CKMX - CKNG-FM - CKRA-FM - CKRY-
FM - CKSA-FM - CKSA-TV - CKSQ - CKUV-FM - CKVH - CKVN-FM - CKWA - CKWY-FM - CKYL - CKYX-FM

British Columbia

CFAX - CFBT-FM - CFBV - CFCP-FM - CFEK/RB** - CFFM-2-FM - CFFM-FM . CFJC-TV - CFKC/RB** . CFLD - CFMI-FM - CFNI -
CFOX-FM - CFPW-FM - CFSR-FM - CFTK - CFTK-TV - CFUN - CHAN-TV - CHBC-TV - CHBE-FM - CHBZ-FM - CHDR-FM - CHEK-TV -
CHHR-FM - CHKG-FM - CHMJ - CHNM-TV - CHNU-TV - CHNV-FM - CHOR - CHPQ-FM - CHQM-FM - CHRX-FM - CHSU-FM - CHTK
-CHTT-FM - CHWF-FM - CIBH-FM - CICF-FM - CIEG-FM/RB** - CIFM-FM - CIGV-FM - CIOC-FM - CIOR - CIPN-FM/RB** . CIQC-FM
- CIRX-FM - CISC-FM/RB** . CISE-FM - CISL - CISP-FM/RB** - CISQ-FM - CISW-FM/RB** - CIVH - CIVI-TV - CIVT-TV - CJAT-FM -
CJAV-FM - CJCD-FM - CJCI-FM - CJDC - CJDC-TV - CJEK/RB** - CJEO-TV - CJEV/RB** - CJFW-FM - CJJR-FM - CJMG-FM - CJOR -
CJSU-FM - CJVB - CJZN-FM - CKBX - CKBZ-FM - CKCL-FM - CKCL-FM-/RB** . CKCL-FM-2/RB** . CKCQ-FM - CKCR - CKDV-FM -
CKFR - CKGF-FM - CKGO-FM - CKGO-FM/RB** - CKGR - CKIZ-FM - CKKC - CKKN-FM - CKKQ-FM - CKLG-FM - CKLR-FM - CKLZ-
FM - CKMK/RB** . CKNL-FM - CKNW - CKOR - CKOV-FM - CKPG-TV - CKPK-FM - CKQC-FM - CKQR-FM - CKRX-FM - CKSR-FM -
CKST - CKTK-FM - CKVU-TV - CKWL-FM - CKWV-FM - CKWX - CKXR - CKYE-FM - CKZZ-FM

National Broadcasters

Animal Planet - APTN - BBC Canada - BBC Kids - BNN - Book Television - BPM TV - Bravo! - Canal D - Canal Evasion - Canal
Vie - Cinépop - CMT - Cosmopolitan TV - Court TV Canada - CP24 - CPAC - CTV - CTV News Channel - DéjaView - Discovery
Channel - Discovery Civilization - Discovery HD - Discovery Health Channel - Discovery Kids - DIY - documentary - Drive-In
Classics - Encore Avenue - ESPN Classic Canada - Fairchild Television - Family Channel - Fashion Television - Food Network
Canada - Fox Sports World - G4techTV Canada - Game TV - Global - Gol TV (Canada) - HARD ON Pridevision TV - Historia -
History Television - Home & Garden Television Canada - | Channel - Independent Film Channel - Le canal nouvelles - Les
idées de ma maison - MenTV - Météomédia - Movie Central - Movieola - MoviePix - MovieTime - MTV Canada - MusiMax -
MusiquePlus - Mystery - National Geographic Channel - National Geographic HD - NHL Network - OLN - Out TV - Réseau
des sports - RIS - Rogers Sportsnet - Scream - Setanta Sports - Séries+ - SexTV - Showcase Action - Showcase Diva -
Showcase HD - Showcase Television - Silver Screen Classics - Sirius - Slice - Space - Star! - Super Ecran - Talentvision -
Telelatino - Teletoon - Télétoon - Teletoon Retro - The Accessible Channel - The Biography Channel - The Christian
Channel - The Comedy Network - The Movie Network - The Pet Network - The Score - The Weather Network - Travel +
Escape - Treehouse - TSN - TV Land Canada - TV5 - TVA - TVtropolis - VisionTV - VIVA - VRAK.TV - W Network - World
Fishing Network. - Xtreme Sports - XM - YTV - Z Télé

Canadian Broadcast Standards Council



